fff granskar Encyclopedia Erotic – del fem

Efter det mindre uppiggande clitoridektomi-avsnittet i förra delen så bläddrar jag över till klart mer intressant saker, CUNNILINGUS. Latin för slicka fitta!

Vi får se bilder av Cunnilingus ifrån tysk konst, kyrkliga skulpturer och antika grekiska gravyrer. Men slicka fitta var ju ännu inte uppfunnet, så låt oss kolla närmre på vad de skriver.

”En vida utbredd, mot könsdelarna riktad sexuell handling, vid vilket mannen smeker kvinnan enbart med munnen. Ibland är cunnilingus ett tecken på underkastelse, men den kan även vara en följd av perversion hos lukt- och smaksinnet (- fetischism). Det finns även en homosexuell form, nämligen cunnilingus bland kvinnor.” Sen refererar de till en annan freudiansk tolkning och en om hänvisning till cunnilingus bland djur var vida och sedan länge känt. Det avslutas med att berätta att denna smekningsform ofta behandlats i litteratur och konst, inte minst i Kvinnors väntan (1952, Bergman) och La Dolce (1960, Fellini).

Det fittigaste jag hittat på länge, och detta är det jag får nöja mig med. Min heteronorms- och patriarkatkritik ligger i startgroparna redo att börja pumpas ut, men nej, jag hejdar mig – läs texten såsom den är skriven, inte som den borde vara skriven- ekar i mitt huvud. Jag kollar på bilderna, känner mig lite sugen på sex ändå. Tänk att få gräva ner sitt huvud i en vulva att få lukta på en fitta, känna smakerna och de olika ytorna som tungan möter… Jag återgår till bilderna, och ser undertexterna till bilderna börjar med ”fetischistisk drift”.. jag suckar. Men som en brukar säga, alla är vi fetischister på något sätt – halleluja och skål för det!


One thought on “fff granskar Encyclopedia Erotic – del fem

Kommentera

