Fittan frågar Renita Sörensdotter

Så var det dags för Fittan att fråga den fantastiska Renita Sörensdotter! Renita är forskare och en underbar lärare på Genusvetenskapliga institutionen vid Stockholms universitet. Ja, vi är lite jäviga i våra uttalanden om Renita. En skulle kunna se henne som en mentor för fitt for fight, utan henne kanske inte ens bloggen skulle finnas?

Renita har varit en inspirerande lärare och peppande handledare för några av oss. Men framför allt var hon med och startade och ledde vulvagruppen och studiecirkeln ”Fittan i fokus” på RFSU Stockholm. Hennes forskning rör sig utifrån intersektionell medvetenhet och hon berör ämnen som kön, klass, ålder, etnictet, kropp och sexualitet. Avhandlingen skrevs om Omsorgsarbete i omvandling – genus, klass och etnicitet inom hemtjänsten. Hennes nuvarande forskningsprojekt handlar om vestibulit. Hon är lite av feministisk, akademisk och fittaktivistisk förebild ❤

Vilket är ditt favoritord för det kvinnliga könsorganet?
– Fitta så klart! Det är sexigt och kraftfullt. Men jag behöver också andra ord beroende på sammanhanget. Om jag ska prata om min forskning om vestibulit och sexualitet säger jag hellre underlivet, vulvaområdet och slidan. Det finns inget eget värde i att alltid säga fitta; om sammanhanget är sådant att det behövs ett mer neutralt ord använder jag det. Sen vad gäller barn så tycker jag att snippa funkar bra – trots att det som ord ligger för nära snopp, nästan som om de bildade ett heteronormativt par i ord. Men det viktigaste är att det finns ett bra ord som såväl personal på förskolor/skolor som föräldrar kan använda. Med tonåringar är det en annan sak, och med vuxna, då funkar inte snippa. Som vuxen är det fitta som gäller.

 Är det viktigt att snacka fitta?
– Det är så viktigt att det inte ens går att beskriva hur viktigt det är. Det är en oerhört spännande kroppsdel som förtjänar att uppmärksammas rejält. Okunskapen om fittans anatomi och fysiologi är allt för utbredd. Kunskap ger makt och genom kunskap är det lättare att förhandla om och utforska sin sexualitet. Bara att börja tala om en fittcentrerad sexuell praktik, att benämna klitorissex som en sexuell praktik i sig och att byta ut penetrerande sex till omslutande sex gör skillnad för hur det är möjligt att relatera till fittans funktion och möjligheter.

Att öka kunskapen om fittan är egentligen en klassisk feministisk praktik. Lär dig om det privata, omforma din praktik och gör det till politik. Jag tycker att jag alltid har haft mycket kunskap om fittan och sexualiteten, men genom studiecirkeln ”Fittan i fokus” har jag fått ännu mer kunskap, framför allt beroende på att vi har pratat om allt från det samhällspolitiska till våra egna upplevelser. Det privata är politiskt. Så prata om fittan, din egen och andras, dela erfarenheter, läs på och utforska!

Berätta gärna om ett härligt eller hemskt fittminne, eller både.
– Ett härligt fittminne? Det finns så många. Ända sen jag någon gång för väldigt länge sen började utforska min njutning – själv och tillsammans med andra – har jag varit fascinerad över att det går att skapa så mycket olika sensationer och upplevelser. Och ju mer kunskap jag har fått desto mer förundrad har jag blivit. Vilken skapelse fittan är! Evolutionen måste ha briljerat där.

Ett hemskt fittminne? Ja alla dessa år då jag hade kroniska svampinfektioner och svårigheterna med att hitta bra hjälp. Svampinfektionerna förstörde verkligen så mycket njutning. Jag säger bara: förbjud receptfria skräpsalvor och vagitorier som Pevaryl och Canasten, se till att få receptbelagda mediciner från gynekologen. Nåväl, nu ska jag inte gå igång med all min vrede på det. Sammantaget överväger de härliga minnena de dåliga.

Hett tips! Plocka på dig ett ex av RFSU:s praktika för klitorissex. Ett fint häfte maxat med info!

Och Renitas superspännande forskning! Kolla här och här!

One thought on “Fittan frågar Renita Sörensdotter

  1. Renita Sörensdotter intervjuas om sex och smärta – viktigt! | fitt for fight

Kommentera

