Cancer-app

Vad ska en tro om detta? En gratis app skapad av det amerikanska Ovarian Cancer National Alliance för att kartlägga eventuella symptom för äggstockscancer. Hypokondrikern i mig blir sjukt nervös; snabbt mätt: ja, känner mig uppsvälld: ja, osv. STRESS!!! Det här med att självdiagnostisera är inte alltid så bra för mig. Samtidigt är det ju bra att bli medveten om symtomen på en läskig sjuka.

OBS! En grej som är superbra är så klart att gå på de cellprovtagningar du kallas till. Där kollas om cellförändringar ägt rum, och då är det livmoderhalscancer som är i fokus. Provtagningen går supersnabbt och känns kanske lite konstigt ibland. Men det är helvärt.

En kan också vaccinera sig mot HPV som kan leda till livmoderhalscancer, och vaccinet kan även minska risken för cancer i penis, ändtarm, mun och hals. RFSU vill att upphandlingen om gratis vaccin ska gå lite snabbare: här, här och här.

4 thoughts on “Cancer-app

  1. I infon om cellprovtagning ni länkar till står det att ”alla kvinnor som har haft sex bör ta ett prov”. Vet ni om det gäller oavsett vilken typ av sex man har haft. Jag antar att det är partnersex som avses i alla fall, eller kan en överföra viruset till sig själv från fingrarna?
    Har liksom aldrig fattat det där riktigt…

      • Jag blir så himla irriterad på hur det uttrycks kring de här cellprovtagningarna. Först är det många som uttrycker att det är viktigt att gå på provtagningarna. Sedan visar det sig att det är viktigt om du har haft sex, och då ska en liksom veta rent automatiskt vilket slags sex som avses.
        Första gången jag blev kallad gick jag dit bara för att få reda på att en inte behövde ta provet om en var ”oskuld”. Varför hade ingen upplyst om detta innan liksom? Varför stod det överallt bara att det var viktigt att gå dit? På den tiden kände jag mig otroligt ledsen över att jag som hunnit bli 23 utan att ha haft partnersex tydligen var ett sådant freak of nature att inte ens de som jobbade inom vården erkände min existens. Nu blir jag bara arg…
        Nu inkluderar ju faktiskt flera hemsidor och jag tror även kallelsen information om att provet är viktigt om en har haft sex, men inte vilket sex det gäller. Så jag vet faktiskt fortfarande inte om det är viktigt för mig att ta det där provet eller inte. Känns lite sådär, ärligt talat…

  2. Vad räknas som sex? del 1 | fitt for fight

Kommentera

