Dagens lästips!

Det är varmt, det är sommar, det är tristess. Jag tvättar och är arbetslös. Jag tittar på min gigantiska bokhylla och tänker att jag borde läsa något bara för att jag vill och kan. Inte för att jag måste eller behöver. De där måsten och behöver har jagat mig och mina böcker de senaste sju åren.

Pillar ut en liten smal, luggsliten, välläst bok – SCUM manifest av Valerie Solanas. Den får det bli! Snubblar snabbt igenom fenomenala Sara Stridsbergs förord (hon har förövrigt skrivit en fantastisk bok baserad på Solanas liv – Drömfakulteten – som senare blev en helt otroligt vacker pjäs).

Hur ska vi läsa SCUM, bokstavligt eller metaforiskt? Jag lämnar det åt er att avgöra.

Jag läser och känner hur jag förvandlas och blir den skitiga fittsaftdroppande kvinnan som stirrigt drar längs gatorna på jakt efter Daddys girls. Det är en hetsig, hatande, uppjagande och uppfriskande text att läsa. Upphetsad av Valeries mod, driv och galenskap häller jag ut all tvätt på köksgolvet och lägger mig ner. Sakta försvinner Icas blomdoftande mjukmedel från mina fingrar och byts ut mot min egna jordiga, fuktiga doft.

Läs och bli förförd, förbannad, förändrad eller bara lite störd.

Kommentera

