Livmodermassage, try it you´ll like it (?)

Jag tänker ofta att jag är glad att jag inte levde på ”förr i tiden”. Det är fan inte alltid helt enkelt att vara kvinna här och nu i detta megapatriarkat, men ändå, det måste vara bättre än förr. Det finns en bok som jag älskar och som var en ryslig läsning av stor vikt för mitt feministiska uppvaknade för många år sedan. Den mörka kontinenten av Karin Johannisson. Shit pommes vad hon skriver grymma grejer! Den mörka kontinenten handlar om kvinnan, medicinen och fin-de-siècle och är en idéhistorisk djupdykning i hur den tiden såg på kvinnan, hennes kropp och hennes sjukdomar. Kvinnan och kvinnans sexualitet ansågs fullkomligt livsfarlig och ”vetenskapen” hade många intressanta lösningar på problemen. Det hela handlar om sisådär 150 år sedan men det är spännande att fundera över likheter med vår tid.
Om en hade drabbats av ”underlivssjukdomar” eller av ”livmoderförskjutningar” kunde behandlingen bestå av livmodermassage. Behandlingen skulle gärna utföras 3-6 ggr i veckan under 1-3 månaders tid. Så här kunde det se ut:
Spännande att fundera över vem som njöt av detta…
Jag älskar inte att fläka ut mig i gynstolen men när jag ser detta, thanks vemfansomhelst, att den här behandlingsmetoden inte är i ropet längre.

4 thoughts on “Livmodermassage, try it you´ll like it (?)

  1. Sjukt bra och hemsk bok det där. Fett att ni uppmärksammar den här så att fler kan hitta den! Jag hade den som kurslitteratur i en kurs som heter ”Psykisk ohälsa och kön – kulturella perspektiv”, som jag för övrigt rekommenderar varmt, då den var vansinnigt bra och intressant!

    Och tack för en fantastisk blogg. Jag tar till mig varenda läs/titt/lyssna/prata-tips, varenda ord ni skriver.

  2. Jag har svårt att hitta boken! Finns inte på biblan här i Linköping och verkar vara slut på Bokus. Några tips? Jag vill förstås läsa!

    • Ja, jag såg att den inte finns på tex Adlibris. Har du kollat antikvariat på nätet? Universitetsbiblan i Linköping kanske har den?
      Lycka till med sökandet!
      Kram kram

Kommentera

