Ser jag normal ut?

Läste just en artikel i Expressen om intimkirurgi, och tydligen förs diskussioner på forumet på familjeliv.se om hur fittan ser ut. Bra, kan en tänka. Men ur det lilla jag såg i artikeln kändes det inte så bra. Särskilt det här citatet gjorde ont i mitt hjärta:

”När jag blev tillsammans med min sambo frågade han varför jag såg ut så? Jag fattade först inte, men han sa då att det inte är normalt att dom inre sticker ut och att jag måste ha gjort nåt, men när jag sa att så ser jag ut inget att göra åt så va de inte mycket mer med det. Men visst /…/ tänker jag ibland att han tycker jag ser onormal ut!”

Jag har inte läst diskussionstråden själv (så just nu ingen kritik mot familjeliv.se) men jag blir bara så jävla arg och ledsen och allt. Vem i helvete är den här sambon att säga att hon inte ser normal ut? Vem gav den här sambon något slags tolkningsföreträde i vad som är en normal fitta? Vem i hela världen vet hur den normala fittan ser ut? Den finns ju inte.

Ett annat citat som gjorde ont var:

”Mina blygdläppar hänger ­utanför. Så när jag är naken så trycker jag alltid in dem i skåran.”

Jag hade en gång en sambo som upplyste mig om att mina inre blygdläppar var ovanligt stora. Jaså, sa jag. Det hade jag aldrig tänkt på. Men det var som ett litet frö. Jag kom på mig själv att tänka på att de kanske var lite stora, eller om de iaf var större än ”standard”. Hur han kunde berätta att de var ovanligt stora vet jag inte, men flera av mina tidigare pojkvänner har velat lära mig spännande saker om min kropp (din näsa ser ut som en pil i den här vinkeln, dina ögonbryn sitter på olika höjd, dina inre blygdläppar är ovanligt stora, dina bröst är precis lagom stora) så han kanske såg det som en del i hans självpåtagna upplysningsansvar. Vad vet jag?

Blygdläppar kan ser hur olika ut som helst, fittor kan se hur olika ut som helst, kroppar kan se hur olika ut som helst. Alla som försöker förmedla annat vill jag bara trolla bort på något sätt som snart jag ska klura ut. Jag vill inte att personer ska hata sina fittor. Och framförallt ska snubbar sluta ”lära ut” att fittorna ser onormala ut. Var och en kan få ha tolkningsföreträdet över just sin egen kropp!

23 thoughts on “Ser jag normal ut?

  1. Min gynekolog sa en gång till en lärling under en av mina undersökningar: ”Som du ser ligger de inre blygdläpparna utanför de ytte. Det är vanligt på undernärda tjejer…” Say, what?! Den sved så fett hårt. Jag är smal, men banne mig inte undernärd!

    • Eh what? Låter som hon sa det på sånt sätt som att du inte riktigt fanns i rummet. Och vadå, blir inre blygdläpparna större om jag går upp i vikt? Mycket ska man höra alltså innan öronen bestämmer sig för att stänga igen helt.

    • Say what!! Hade läkaren bara ätit nudlar med ketchup under sin studietid – alla vet ju att undernärda personer har svårt att ta emot kunskap!!!!! Bannlysas, nej så många år till spillo. Hen borde undervisas, men inte på tom mage! Får jag fråga, följde hen upp sitt uttalande med dig eller var det bara något hen sa till sin lärling? (se jämförelsen här hur vuxna så ofta pratar ovan för barns huvud, som om dom inte lyssna/hörde eller bara inte förtjänade att få vissa uttalanden förklarade)

  2. ALltså det är en grej när killar säger sånt, för då har de uppenbarligen inte sett mycket (och de lär sig förhoppningsvis med tiden). Men härom veckan var jag hos min kompis, och hon hade sätt nåt program om intimoperationer och sa ”en tjej hade blygdläppar som HÄNGDE UT liksom, fatta vad äckligt”. Inte konstigt att många är osäkra på sin kropp.

    • Det visar nog på att tjejer kan lika lite om fittor som killar. Och jag tror att (hetero)killar ändå ser mer fittor i vardagen än vad (hetero)tjejer gör, men hur man sen tolkar/värderar det man ser är en annan sak. Önskar lite att vi tjejer i klassen hade jämfört våra fittor i omklädningsrummet efter skolgympan såsom man hörde vissa killar jämförde sina kukar – för att se på den oändliga variationens skull. Fara är väl, att många unga (läs osäkra) tjejer inte tänkte ”åh, hennes var annorlunda och vacker” utan att det blir en jämförande situation där man försöker bena ut något ”normalt”…. Where to start?! Tack E för din kommentar, hoppas du hade mod i att prata med din komps om detta, annars så kan du ju ge bort en present till henne – en plats i studiecirkeln Fittan i Fokus på RFSU Stockholm (om ni är sthlm:are) Då kanske saker börjar falla på plats!

  3. Inget som följdes upp. Det var verkligen som om jag inte fanns i samma rum. Än dock den bästa gynekolog jag haft och botade min kroniska svampinfektion jag då haft i 2 och ett halvt år. Därför är han -typ- förlåten.

    • Bra att han botade din svampinfektion, men det känns så typiskt från läkare, att man pratar om patienter inte med patienter, fastän man är i samma rum. Nåväl, de flesta är ju bra läkare som absolut inte beter sig som i ditt exempel, tacka för det. Hurra att du är svampfri!

    • jag tycker initiativet till den bloggen är superbra! Men kan liksom du hålla med i att det är lite väl många rakade fittor…. men bläddrar man så kommer det mer på de andra sidorna längre bak. Kul att du hittade den och delade den med oss! 🙂

  4. Jag trodde när jag var yngre att alla fick längre inre blygdläppar, alltså att de växte under puberteten.. sen insåg jag att det inte var fallet, jag har väldigt små inre faktiskt. Sen träffade jag min flickvän, som har helt underbara stora inre blygdläppar, jag tycker bara att det är så vackert, hihi! Jag tycker att det är sorgligt att tjejer är osäkra på om snäckorna duger, de är som juveler mellan benen oavsett hur de ser ut!! Kramar

  5. Alltså, ett önskemål: tips på hur man utforskar sin fitta på bästa sätt? Alltså visuellt då. Jag har försökt med spegel, jag har försökt med mobilkamera, men jag ser för sjutton inget! Det är ju så mörkt där nere mellan benen, och inte är jag särskilt vig heller. Det finns ju så mycket expertkunskap där ute så kanske finns några bra tips?

    • Ugglan, vilken bra fråga! Jag hoppas att vi alla kan komma med lite tips här, men här kommer mina egna tips som fungerar för mig.

      -Även om jag vet att du sa att du kollat i spegel, så är det något som fungerar för mig. Men jag brukar ta en ganska stor spegel och sätta mot en vägg (om jag ligger på golvet) eller mot en kudde om jag är i sängen. Bästa är en helkroppsspegel som börjar ända nere ifrån golvet. Men, en riktigt bra och stark lampa är kanske ännu viktigare, som lyser direkt på fittan (kanske liknande skrivbordslampa som är lätt att rikta). En kan ju vara i sittande ställning (hasa ner rumpan lite) och sätta en spegel precis framför fittan lite vinklad upp mot ansiktet (kolla på dokumentären https://fittforfight.wordpress.com/2011/09/01/kniven-i-fittan/ , in i programmet så lär de sig att kolla på sin egen fittta).
      -Jag brukar ofta börja med att inte kolla, bara känna, utanpå och inuti med lite glidmedel. Försök att verkligen lägga märke till hur varierad strukturen på slemhinnorna är inne i fittan, räfflat fin och grovt, knottrigt, slätt, mjukt, hårt osv. Känn på livmodertappen om du kommer åt osv. Sen försöka kolla för att se hur det ser ut, på alla färgförändringar fittan kan ha.
      -Har du en partner som du är trygg med kan kanske hen göra en lika grundlig undersökning och i detalj berätta hur den ser it och kanske ta kort.
      -Har du en gynekolog som du trivs med, be helt zonika om att få göra en gynundersökning och be dem berätta och visa genom deras speglar och kunskap. Ingen fråga är för dum! Vi måste också själva vara en del i den förändringen vi vill se i gynvården (kan inte bara vänta på att den kommer).
      -Intressant är att undersöka och kolla på fittan när en är uppkåtad, jag menar då har ju allt förändrats. Kanske är det också lättare att se då fittan faktiskt vidgas, sväller och öppnas upp.

      Mer kreativa tips efterlyses, hem prova och undersök, återkom gärna med åsikter, tips och reflektioner!!

      • Tack för era fina tips! Nu har jag äntligen haft tillfälle att pröva och det här med helfigursspegel på golvet var ju helt suveränt! Vilken upplevelse! Min första tanke var nog ärligt talat inte att min fitta var särskilt vacker precis, men när jag väl hade vant mig så kunde jag nästan inte sluta titta. Framför allt var det helt fantastiskt att få se klitoris som ju spelar en så viktig roll och som man har hört så mycket om. Jag har alltid utgått ifrån att den fanns där och funkade som den ska eftersom jag kan få orgasmer via den, men att faktiskt SE den var något alldeles extra! Alla kvinnor borde unna sig att gå på fittupptäcktsfärd.

    • ett till tips i fall du har en laptop med kamera (eller webbkamera med lite längre sladd). Se igen till att ha riktigt bra belysning, filma när du försöker undersöka vrån och skrymslen. Då behöver du inte koncentrera dig på att kolla samtidigt om det hindras i ovigheten. Då kan du kolla på fillmen sen och kanske gå vidare med det?!

  6. jag har alltid trott att det är norm med stora blygdläppar! så när jag fick syn på ett par nästan obefintliga trodde jag att hon var onormal…. knäppt. alla växer upp med olika syner.

Kommentera

