Hej sjukvårdsupplysningen!

När jag vaknade imorse så tänkte jag på er. På den senaste gången jag ringde er för att få hjälp med var jag kunde få receptbelagd medicin mot svamp utskrivet. Jag hade underlivssvamp och hade redan vänt mig till min vårdcentral som tyckte det var konstigt att jag ringde dit. (Det är lite intressant, är inte vårdcentralen till för hela kroppen?) Så då ringde jag er.

Nästa gång jag ringer skulle jag bli så hemskt glad och tacksam om ni inte svarade att ”jag kan ju gå till apoteket och handla pevaryl”. Eller, alltså ni får väl kanske svara det om det är ert absolut bästa råd, men jag har liksom förstört mina slemhinnor i fittan tidigare på grund av att jag använde pevaryl upprepade gånger (ni vet, det smetar jag ju på direkt på slemhinnorna och upprepade gånger är ju inte så bra, det blir skört) så när jag säger att jag inte vill använda det kanske ni kan tänka er att ge andra råd?

Finaste sjukvårdsupplysningen, ni vet kanske att det finns annan medicin mot just svamp i underlivet? En sådan medicin är ju t.ex. tabletter som jag sväljer, och då behöver jag typ en läkare som skriver ut det. Det hamnar inte direkt på mina ganska sköra slemhinnor. Nästa gång jag frågar efter det kanske ni inte måste få mig att känna mig typ obstinat och dum i huvudet? För det är ju ett verkligt alternativ.

Ödmjukaste hälsningar från
Johanna

 

5 thoughts on “Hej sjukvårdsupplysningen!

  1. Å Johanna, så bra skrivet! Återkommande svampinfektioner ska tas på allvar. Helst ska gynekologen identifiera svampsorten i mikroskop och sätta in läkemedel som matchar. Sen fortsätta titta i mikroskopet vid varje besök för att se hur mycket svamp som finns och inte ge sig förrän ni tillsammans hittar ett sätt att övervinna svamphelvetet. Själv har jag tillgång till Fungoral som jag tar i pillerform så fort mina två sorters svampar gör sig påminnda. Då går det över på några dagar och slemhinnorna hinner aldrig trasas sönder helt. Så ge er inte, trots dumma råd hos sjukvårdsupplysningen.

    Peace

  2. Fittan frågar Linda Israelsson | fitt for fight

  3. Jag har hört att Cortimyk är bättre än de andra receptfria krämerna. Annars – dra till läkare och säga att man har känsliga slemhinnor och lämnar inte rummet först man fått recept på Flukonazol.

    Har själv haft svampproblem och bloggat, bl a här http://ablativ.blogspot.com/2010/07/ingen-svamp-i-grekisk-sallad.html (massor av tips i kommentarerna!). KI har ett forskingsprojekt om svamp nu där de kanske fortfarande söker svamptjejer (och då får man ordentig undersökning + behandling), maila mig om du vill veta mer.

  4. Fittan frågar Linda Israelsson | fitt for fight

Kommentera

