Hjälp – behöver tips för att bota urinvägsproblem!

Har haft återkommande problem med urinvägarna senaste veckorna. Det känns som början till urinvägsinfektion, det svider när jag kissar och jag får känningar av att vara superkissnödig fast jag var på toa för 1 minut sen. Ofta kommer det på natten/morgonen men det kan dyka upp lite när som. Men det bryter aldrig ut ordentligt. Det känns inte som att det är en urinvägsinfektion utan mer som att det är på gång, att bakterierna (?) liksom ligger där och velar om de ska försvinna eller om de är där för att stanna.

Men jag håller på att bli galen av det, sömnen blir rörig, svårt hålla fokus på jobbet när jag måste kissa konstant och framförallt gör det ont. Försöker hälla i mig tranbärsjuice när det är som värst. Men har någon mer tips på vad göra? Är det tjata på läkare för att få antibiotika som gäller eller finns det husmorskurer mot ännu inte utbruten uvi men jävligt envisa urinvägsproblem? Hjälp.

32 thoughts on “Hjälp – behöver tips för att bota urinvägsproblem!

  1. Mina varmaste sympatier! UVI är den värsta mer banala åkomman man kan drabbas av tycker jag och jag vet alltför väl hur jobbigt det är när det bara återkommer.
    Tranbärsjuice är nog det enda som jag lyckats häva lindrigare urinvägssymptom med. Om du inte redan gjort det, köp sådan som är koncentrerad (inte drickfärdig alltså) och drick den så outspädd som du kan, jag inbillar mig åtminstone att den får bättre effekt om man inte späder ut den för mycket. Drick innan du går och lägger dig så att det blir kvar i urinblåsan så länge som möjligt, så att det hinner verka!
    Det finns också ett naturläkemedel som heter Uva-E (tror jag) som jag blev rekommenderad på Apoteket en gång för många år sedan. Tyvärr tyckte jag inte att det hjälpte, men den gången hade jag verkligen UVI och fick sedermera antibiotika, det kanske funkar bättre om det inte redan brutit ut ordentligt.
    Krya!

  2. Jag tycker att du ska till läkare bums. Du behöver ju inte tjata efter antibiotika, du testas och det testet tar någon minut. Du kissar i en mugg och de har någon sticka som ser om det är ökade vita blodkroppar i urinen eller något sådant. Om det inte är en bakteriinfektion så får du ingen antibiotika. Då det inte hjälper/biter på virus. Det hela tar max en kvart.

  3. Tack för tipsen. Jag har tänkt att det inte är ”tillräckligt” för att gå till läkare, men ni har rätt. Jag borde väl iaf gå och testa och se om det är uvi eller inte. Eftersom det pendlar från dag till dag och kan vara bra flera dagar i sträck och sen komma tillbaka, så känns det inte som riktig uvi. Men drygt att det hänger kvar så jävla länge.

    • Under tiden så är ju som sagt transbärsjuice bra, men citronvatten funkar lika bra (tycker själv att tranbär är väldigt äckligt…).

  4. urinvägsinfektion orsakas av ilska mot motsatta könet (oftast ens partner). du kan bota det enkelt och säkert genom att släppa ut ilskan. det är när du trycker ner ilskan som dess energi yttrar sig fysiskt.

      • Ja du verkar ju veta så väl vad orsaken är så du behöver nog inte råd. Men varför det stör dig att jag ger ett svar som du inte förstår är intressant i sig.

  5. Har exakt samma problem och vet inte vad jag ska göra. Jag har gått till läkare varje gång och fått antibiotika. Det har blivit ca 4-5 turer till läkaren för mig. Men fungerar det? nej, det gör det inte. Smärtorna, och svidnadet kommer alltid tillbaka, fast än jag är jätteförsiktig och tänker på att inte bli sjuk igen. Kanske är det läkaren jag har (har haft två olika), men jag har fått samma medicin alla gånger. Jäkligt drygt om ni frågar mig.

    c-vitamin, apelsinjuice, tranbärsjuice och kamomill-te lindrar smärtorna. Men det är ingen huskur som botar.

    • Yeti, se till att läkaren odlar urinen nästa gång och testar exakt vilka typer av antibiotika som just ”din” bakterie är behandligsbar med. Det innebär lite extra jobb och kostnad för läkarna, men är helt nödvändigt för att du ska behandlas riktigt! Om du får fel typ av antibiotika blir både du och din kropp (som får ytterligare fler svårbehandlade bakterier) ledsna, så var hård och kräv det! Lycka till.

      • Ja, har varit där också (altså låtit läkaren ta provet på odling). Symptomen går som sagt bort av medicinen jag får. När jag är frisk så hålelr det i sig, men jag har så lätt för att få det igen. Näsat gång jag går till läkaren ska jag nog satsa på att verkligen beskriva ordentligt att det inte är en hållbar lösning.

  6. Hej, en bitter info från vårdguiden. Pga överkonsumtion av antibiotika har många uvi-bakterier blivit resistenta. Men som ovanstående säger, gå till läkare om det gör ont för länge. Om du börjar kissa blod t.ex. MEN här kommer ett receptfritt tips: ta ett glas med två c-brus i. Det ska en visserligen göra vid första känningen. Men bättre sent än aldrig! Funkar för mig, och jag får det rätt ofta. Lycka till!

  7. Känner igen det där. Jag brukar dricka massor o sedan hålla mig så länge jag bara kan
    Så att när jag väl kissar blir det som en kissbomb som liksom sköljer ur all dret.

  8. Man märker att det här är ett vanligt återkommande problem när det kommer såhär mycket svar på en gång. Jag har gjort samma sak som alla andra har rekommenderat och tranbärsjuice och citron (surt ska det vara) fungerar bra för mig när jag ska häva början till en UVI. Drick mycket och håll dig så länge du kan. Men har du redan fått stora problem är det läkare som gäller.

    Men jag har ett tips till om du ofta drabbas av detta: Sitt bakochfram på toalettstolen när du kissar, eller böj dig framåt och pressa blåsan så du får ett ordentligt tryck. På så sätt tömmer du blåsan och slipper resturin. Dröj inte för länge med toalettbesök och dra ned på sockret om du äter/dricker mycket sånt. Lycka till!

  9. Efter 13 behandlade UVI, en fruktansvärd njurröntgen och långa diskussioner med svenska och franska läkare (+ en forskare som studerar UVI) har jag kommit fram till att:
    Antibiotika är det enda som hjälper. Kräv en rejäl dos och ta hela för att inte bidra till mer resistenta bakterier.
    UVI har väldigt lite göra med att inte kissa efter sex och bada i kallvatten. Det har däremot att göra med hur ens urinvägar och urinblåsa ser ut, hur de lutar, hur lätt det är för bakterier att bli kvar därinne och växa till sig. Visst är det bättre att torka sig framifrån och bak etc, men den viktigaste förklaringen är rent anatomisk. (= alla skuldkänslor onödiga, det går att sköta sig exemplariskt och ändå få UVI!)
    Det skulle kunna ha att göra med sex på så vis att den/de en ligger med kan ha en bakterieflora som ens egen fitta ogillar. Det kan förklara att en får fler UVI i vissa relationer än andra. Detta är dock inte bevisat utan bara en teori.
    Att dricka mycket, dricka surt, hålla sig länge innan en kissar, sitta bak- och fram på toaletten m.m m.m har aldrig hjälpt för mig, aldrig botat, knappt lindrat. Dessutom har jag hört en hel del motstridiga huskurer som liksom tar ut varandra. Hjälper det för någon är det ju bra, men som sagt; antibiotika. Och rätt sorts antibiotika – se till att en odling görs! (görs oftast i Sverige, dock inte tvunget i t.ex. Frankrike)
    Och stå på dig. Läkare som tycker att det hela inte är så farligt har fel. De har förmodligen aldrig haft UVI själva.

    • Intressant att det framförallt har med urinvägar och urinblåsa att göra och mindre med kissa efter sex osv, tack för din kommentar. Hoppas du har fått behandling som har funkat till slut!

      En fråga: vad är en odling och hur vet jag om det görs när jag lämnar urinprov?

  10. Har själv aldrig haft besvär men googlat åt vänner, och läst någonstans att ett medel som heter Hiprex ska kunna hjälpa, kan ju kanske vara värt att testa:

    http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=19730525000053&DocTypeID=5

    ”Vad används Hiprex för?
    Hiprex är ett urinvägsantiseptikum som förhindrar återfall hos personer med benägenhet för återkommande urinvägsinfektioner.Hiprex används också i samband med undersökningar och behandlingar av urinvägarna för att minska infektionsrisken.Hiprex ges även till personer som bär urinvägskateter under lång tid.”

  11. Nu har jag varit hos läkaren och fått antibiotika. Hade mkt vita i urinet (tror det hette vita) och så skulle det inte vara. Får hoppas att det går bort nu och att jag slipper få svampinfektion av antibiotikan. Annars blir det här fitt-veckan from hell med uvi, svamp och mens i en kombo. Men hursomhelst så tack för alla kommentarer och det är sjukt att det (återigen) finns så dålig kunskap inom vården.

    En sak som skrämde mig var att i morse när jag ringde vårdcentralen så ställde sköterskan ett gäng frågor om mina symptom. Sen när jag uppvisade ”rätt” symptom så sa hon att jag skulle få träffa en läkare men att jag inte behövde lämna urinprov eftersom nya riktlinjer (?) sa att en ung kvinna som visar symptom inte behöver göra det. Lät helt galet! Men jag var glad att jag fick tid och tänkte att jag får striden när jag kommer dit. Väl på VC och inne hos läkaren var det aldrig aktuellt att inte lämna urinprov. Med tanke på resistenta bakterier så känns det ju som A och O med urinprov varje gång!

  12. Skönt att du fått antibiotika!
    Jag är fri från UVI sedan ca 3 år utan att veta varför och utan att ha ändrat någonting i hur jag lever. Njurröntgen har visat att mina njurar fortfarande mår finfint trots alla eviga UVI. Bara att tacka och ta emot antar jag. Någon som kände en ”alternativläkare” sa att urinrörets och blåsans position och lutning kunde ändras när kroppen gjorde det. Benägenheten att få UVI skulle alltså kunna ”växa bort”. Jag vet inte om det är sant.

    När du lämnat urinprov gör de en odling på det, alltså analyserar vilka bakterier det egentligen är i urinet, får att du ska få rätt antibiotika. Att du har för mycket vita blodkroppar i urinet ser de direkt, och ger dig antibiotika mot de vanligaste UVI-bakterierna. Skulle det visa sig vara några andra bakterier ska de ringa upp dig. Men allting verkar ju ha gått rätt till för dig i alla fall! Hoppas du slapp frågor som ”har du pojkvän?” (istället för ett mer HBTQ-kompetent ”har du partner?” eller ”är du sexuellt aktiv?”) och ”Du går inte runt i korta kjolar mitt i vintern va?” (sjukt förnedrande och dessutom oviktigt). Har fått de frågorna ett par gånger nämligen. Som sagt, inkompetens inom vården vad gäller fittrelaterade problem!

  13. Hade en period med mycket återkommande urinvägsinfektioner, och blev då uppmanad att dricka mycket mycket (framförallt tranbärsjuice är bra, som många nämnt), för det är viktigt att om det finns bakterier så ska de kunna sköljas ut ordentligt, och det är viktigt att det inte blir torrt därinne. Har du ingenting att kissa ut så gör det ju också mer ont (och är sjukt mycket mer frustrerande) när du går på toa. Drick, drick, drick, och håll dig så länge du kan mellan varje gång du går. Inte gå till överdrift, naturligtvis, men det är heller inte möjligt när man har urinvägsinfektion.

    Sedan tycker jag också att du ska gå till läkaren, inte nödvändigtvis för att få antibiotika, men ett besök hos gynekologen kan hjälpa dig att upptäcka om det är något annat som orsakar en mildare infektion under vad som låter som en längre tid – har du t.ex. haft mycket flytningar på sista tiden?

    Och stanna för guds skull hemma någon dag om du känner att det distraherar från jobbet. Du har en infektion i kroppen som behöver behandlas. Med vila och omtanke, och antibiotika om det inte räcker.

  14. Tranbärsjuice är bra och det är värt att pröva som första alternativ. Men också att Fråga om partner. Om man varit sexuellt inaktiv och sen skaffar en vän brukar man ju knulla ofta i början och irritation i fittan uppstår utan att där är några bakterier. Fittan blr lite nött! Detta drabbar alla åldrar men med stigande ålder mer frekvent. Lycka till

  15. OK, nu kommer jag med det ultimata svaret! (tror jag iaf…)

    Jag tänker att du vet och har fått tips om att tex ALLTID kissa efter penetrerat sex (speciellt efter heterosexuellt sådant, men gäller även för ”övrig” penetration där ”främmande” bakteriflora kan förekomma) och även gärna tvätta fittan efteråt för att ta bort så många baciller som möjligt.
    MEN eftersom en ofta känner av UVI:n innan det ”brutit ut” och kanske inte vill att det ska behöva gå så långt som till penicillinkur så ska du (ni, alla drabbade) nästa gång begära att få Hiprex utskrivet.

    Hiprex är urinvägsantiseptikum som skapar en antibakteriell effekt i urinen.
    Eftersom Hiprex inte är ett antibiotikum ger det ingen selektion av resistenta stammar och således ses ingen resistensproblematik med preparatet.
    Hiprex fungerar som en tiodagarskur som en tar morgon och kväll.

    Detta vet dessvärre få läkare (pga av ointresse i ”kvinnosjukdomar” gissar jag), så nästa gång du har en återkommande UVI; be om detta!

  16. Äppelcidervinäger var svaret på mina problem. När uvi’n är på väg att sätta igång är det mycket vätska utan socker som gäller, gärna med äppelcidervinäger i, men det viktiga är att dricka mycket utan socker (som får bakterier att växa till) så att man sköljer urinblåsan och urinvägarna. Med mycket menar jag många liter, en fördel om man kan vara hemma. Mot svamp kan utspädd äppelcidervinäger baddas på fittans utvärtes delar, om man använder naturtampong kan den sköljas i vatten med lite äppelcidervinäger i. Det funkade super för mig. Viktigt att smörja med olivolja emellanåt också. Jag har aldrig behövt ta till antibiotika.

  17. Té gjort på pepparrot. Ta en färsk pepparrot, riv ca en tesked och lägg i en kopp, häll på hett vatten. Det smakar ju inge gott men det funkar väldigt bra. Och att dricka mycket, inte bara téet utan vatten också. Så att det sköljs ut ordentligt.
    De andra tipsen jag läst här, t.ex. C-vitamin och tranbär, har aldrig haft någon effekt på mig. Möjligen förebyggande, men när man verkligen är dålig och det svider och gör ont, så blir man helt botad av pepparroten.

  18. Kräv att få ett svar – om urinvägsinfektion | fitt for fight

  19. Gå till läkare bums. Ljug att besvären är värre än vad de är för att få komma dit om de tvekar! Jag gick och velade sista gången jag fick UVI. Det liksom bröt inte ut på riktigt utan gick upp och ner! Tillslut förvann smärtan när jag kissade. Fick istället väldigt hög feber (låg över 40 precis) och tror även att jag spydde för att det gjorde ont i magen. Visade sig vara en allvarlig släng av njurbäcken-inflammation. Och det är inte kul! Då måste man egentligen ta det lungt i flera veckor. Men det gjorde inte jag iofs, jag åkte till siesta. Men det gick ju bra ändå! 🙂

    Har även varit med om upprepande svampinfektioner. Tills slut orkade jag inte ränna till vårdcentralen hela tiden. Och väntade. Det slutade i kronisk svampinfektion. Inte kul det heller, men fick ju piller så när jag väl gick dit så gick det bra!

    • Ja, jag brukar inte ha så mycket besvär av UVI men har ca 3 gånger fått njurbäckensinflammation, och som du säger INTE kul. Men jag har aldrig haft vanliga UVI symptom innan (tex smärta vid kissning) utan pang på så kom 40 graders feber och buksmärtor. Första gången blev jag inlagd och tömd på blod för de misstänkte tropiska sjukdomar (hade varit i Kenya en månad innan), efter 2 dagar med denna feber kom de på att det var njurbäckensinflammation (!). Sen lärde jag mig att känna symptom innan febern kom (ryggont och klämma på njurarna och blåsan) så jag hann få stark antibiotika i tid. Ena gången tror jag att det var främmande bakterier av omslutande sex som var orsaken, de andra två tror jag (min hemma snickrade teori) att jag hade några små med ack så betydliga bakterier på fingrarna när jag onanerade som var orsaken, så rena händer kan ju vara något att tänka på om man fittsexar (med andra eller med sig själv) med händerna mycket! / fff-erica

  20. Låter faktiskt mer som det kan vara något som heter uretrit.Kontakta din läkare och be om att få remiss till en urolog.Sen viktigt att dricka citron vatten.Undvik helt socker.Om du dricker tranbärsjuice viktigt att se att det inte innehåller socker.

Kommentera

