Hej FittO

Jag är en vuxen kvinna som vill anmäla mina föräldrar till dig, fitt-ombudsmannen.
När jag var barn kallade min mamma och pappa mitt kön för stjärt. Kort och gott. Inte framstjärt eller så utan bara stjärt. Mina färäldrar ville inte heller i sann 70-tals anda att det skulle vara så stor skillnad på pojkar eller flickor så de kallade mina underbyxor för kalsonger. Men det är en parentes. Det är det här med stjärt som blev knas.
När läraren i skolan sa ”sätt er på stjärten” blev jag sjukt förundrad. Hur skulle jag göra det? På en stol i skolan? Och vad skulle killarna sätta sig på? Sen fick jag höra att en kunde få mask i stjärten. Jag blev livrädd! Missförstånden bara hopade sig tills en dag, jag vet inte hur gammal jag var, då jag förstod att stjärten var rumpan.  Det satt i länge, faktiskt fortfarande lite kan jag märka ibland. Och bästa FittO, med införandet av snippa som ord för barn när en talar om kvinnans könsorgan kanske detta är ett problem som tillhörde historien. Men hur kunde mina föräldrar vara så olagliga så de kallade min snippa för en annan kroppsdel. Du får gå till botten med det och jag ska lyfta frågan till min mamma någon gång. Tack och lov säger hon snippa till mina barn ( men jag kallar min dotters underbyxor för kalsonger…)
Med vänlig hälsning en fd förvirrad 33-åring.

Har ni kära läsare spörsmål som FittO kan tag i så tveka inte, hör av er!

One thought on “Hej FittO

  1. åh fy, det där känner jag igen. tvätta stjärten, sitt ner på stjärten! blä. Det värsta ordet som finns. en annan skum synonym jag har stött på var som praktikant på en stadsteater, det var möte inför en ny pjäs och en av de ansvarige bad rekvisitören/attributmakaren/snickaren/fixaren att göra en ”ostbit”. t ex av skumgummi. Det kom fram att hon menade att hon ville ha en rätt relistisk fitta (vilket självklart inte kunde sägas högt) och hade kommit på den geniala idén med en gul skumgummi i perfekt ostform, en skåra i mitten där en röd tygbit hade stoppats in och fladdrade lite. sjukt.

Kommentera

