G-punkten: en instruktionsfilm

Här hittade jag en, förvisso torr och tråkig men ganska pedagogisk, film om vart man kan hitta g-punkten. Bör tilläggas att bara för att man hittar den betyder det ju inte att man kan ‘bang’ säkra en person, eller sig själv, till en orgasm (för enligt filmen så verkar det lite så). Jag har supersvårt att få orgasmer genom g-punkts stimulans, kanske är det en mental blockad av att jag förväntas få och då går det liksom inte. Eller så är det bara svårt, jag får träna mig till det… tror jag går och tränar nu!

6 thoughts on “G-punkten: en instruktionsfilm

  1. Kan ju också tillägga att g-punkten är ju av varierande storlek från person till person beroende på hur fittan hos personen i fråga är uppbyggd. Kanske sitter g-punkten längre in, längre ut. Kanske har fittan en annan böjning eller vinkel så att g-punkten inte hamnar enligt just denna film.
    /fff

  2. G-punktens existens är fortfarande inte bevisad! Jag tycker det är viktigt att man inte tar den som ett medicinskt fenomen än, för det finns inga kompletta studier som bevisar dess existens. Vissa säger att G-punkten är en del av klitoris – och huruvida man hittar dne eller ej beror på storleken av klitoris som varierar mer mellan kvinnor än kukstorleken varierar mellan män – andra säger att den är en subjektiv upplevelse som utgår från omständigheterna kring sexet i övrigt. Men trots det så omskrivs G-punkten fortfarande som om den vore ett helt och hållet bevisat organ, förmodligen eftersom det passar heteronormen så bra. Det heterosexuella, vaginala samlaget ska ju vara det bästa, klitorisstimulering och orgasm därmed har alltid setts som något omoget, något som frigida kvinnor sysslar med.

    Jag tycker det här är viktigt, snacket om G-punkten lägger onödig prestationsångest på alla i sexuella situationer och god knows att vi inte behöver mer sexuell prestationsångest! Särskilt tragiskt blir det ju om hälften eller mer av alla kvinnor som försöker hitta G-punkten och den ”bästa orgasmen” inte ens har anatomisk möjlighet att göra det. Se film om G-punktens vara eller ickevara här: http://www.ur.se/Produkter/165379-Pa-jakt-efter-G-punkten

    Tack för bra blogg 😀

    • Tack för din kommentar, sexuell prestationångest är aldrig roligt.

      Jag har skrivit om filmen du länkar tidigare här och tolkar den inte riktigt likadant som du. Att g-punkten finns i någon mån står klart eftersom så många kan berätta om sina erfarenheter av den, men precis som du säger är upplevelsen av stimulans i det området väldigt olika precis som stimluering av klitoris utifrån också upplevs olika av olika personer. Vissa kan enkelt stimulera klitoris från utsidan och få fantastiska orgasmer, medan jag tvärtom bara kan få orgasmer med g-punktsstimulering dvs stimulering av klitoris från insidan. Jag tycker dokumentären visar på just denna variation i anatomi, fysiologi och reaktioner på beröring. Jag håller med om att det är viktigt att belysa och sticka hål på heteropenetrationsnormen penis-i-fitta, men g-punkten går utmärkt att stimulera utan en penis i sikte!

      Tack igen!

      • Dessutom är det väl enklare att hitta och stimulera g-punkten på andra sätt en genom samlag? Jag har i alla få om inga gånger alls sett tipset ”försök hitta g-punkten med kuken”, det handlar alltid om att man ska använda händer eller redskap som ex g-punktsstav. Inte heller har jag uppfattat något alls av all den information som finns om g-punkten som om det skulle vara det riktiga sättet att få orgasm och klitorisorgasmen bara någon slags b-version av den. Jag trodde verkligen att uppfattningen om klitorisorgasmen som den ”omogna” och ”frigida” kvinnans orgasm dog ut med Freud.

        (Själv får jag skönaste orgasmerna av stimulans både utanpå och inuti, allra helst oralsex med g-punktstimulans med fingrarna.)

Kommentera

