Hej kanal 5, hur då förvirrat?

I veckans program outsiders så hette avsnittet Förvirrande Kön. Vem är det som är förvirrad, inte är det personen i programmen i alla fall. Buck Angel säger tydligt att han känner sig otroligt manligt med sin fitta, och Miriam väljer att behålla sin ansiktsbehåring som hon så länge skämts över och dolt under sitt liv. De är personer som gör ett aktivt val att gå emot normer om kön, könsidentitet och könsuttryck.

Jag blir stärkt av dessa personer, tycker det är bra att de får komma till tals. Tycker kanske det är lite mer obekvämt att det är i ett program som kallas Outsiders (men å andra sidan så är ju ”outsidersrollen” också något beundransvärt och starkt, alla vill inte att allt skall normaliseras – alla är vi ju ändå freaks?!). Men jag blir provocerad av att de namngett avsnittet till förvirrade kön, när de porträtterar personer som inte är förvirrade. Jag kan köpa att de vill ha en säljande rubrik, men till vilken konsekvens? Finns det ingen risk att ”spä på” idén om tvåkönsmodellen (man/kvinna) om man anser att allt som är däremellan är ”förvirrat”? Jag beslutade för att maila kanal 5’s tittar service och fråga den allra enklaste frågan jag kunde konstruera utan att förlora min kritiska röst.


———————————————————————————————————-
Hej Kanal 5,

Jag undrar hur ni motiverar att namnge senaste Outsiders programmet till
Förvirrande Kön, när ni de fakto intervjuat personer som gjort ett aktivt
val att gå emot rådande könsnormer? 

Med Värme

Erica Andersson Kanon

———————————————————————————————————-

Hej
Tack för ditt mail och för visat intresse.

Det är inte personerna i programmet som är förvirrade.Tvärtom. De vet
precis vilka de själva är. Men omgivningen blir ibland förvirrad då någon
går emot normen väljer att ha det andra könets attribut. Te x Mariam är
kvinna men vissa i omgivningen blir förvirrade bara för att hon valt att
behålla sin ansiktsbehåring. Omgivnings åsikt om vem som är en man och vem
som är en kvinna är rigid och vi vill bidra till att gränserna luckras upp.
Det krävs så lite som hår i ansiktet för att bli ifrågasatt. Vi har allra
största respekt för personerna som medverkar.

Med vänlig hälsning,

Kanal 5:s Tittarservice
www.kanal5.se/tittarservice

Tfntid månd och fred 10-12
08-520 553 24

Du kan inte svara på detta mail

———————————————————————————————————-


Så, fick jag något svar på min fråga? NEJ! Hen utvecklade endast min egen fråga till en politiskt korrekt utläggning om vad som hände i programmet, OCH att det finns personer som tycker att ”de” är förvirrande! Tack Kanal 5 för er oförmåga till reflektion och kritiskt tänkande – och till er oförmåga att vilja förändra samhällsnormer. Kul också att jag inte kan svara till er noreply-mail, ni uppmuntrar verkligen till dialog och diskussion.

6 thoughts on “Hej kanal 5, hur då förvirrat?

  1. Jag tror nästan att du måste utveckla din fråga för att de ska svara på det du vill ha svar på. Majoriteten av de som tittar på outsiders tittar på det för att de är förvirrade och behöver bli mindre förvirrade, typ, alltså är det för dessa inskränkta personer mycket förvirrande när könen inte är som de för dem (de inskränkta personerna) tidigare tyckts vara, dvs. man eller kvinna.

    Jag tycker att det är dåligt att benämna att det är en förvirring i det hela eftersom det borde bli allmänt vedertaget att kön är så mycket mer av en gråzon än vad folk tidigare har trott och ansett. Dock tycker jag att det kanske är just en sådan här titel som behövs för att de inskränkta personerna ska reagera på titeln och sedan inse att ”Det kände jag inte till innan. Vad bra, nu när jag känner till det kan jag bli en bättre människa som inte går runt och tycker att alla är freaks bara för att de är lite annorlunda”, typ.

    • Ja, jag insåg senare (efter stundens hetta) att jag borde utvecklat frågan, men jag ville också inte ställa en enkel för att känna in deras motivering, men eftersom det inte gick att svara på mailet och vidareutveckla om de ser en eventuell konsekvens av att namnge programmet för ”förvirrat”.

      Jag håller med dig, såsom jag skriver ovan, att ”förvirrat” kanske i sig vara något användbart och i mainstreamsammanhang fruktbara för att få uppmärksamhet; men det kan ju i sig också ha konsekvenser och jag fiskade lite efter ett sådant resonemang. Inget val är kanske mer rätt eller mer fel, så länge en är medveten om varje vals konsekvenser och hur motiveringen lyder. Kanske var ”förvirrat kön” en bra titel för att den uppmanade till reflektion utanför tvåkönsnormen, eller så lägger den kanske orden i munnen och förstärker idén om den dikotoma idén man/kvinna och allt där emellan är förvirrat/ickekön/etc.

      Tack för din kommentar!

  2. Fast du fick ju ett väldigt vettigt svar?! Förvirringen låg inte hos personerna, precis som du uppmärksammade, utan hos omgivningen. På vilket sätt har kanal 5 varit ovilliga att förändra normer? Personen från kanal 5 skriver ju rakt ut att det är precis det dem vill. Det känns nästan som du redan hade skrivit svaret på kanal 5 svar, att du vill att dem ska vara så inskränkta, heteronorma idioter så att du skulle kunna få tillrättavisa dem…märkligt det där med att leta efter fel och dåligheter när det faktiskt fanns något positivit att lyfta här. Det blir aldrig särskilt lyckat att jämföra det bästa med sig själv med det sämsta hos någon annan (elller i detta fall det sämsta du förutsätter hos någon annan).

    • Hej,
      Tack för din kommentar. Självklart ”ser jag inte ner” på kanal 5 eller vill aktivt sitta med slaghammaren så fort mainstreammedia gör porgram som tar upp positiva förebilder och visar på en variation av könssutryck och könsidentiteter. Men bara för att det finns positiva aspekter så är de inte alltid problemfria, och jag tycker att det är bättre att fortsätta nöta och stöta kritiska frågor och inte bara ”nöja sig med det lyckliga undantaget”. jag tycker denna diskussion om kön är viktig och det var kanske speciellt en sådan här reaktion jag förväntade mig, min hetronorma-cynism var kanske å ena sidan ganska dum och onödig, men även lite medveten då jag tror att rekationer föder reflektion (och då menar jag främst mitt eget). Detta är inget blogg med en ”politisk korekthet”, dumma frågor och reflektioner kan ibland vara nödvändigt för att tankeprocesserna skall börja snurra. Svaret kanske var vettigt till frågan, men som jag skriv nedan så ville jag gärna kolla av motiveringen lite innan jag kunde ställa lite mer konstruktva stödfrågor, för jag tycker ändå inte att det är så enkelt och okomplicerat som kanal 5 får det att framstå.
      Jag skrev ut detta inlägg med en medvetenhet om dess inneboende (och kanske helt oberättigad) cynism som kanal 5 inte förtjänar, till förmån för den diskussion och åsikter som kommer fram här i kommentarerna. De, tycker jag är värdefulla.

  3. Jag tycker att din kritik av Kanal 5 är lite förvirrande:) Rubriken ”förvirrande kön” syftar tydligt på att Buck Angel och de andra i programmet är förvirrande för andra, inte att Buck Angel och de andra skulle vara förvirrade. Vilket Kanal 5 också säger. Det är du som får det att låta som att rubriken antyder att de är förvirrade genom att ändra den till förvirrade istället för förvirrande. Att Buck Angel är förvirrande för folk som tror på tvåkönsmodellen är det väl ingen tvekan om.

    Jag tycker att Kanal 5:s svar tyder på att de åtminstone själva tycker att de ifrågasätter rådande könsnormer. Sen att de gör det på ett sensationalistiskt sätt är en annan sak.

    • Hej, haha, ja kanske lite förvirrat, men ur förrvirring väcks ju ofta frågor, och frågor är bra. Jag ville undersöka hur motiveringar låg till grund för förvirrade kön, jag hade gärnat frågat andra frågor; tex om de hade funderat över för och nackdelar, ifall de hade funderat över vilken typ av association eller reflektion ett sådan titel (i ett sådant program) tillför hos tittarna, hade de tänkt andra program. Utmanar programmet och dess porträttering verkligen könsnormen eller förstärker det den bilden av ”de andra”, ej män, ej kvinnor?!

Kommentera

