Skitiga fingrar på strandtoaletten

I mitt badrumsskåp har det legat en menskopp ett tag men jag har inte riktigt låtsats om det. Jag har tyckt att den varit lite obekväm och att det är lite sådär att tömma den. Den har även svämmat över de där första dagarna på natten, och jag borde kanske köpa några i olika storlekar, men orka liksom. Tamponger är min melodi, bara att kasta bort så var det ur värden (ja, jag är en miljöbov). Fram tills nu.

När jag skulle åka på sol- och badsemester med mens och gruvade jag mig lite över tampongandet på stranden. Meckigt tycker jag, hålla på och byta stup i kvarten och den sväller och slemmar. På facebook sa ni åt mig att packa menskoppen, så det gjorde jag. Kokade och packade. Jag är så oerhört glad över det! Jag kunde bada helt ohämmat, kasta mig i havet och den läckte inte för en sekund. Jag slapp rafsa i fittan efter blodiga tamponger med smutsiga fingrar på strandtoaletten. Det var som att mensen inte fanns. Och koppen kändes inte heller.

Jag tror att jag kommer att använda mig av tamponger ganska flitigt i fortsättningen också, men koppen är en given resekamrat till stranden.

6 thoughts on “Skitiga fingrar på strandtoaletten

  1. Alltså – jag fattar inte hur någon kan gå tillbaka till annat mensskydd än koppen efter att ha provat. Har iofs alltid hatat tamponger men åndå. Dän har ju alla fördelar som tampongen har men typ inga nackdelar.

    Använd den mera!

  2. Jag kör tamponger på första mensdagen. Då har de sugit upp det värsta så att man kan sova med menskoppen. För att slippa översvämningar alltså. Och nog är det skönt att slippa gräva efter tamponger på lite sunkiga ställen. Fast å andra sidan; inför sex är det klart smidigare och diskretare att bara dra ur en tampong än att försöka gömma en halvfylld menskopp nånstans.

  3. koppen är faktiskt skitbra bara man lär sig att använda den! konstigt att inte fler människor verkar göra det. tamponger innehåller ju en massa plast o klorerat papper o sånt som är väldigt dåligt för våra fittor! men det finns ju också ekologiska tamponger, så om du insisterar att använda tamponger, så hjälp miljön och använd tex natracares🙂 jag skulle gärna använda min menskopp hela mensen, men eftersom jag lider av vestibulit och slidkramp så är det inte det lättaste.

Kommentera

