Inget penetrationssex, please. Gör så här istället…

Ett brev till mitt tonårsjag:

Hej Marian!

Ok, jag har förstått det som att du är en tjej som vill ha sex med killar, men att du har fittsmärtor. Att det gör ont om nåt förs in i fittan, oavsett om det är en kuk eller ett finger. Fast du har inte ont av att nåt trycks mot dig, liksom utanpå. Sånt tryck kan istället vara skönt.

Först och främst: Du är inget freak. Att känna smärta när nåt förs in i fittan – jag kallar det penetration – är mycket vanligare än vi kanske tror. Smärtan kan också sitta kvar länge efteråt. Det finns statistik som säger att ungefär 7 procent av alla tjejer har sådana här smärtor, så du är inte ensam i alla fall. Ja, det hjälper kanske inte särskilt mycket att höra, men jag tänker att det nånstans ändå kan vara skönt att veta.

Att ha smärtor vid penetration kallas vestibulit. Det betyder ”brinnande vulva” och är väl en ganska bra beskrivning av hur det kan vara. Att det känns som att det brinner, svider som fan, i fittan. Vad jag vet så finns det tyvärr alldeles för lite kunskap ute i vården om vestibulit, men jag tror det kan vara bra att vända sig till RFSU-kliniken och fråga vidare. Det finns nog hjälp att få, för det finns en del forskning om vestibulit. Men det kan nog vara lite trixigt att hitta rätt direkt….

Jag vill därför skicka pepp och lite tips om vad du typ kan göra och tänka på här och nu:

Testa vad du gillar och vad som är skönt! Onanera mera, alltså. Bara för att penetration gör ont behöver det ju inte betyda att du inte kan njuta, eller få orgasm, av din klitoris. Prova så att du vet!

Killar gillar att slicka! Utgå inte ifrån att killar är besatta av penetration. Tvärtom. Utgå ifrån att killar är intresserade av att ha sex med dig på massor av sätt.   Och kanske är det skönt för dig att bli slickad?

Våga visa vad du gillar! Låt inte nån göra något med dig som gör ont! Det blir bara skit. Försök istället tänka att det är sexigt med någon som tar initiativ, nån som vågar visa vad den gillar. Våga ta hans hand, göra nåt med den som du vill och säga ”om du gör såhär blir jag jättekåt”. Det kommer definitivt få igång de flesta killar. Promise.

Att hoppa över penetrationen gör det roligare! Det är skitlätt att som tjej och kille fastna i att:  sex = förspel + penetration. Men om en skippar penetrationen kan det bli mycket intressantare. För, vad är liksom ”förspel” egentligen? Skit i det inrutade: ibland leder sex till orgasm, ibland är sex att vara upphetsade tillsammans och göra grejer med varann. Låt bara allt sexande få vara sex! Det är då det blir episkt.

Och du, du har inget att skämmas för. Aldrig. Glöm inte att det är din kropp, din njutning och att det är du som bestämmer.

Kram Marian

Tack Marian för att du delade med dig av denna text! /fff

8 thoughts on “Inget penetrationssex, please. Gör så här istället…

  1. Fint. Men utgå inte alls ifrån att alla killar gillar att slicka. Det smakar inget vidare och känns väldigt porrfilm. Inte kul. Jag utgår verkligen inte ifrån att alla tjejer vill suga mig.

    • Bra synpunkt. Jag tror att Marian mer ville poängtera att inte alla killar är besatta av penetration. Men som du säger, alla gillar verkligen inte att slicka. fff uppmuntrar till att känna efter vad som funkar för just dig och den du har sex med. Med eller utan slick. /Emma för fff

  2. Alltså. Att ge oralsex, som man eller kvinna till man eller kvinna, handlar väl sällan om att det ska ge en alldeles ljuvlig kick till den som ger, rent fysiskt, utan att kicken ligger i att ge sin sexpartner en fantastisk upplevelse? Eller? Jag kan ha missförstått nånting, men innan klitoris sitter i halsen på tjejer och prostatan sitter på tungspetsen av killar så utgår iallafall jag ifrån att det är det det handlar om. Jag tänder på att ge människor oralsex för att jag tänder på att göra dem kåta. Om man inte tänder på att göra folk kåta ska man naturligtvis låta bli. Men kom igen. Att ”det smakar inget vidare” är ett dåligt argument. Det smakar inget vidare att suga kuk heller, om man nu förväntar sig ananas och rosor. Men det gör man inte. Man förväntar sig kön. Basta. Och man förväntar sig att den man ger det till gillar det. Om man däremot inte gillar att ta emot det – det är en helt annan historia.

  3. Självklart är det inte så att alla gillar samma sak. Och tur är väl det, liksom. Men att jag skriver ”killar gillar att slicka” är för att just den bilden sällan gavs när jag var tonåring – och jag tänker att alldeles för lite har förändrats. Tvärtom skulle jag säga att normen snarare var historier om killar som a) var ointresserade av att slicka eller b) tyckte det var äckligt. I mitt brev till mig själv ville jag dela med mig av mina egna, alldeles personliga, erfarenheter. Och samtliga killar jag haft sex med har antingen a) gillat och blivit kåta av att slicka eller b) haft det som sitt största sexintresse. Så, jag tyckte det var på sin plats att ge mitt unga jag denna ”motbild”.

  4. Håller absolut med, det är ju enbart därför jag har gett oralsex också. Men pressen på att man ska tillfredställa, pressen på att mannen ska vara bra i sängen, gör definitivt att vi också gör saker som inte känns helt ok. Huruvida det smakar illa, och om det är ett bra argument eller ej, är väl knappast något som du avgör annat än i ditt egna fall. I vilket fall håller jag med om att det är extremt upphetsande att märka att den andre gillar det man gör.

    Porren har förändrat våra sexuella vanor (mer oralsex, mer analsex – mer könssjukdomar). Ibland kan vara svårt att veta vad man egentligen vill. Är det jag som vill det här, eller förväntas jag göra det här pga machokulturen som mitt jag filtrerats igenom?

  5. Vill bara tillägga att jag gillar själva texten och inte alls är upprörd eller så. Tack för svar förresten. Intressant med diskussion.

  6. Hej,
    kommentar till ”Att ha smärtor vid penetration kallas vestibulit”
    Smärtor vid penetration kan ha andra grunder än vestibulit. Jag har själv sedan min sexdebut för 10 år sedan haft samlagssmärtor som inte är brinnande eller svidande, utan de är en djup smärta som inte går att jämföra med något annat. Den smärtan sitter längre in i slidan och jag trodde tidigare att jag hade endometrios, men jag har kommit till insikt att smärtan kan finns lagrad som spänningar, istället för att bli stel i nacken samlar jag min stress i mina nedre regioner. Har dock inte fått någon diagnos då jag inte vill ligga i gynstolen pga av mina smärtor, men samtal på sexualmedicinskt centrum har hjälpt mig lyfta problemen. Det gör så ont att min ögon tåras om jag inte hinner avbryta i tid…. som säkert många andra med mig har jag pga detta inte vågat mig in i relationer pga rädslan för penetrerande sex (jag vet att det finns annan sex än penetration, men rädsla finns för det förväntade samlaget, och vad jag ska säga om jag inte vill bli penetrerad… känslosam fråga, kräver tillit och mod att berätta). (idag är det bättre tack vare förstående pojkvän). Tänkte att det kan ge en annan vinkling i diskussionen. Tack för mig!

Kommentera

