Kampen mot svampen – preggostyle

Jag blev gravid. Det var fantastiskt och efterlängtat. Ett av de första graviditetssymptomen var att fittan liksom svullnade upp på ett härligt sätt och blev konstant fuktig och liksom fluffig. Det sägs som med det mesta i preggoväg att det är hormonerna. De berömda hormonerna var inte så dumma ändå tänkte jag, om fittan skulle kännas så här bra hela graviditeten så bring ‘em on.

Men så var det det här med svampen. De hälsar på mig i två olika sorter med jämna mellanrum. Mina ovänner Candida Albicans och Candida Glabrata gjorde sig än en gång hemmastadda i min fuktiga fitta. Det enda som motar dem i grind är det giftiga läkemedlet Fungoral som blivit min räddare många gånger om. Och tror ni en medicin som går hårt åt levern är okej  för gravida att ta? Nej, inte då.

Så nu går jag omkring med mer eller mindre sveda och klåda och vet att det är inte förrän jag fött och ammat ett slag som jag kan bli av med de små rackarna. Om inte nåt mirakulöst händer vid förlossningen förstås.  Preggosexet är i alla fall helt klart en önskedröm just nu. Ungen skulle bara veta vilka uppoffringar som krävs 😉

Kram på er!

6 thoughts on “Kampen mot svampen – preggostyle

  1. Åh jag har problem med fittan, hon svider och ömma (kanske nån form av svamp..) har kört på filmjölksomslag och intim creme nu i helgen! Vi är typ vänner nu!!! Weeeei!!!
    Med detta vill jag mest bara säga att fan när fittan inte mår bra mår inte jag heller bra!!

    • Tack!! Inte provat själv med filmjölk men hört det ska va bra. Enda jag undrar är om det inte gör ont att föra in tampongen när en har svamp? Jag blir så jävla skör då liksom.

  2. Jag måste än en gång rekommendera laktiplus! Funkar bäst som förebyggande men kanske kan funka ändå, värt att prova kanske?

    • tack för fina tips men efter mer än tio år av kronisk svampinfektion och några av dessa år med vestibulit, kan jag bara svara ”Been there, done that… ”. Tyvärr.

      Det enda som biter är ordentligt med antimykotika i form av Fungoral-tabletter att svälja. Sen kommer iofs svampen tillbaka efter ett tag, men då är det ny kur som gäller så kanske jag klarar mig två, tre månader om jag har tur sen. Saker som jag provat som inte hjälpt: filmjölk och yoghurt på längden och tvären, oralt och vaginalt, canesten, pevaryl, daktakort, itrakonazol, ketokonazol och andra ”azoler”, vivag och andra mjölksyrebakterier vaginalt och oralt, dida naturläkemedel, borsyrevagitorier som apoteket tillverkade på riktigt gammeldags recept osv. Jag använder bara trosor som är stora och luftiga som tält, aldrig åtsittande byxor, jag byter byxor direkt efter träningspass, jag simmar och badar inte, går alltid utan trosor hemma osv. Men det värsta jag gjort är nog ändå att försöka mig på en anti-candida diet som uteslöt sjukt mycket saker ur kosten. Efter ett halvår hade jag iofs välbehövligt gått ner i vikt, men se svampen den höll sig kvar. Jo och sen har jag lagt om hela mitt liv för att inte stressa lika mycket längre också, ifall att det skulle vara triggern.

      Oj, vad långt det blev, får nog bli ett separat inlägg också. Puss!

Kommentera

