Kräv att få ett svar – om urinvägsinfektion

För några dagar sen skriv vi ett inlägg om att ha urinvägsproblem. Efter inlägget ramlade det in kommentarer, både med tips och med berättelser om hur vården inte är kunnig nog. Vi fick också ett mail med ett tips om ett annat blogginlägg om just det här med att söka vård pga urinvägsinfektion. Läs det inlägget! Handlar om en vårdkedja, och jag lärde mig saker jag inte hade en aning om.

Tack S för ditt mail!

 

Här är en kvinnas urinvägar. Där problemen sitter.

5 thoughts on “Kräv att få ett svar – om urinvägsinfektion

    • Åh tack för ditt nya inlägg! Det här är ju superviktig information och jag blir så jävla ledsen över att läkare antingen inte vet om detta eller så skiter dem i det. Det gör mig dock väldigt glad att bloggen kan vara en sån kunskapskälla! Den här infon ska jag ta med mig om jag går till läkaren igen för att urinvägsproblemen inte har försvunnit. TACK!

  1. Jag håller med! Har själv återkommande urinvägsinfektioner (eller i alla fall trodde jag det…) och frågar alltid läkaren om det verkligen inte finns något en kan göra för att gå vidare, eller förebygga, något som inte är att äta antibiotika i tid och otid. Har inte en enda gång fått ett vettigt svar. Det du skriver om är helt nytt för mig, och då har jag haft de här problemen i nästan 10 år!

  2. För typ femton år sedan hade jag probem med ständigt återkommande urinvägsinfektioner och varje gång jag sökte hjälp fick jag göra ett klamydiatest och vänta på svaret innan någon annan åtgärd var aktuell. En gång hann infektionen gå upp i njurarna i väntan på det där provsvaret och jag blev riktigt dålig. Sen fick jag efter testet som alltid var negativt, föga förvånande eftersom jag var i en stabil relation där ingen av oss hade andra sexpartners, någon skitantibiotika som hjälpte för stunden.

    När jag hade hållit på så här i ett par år och vid ett tillfälle vräkte ur mig min frustration över en fika med min pojkvänsmamma frågade hon mig helt stilla ”tvättar du dina trosor i sextio grader?”. När jag började med det bröts den onda cirkeln för mig. Att det kunde vara så enkelt!

    Jag säger inte att det är lösningen för alla, men det är en ganska enkel åtgärd att testa om man har återkommande besvär.

  3. Det hände mig en gång. Jag hade så ont att jag grät när jag kissade, och av erfarenhet så visste jag att det var urinvägsinfektion igen. När jag kom till vårdcentralen så tog det ett prov men det visade att det inte var det. Sen var jag tvungen att gå till gyn för att lämna TVÅ klamydiaprov, även fast jag sa flera gånger att jag nyligen var testad och inte hade de. Sköterskan föreslog ett tredje klamydiatest men jag sket i att lämna det och åkte till akuten istället. Där tog det ett test och det visade på att jag hade urinvägsinfektion.
    Blev riktigt förbannad på att jag inte fick den vård jag förtjänade.

Kommentera

