Kampen mot svampen – Been there, done that

Många snälla och hjälpsamma personer ger husmorstips om hur en kan lindra svampklåda. Jag är tacksam, men också jävligt luttrad. Efter mer än tio år av kronisk svampinfektion och några av dessa år med vestibulit, kan jag bara svara ”Been there, done that… ”. Tyvärr.

Det enda som biter på mina objudna gäster är ordentligt med antimykotika i form av Fungoral-tabletter att svälja. Sen kommer iofs svampen tillbaka efter ett tag, men då är det ny kur som gäller så kanske jag klarar mig två, tre månader om jag har tur sen. Saker som jag provat som inte hjälpt: filmjölk och yoghurt på längden och tvären, oralt och vaginalt, canesten, pevaryl, daktakort, itrakonazol och andra ”azoler”, vivag och andra mjölksyrebakterier vaginalt och oralt, dida naturläkemedel, borsyrevagitorier som apoteket tillverkade på riktigt gammeldags recept osv.

Jag använder bara trosor som är stora och luftiga som tält (eller inga trosor alls), aldrig åtsittande byxor, jag byter byxor direkt efter träningspass, jag simmar och badar inte, går alltid utan trosor hemma osv. Men det värsta jag gjort är nog ändå att försöka mig på en anti-candida diet som uteslöt sjukt mycket saker ur kosten. Efter ett halvår hade jag iofs välbehövligt gått ner i vikt, men se svampen den höll sig kvar. Jo och sen har jag lagt om hela mitt liv för att inte stressa lika mycket längre också, ifall att det skulle vara triggern.

Det enda som lindrar hyfsat när det är som värst och tabletterna ännu inte gjort susen är en kylklabb eller en påse frysta ärtor i en kökshandduk och så smack på för att bedöva hela skiten.

Det finns säkert oändligt många husmorsknep och grattis den som hittar nåt som lindrar. Men det är just bara lindring. Jag rekommenderar er istället att leta rätt på en gynekolog, ställ krav på att hen ska titta på svampen i mikroskop och ”artbestämma” och sedan prova igenom alla antimykotika tills ni träffar rätt. I mitt fall så duger det bara med Fungoral och till en böjan fick jag äta den månader i sträck men märkte ju att svampen kom tillbaka sen  när jag slutat. Jag föreslog därför själv att jag kunde ha tabletter hemma redo för nästa attack och sen äta några dagar tills det lugnat sig. Det har fungerat alldeles utmärkt. Så fort svampen gör sig påmind tar jag en kur på några dagar och är sedan svampfri sisådär två, tre månader. Inte dumt alls faktiskt 🙂

11 thoughts on “Kampen mot svampen – Been there, done that

  1. Hej, jag hade återkommande svampinfektioner i ungefär 2 år, undvek alla svamp salvor sen någon hade tipsat mig om att dom kan förvärra symptomen och försvaga blygdläpparnas ph balans. Jag krävde att få orala tabletter och de hjälpte verkligen. Men sen jag har börjat ekologisk mandelolja att smörja fittan med efter att jag duschat och som tvätt, så har min fittmiljö blivit bra och nu får jag nästan aldrig svamp längre (har inte behövt behandla på över ett år). Jag tror att oljan återfuktar huden och gör att jag är mindre torr, om jag har sex eller runkar blir det inte små sår och rispor som underlättar för svampen att få fäste. Dessutom innehåller den inga andra produkter eller ämnen än just mandelolja, vilket jag tror är bra.
    Det här är säkert något som du redan har testat, men tänkte tipsa ändå eftersom att det verkligen har gjort en skillnad för mig. Lycka till med allt!
    Och tack för en fittig blogg!
    kram xx

    • Tack för din kommentar!

      Som sagt, alltid roligt när nån hittar nåt som verkar funka 🙂 Alldeles riktigt som du säger; de receptfria svampmedicinerna ska inte användas upprepade gånger, slemhinnorna tar stryk. Precis som det står på förpackningen så ska en söka upp läkare när symptomen inte går över eller återkommer. Och sen inte acceptera att en del vårdpersonal ändå säger att du ska gå till Apoteket och köpa smörjan (pun intended). Stå på er!

      Mandeloljan skulle jag vara försiktig med som allergiker. Själv brukar jag använda östrogensalva Ovesterin ibland för att lena slemhinnorna, men vet inte vad skolmedicinen säger om det och vill inte rekommendera till andra eftersom jag inte vet långsiktiga effekter av det.

  2. Haloo!
    Jag har med haft detta problem for ever och är så jävla less. Det enda jag lärt mig fungerar är ändring av kost osv. Om du inte läst på om det så googla candida diet svampinfektioner och osv.
    Yeast infection på eng, finns massa amerikanska sidor och candida och massa svenska med.
    När man går till den svenska sjukvården så får man bara hjälp mot symptomen inte mot orsaken. Och att hos dr få svaret att ”vi vet inte varför så många kvinnor har dessa problem idag” och ”men prova att inte ha samlag på några månader” är fan inte ok.

    Det är ju inte så att man bra får svamp hoppsan hejsan. Nåt beror det på. Men forskas för lite då det mest är kvinnor som har dessa problem.

    (just det, googla även vitlök) till exempel tips här: http://vestibulit.theinformationguru.com/huskurer_svampinfektion.htm

    Passa dig för medicinerna. Inte alls bra i längden.

    Så googla candida och läs på. makes perfect sense. Lycka till och hoppas det blir bättre snart!

    • Jag har försökt med en strikt candida-diet under lång tid och är ytterst påläst. Dessutom har jag i den svenska vården också fått hjälp med att försöka hitta orsakerna till mina problem, med den begränsade kunskap som finns tillgänglig. Att rekommendera ”passa dig för medicinerna” när det är det enda vetenskapligt beprövade som finns att ta till tycker jag är drastiskt, men att det forskas för lite på sånt här håller jag helt och fullt med om. Jag vill dock inte uppmuntra självdiagnosticering och egenbehandling på lösa grunder. Jag vet att en griper efter halmstrån när svampen är som värst men jag jag önskar att vi istället lägger energin på att kräva rätt vård, adekvat medicinering och bättre forskning. Annars finns risken att vi fastnar i att ge varandra tvivelaktiga husmorstips på diverse forum istället för att trycka på för utveckling av fungerande behandlingsmetoder. Men det är min åsikt. Tack för din kommentar.

    • Doktorn som säger ”vi vet inte varför så många kvinnor har dessa problem idag” kanske borde fundera på det faktum att många kvinnor rakar könet idag. Jag läste för något år sedan en artikel om en barnmorska som sett ett ofantligt uppsving, epidemi kallade hon det, av svampinfektioner bland unga kvinnor samtidigt som det blev trendigt bland just dessa att raka könshåret. Jag har inte kvar länken, tyvärr.
      Håret finns där av en anledning: det bildar en luftkudde runt könet som håller det ventilerat och fräscht.

      • Min erfarenhet är precis den motsatta; jag måste trimma fitthåret som är mycket tjockt och tätt, annars blir det alldeles för instängt och svampen biter sig fast. Efter att ha letat lite forskning kring det hela så konstaterar jag att det, så vitt jag kan hitta, inte finns några bevis för att svamp beror på rakning, vaxning eller trimning. Däremot har jag i många sammanhang stött på en moralisering över rakning och stringtrosor som inte känns särskilt gynnsam för fittans frihet eller sökandet efter mer välgrundad kunskap.

  3. Ja nä skippa smörjan säger jag också.
    Jag tror tex ekologisk rapsolja eller olivolja etc kan funka lika bra (för dom som är allergiker)..trial and error…

  4. Mensvärk: Jag svimmade av smärtan | fitt for fight

  5. Min erfarenhet är att jag fått svamp oavsätt om jag rakrar eller inte. Rakar väldigt sällan, näst intill aldrig så trots att fittan är orakad så gillar svampen läget

  6. Ett alternativ till den där kylklampen är xylocainsalva. Gör givetvis inget åt problemet, men minskar lidandet rent akut.

  7. Jag har haft svampproblem i jättemånga år o jag har äntligen hittat något som funkar! Nästintill aldrig starka svampmedel eller obehagskänsla, brännande etc.
    Active balance vagitorier från rfsu och Ellen vaginalkräm! Probiotica som återställer bakterie och pH balansen snabbt, ger en stark slemhinna. För lite svampar gör inget, de har alla. Bara de inte hittar sprickor att ta sig in i huden. En frisk slemhinna är hela grejen. Lycka till alla! För svamp är ett helvete…

Kommentera

