Fittan frågar Birgitta Stenberg

Foto: Elisabeth Ohlson Wallin

Vi är enormt stolta över att få presentera en förgrundsgestalt när det gäller att hylla fittan, lusten och den fria sexualiteten; ingen mindre än självaste Birgitta Stenberg. För mig har Birgittas böcker gett mig upplevelser som jag inte för mitt liv skulle vilja vara utan. Hon skriver så jävulskt upphetsande om sex och om hur en kan leva utan att ”anpassa sig”. Och det är så befriande att läsa om en kvinna som bara tar för sig och liksom maximerar livet. Feministisk pepp utan dess like! I det rykande färska numret av Ottar är Birgitta intervjuad. Alltid lika smart! Här svarar hon på våra frågor:

Vad är ditt favoritord för det kvinnliga könsorganet?
Eftersom ordet fitta blivit ett så starkt pejorativt ord i många munnar långt ner i åldrarna kan jag inte riktigt känna samma värme för det som jag däremot gör för ordet mutta. Det är mycket varmare, precis som mus är gulligare.

Är det viktigt att prata fitta?
Det är framförallt viktigt att inte stödja förtryckarmekanismerna i manssamhället genom att undvika öppna samtal om kvinnlig sexualitet, vare sig man använder ordet fitta eller inte.

Berätta gärna om ett härligt eller hemskt fittminne, eller både och.
År 1938 var jag sex år och gick i småskolan då en sjuårig grabb en dag följde mig hem. I trappan utanför min dörr föreslog han att vi skulle visa varandra hur vi såg ut ”därnere”. Jag förstod vad han menade och drog ner byxorna. Han tittade noga på min springa, knäppte upp sin gylf och stack ut – pekfingret. Jag minns att jag länge funderade på varför han hade en nagel på sin ”därnere”.

One thought on “Fittan frågar Birgitta Stenberg

  1. Alla vilda | fitt for fight

Kommentera

