Gråta med Fittan

Det är onsdag och jag fördriver tid på ett för mig okänt kafe, och vad skådar mitt vänstra öga? Jo, ordet Fitta och en tillika vulvasymbol. Jag hoppar upp från stolen och nästan anfaller dörren som affischen sitter på, jag avläser GRÅTA MED FITTAN, och blir helt lyrisk av att inte veta nåt – men jag vet att detta bådar gott!

Isabell Hillborg är utbildad socionom men har på senare tid verkat främst som frilansjournalist och skribent. Hon är även regissören till uppsättningen Gråta med fittan som har premiär på TeaterVerket den 28 Oktober. Detta är hennes debut i teatervärlden, och med hjälp av monologen spräcka tabun och väcka frågor – Gråta med fittan går ut hårt men ändå känsligt, utlämnande och med viss nödvändig provokation.


Hej Isabell, vad handlar handlar Gråta med fittan om? Gråta med fittan handlar om en individs olika roller och hur hon förhåller sig till män i första hand – hur livsångest drivs på flykt med otaliga snuttefiltsligg.  Gråterskan, som jag kallar henne, vill vara fri i sin sexualitet men är samtidigt lite ambivalent inför vilka uttryck den tar. Hon är stark men samtidigt liten, nyfiken men samtidigt rädd. Det är en historia av både dekadens, tragik och livsinsikt. Den öppnar massor av frågor, men svarar inte på några.

”Gråta med Fittan” – vart kommer namnet ifrån? Namnet Gråta med fittan, kommer ifrån företeelsen att man då man är ledsen försöker knulla bort ångesten – döva den inre smärtan genom att ha sex – Gråta, fast med fittan istället.

Vi är sjukt stolta att du använder Fitta som ordval, vad har du själv för relation till ordet, och till din egen fitta?
Den direkta och instinktiva responsen på ordet Fitta är att det pirrar till lite – ”Fitta” låter liksom lite hårt, lite förbjudet, och samtidigt sexigt. Fitta är ett vuxenord, lite härligt rått sådär. Fitta är power. Överhuvudtaget tycker jag man ska lära känna sin fitta, men en del verkar vara lite rädd för den, låter den vara gömd – fram med den i ljuset, titta, känn, lär känna. Min egen fitta behandlar jag som ett husdjur, ha ha – den kräver ömhet, kärleksfull beröring och ibland lite hårdare tag.

Vad vill du åstadkomma med pjäsen?
Jag vill väcka frågor, diskussioner kring kvinnlig, och även manlig, sexualitet, känslor och beteende. Jag vill problematisera sexualitet och kåthet och det här med rätten att knulla och tycka om att knulla utan att dömas eller att döma sig själv.

Vi på fff säger WOW – dags att boka biljetter! 

4 thoughts on “Gråta med Fittan

  1. härligt! den verkar väldigt sevärd! påminner om monologen Fuck me! av Ulrika Ellemark. varför finns det inget evenemang på facebook dock?
    vi ses där!

Kommentera

