Fittan frågar Lisa Ericson

Det är med hjärtan bultande av stolthet som vi presenterar Lisa som är genusvetare med förkärlek för cripteoretiska perspektiv. Lisa har en fil.kand i genusvetenskap och en master i intersektionalitetstudier med genusinriktning. I sin masteruppsats intervjuade hon personer med fysiska funktionsnedsättningar om sexualitet. Hon undersökte hur personer pga. av sina ickenormata kroppar (ibland) bemöts som könslösa och asexuella av normatsamhället. Lisa tycker det är intressant att undersöka vilka kroppar som får ta plats och anses vara/får vara sexiga i vårt samhälle. Hon tycker att begrepp som normaten, heteronormativitet och penetrationsnormer står för något trångt, men är användbara för att synliggöra hur vi förväntas se ut, leva och göra sexualitet. Det senaste året har hon arbetat som projektledare i ett ungdomsprojekt inom Rädda Barnen i Linköping. I sommar slåss hon mot AMS fyrkantiga mallar och skriver en artikel till Lambda Nordicas cripnummer. Och hur tufft är inte det?

Hett tips: lägg hennes namn på minnet. Vi tror att det bara är en tidsfråga innan Lisa är den nya hetaste forskaren och lanserar de mest nyskapande normkritiska begreppen du hört sedan ordet queer premiär-nådde dina öron. Look out for Lisa, snart på ett universitet nära dig!

Vilket är ditt favoritord för det kvinnliga könsorganet?

Helt klart Fitta! Fittan är bland det viktigaste jag har, jag är oerhört stolt över min fitta. Fittan ger mig njutning, den finns alltid där. Jag gillar att ordet tar plats. Jag gillar att när jag säger fitta, tar jag tillbaka fittordet från dem som använder det som ett skällsord. Att jag fyller det med dess rätta betydelse. Att säga fitta är vackert, det är makt, det är att vara stolt, det är politiskt.

Är det viktigt att snacka Fitta?

Såklart det är! Jag tycker att det snackas alldeles för lite fitta. Dels handlar det om att fittan rent historiskt (och fortfarande) ska skylas och gömmas undan som om den vore något skamligt och fult. (Till skillnad från kukarna som får ta plats lite varstans). Så att snacka fitta är för mig politiskt, maktmedvetet och främjande av den kvinnliga sexualiteten. Men det är också viktigt att vi pratar fitta med ungdomar. Att få ordentlig kompetens om en så viktig del av kvinnors kroppar, är menar jag, livsviktigt. Det handlar om att ha kunskap om sig själv. Här tycker jag att skolan skulle kunna göra mycket mer. Att vi på sexualkunskapen verkligen pratade fitta – och inte endast livmoder och äggstockar. Mer fittstånd och kroppens coolaste känselcentrum – klitoris! Och att vi en gång för alla slår hål på myten om den så kallade ”mödomshinnan” (det finns veck inne inne i fittan som kallas slidkrans – men igen hinna) och myten om att ALLA blöder vid första omslutande/penetrerande samlaget (det är ca 30 % som blöder).

Berätta om ett härlig eller hemskt fittminne. Eller både och.

Ett fantastiskt härligt fittminne var när jag släppte ”penetration = orgasm” idén och tog saken i egna händer. Visst jag tycker det är fantastiskt att få orgasm genom att någon stimulerar mig till det. Men för mig är jag den bäste (sen kan gärna någon annan vara delaktig)!

Hemska minnen är de gånger jag har gjort saker som inte känts helt hundra, där jag har ”stått ut”, för att jag ville från början. Idag tvekar jag inte att avbryta lite sexytime med en gång om den minsta lilla tveksamhet, skavhet eller okåthet uppstår. Det för mig är att respektera sin fitta.

One thought on “Fittan frågar Lisa Ericson

  1. ”Alla kan. Ha sex. Få orgasm. Oavsett funktionsnedsättning.” | fitt for fight

Kommentera

