Tänk om jag blir avslöjad

Som 13-åring blev jag för första gången ihop med någon på riktigt. Han hette Matti och var ett år äldre än mig. Han var den första som jag kysste, mitt första hångel och den som jag officiellt förlorade min oskuld till.

Ja, jag vet. Oskuld är ett jävla pissbegrepp som jag önskar att inte fanns men när jag var 13 år var oskuld en ruggigt big deal. Det var en big deal att inte bli av med den för sent, men samtidigt skulle en inte vara för lättfotad heller. Det var också en big deal hur det gick till, om det var med ens pojkvän eller med något tillfälligt strul. Ja, jag vet. Det var ruggigt heteronormativt att förlora oskulden bara betydde att knulla med någon med kuk men så var det i Kiruna där jag växte upp.

När jag och Matti hade sex första gången hade vi varit ihop i några månader, kanske fyra. Jag gillade egentligen inte så mycket att ligga och hångla med honom. Kyssas tyckte jag om, men jag tyckte fan mest det var jobbigt när han började ta mig på fittan och föra in fingrar och sånt. Hans kuk tror jag aldrig att jag rörde. Tyvärr vågade jag inte säga till honom att jag inte gillade när vi gjorde mer än att bara kyssas.

När jag och Matti hade sex första gången hade han föräldrafritt. Så fort han sa det så fattade jag att det var då det skulle hända. Kvällen kom och vi hängde hemma hos honom med några andra kompisar. Vi gick iväg själva till hans sovrum och det var som att alla fattade, för ingen kom in eller knackade på. Vi började hångla och när han började klä av mina kläder var det som att jag bara hakade på. Jag ville egentligen inte, var inte alls redo, men jag vågade inte låta bli. Inte av rädsla för att Matti skulle köra över min uttalade vilja och tvinga sig till sex, det trodde jag aldrig, men av rädsla för att han skulle göra slut om jag inte låg med honom.

När jag och Matti hade sex första gången gick det inte så jävla bra. Han lyckades inte komma in i mig. Jag minns inte hur länge vill höll på, mest minns jag hans lila/svart-randiga kallingar och besvikelsen över att jag var för trång.

Efteråt kom våra kompisar in i rummet och brölade något om att vi hade gjort det. Min bästa kompis, som redan var av med sin oskuld, var där och jag kände att vi delade något. Eller gjorde vi? Hade jag förlorat oskulden? Alla verkade ju tro det, så jag började säga att det var så. Jag visste ju inte egentligen exakt NÄR oskulden är förlorad, och jag visste inte riktigt om Matti hade varit pyttelite inne i mig eller inte.

Sen följde ett par år där jag var jävligt rädd för att bli avslöjad. Tänk om folk fick veta att jag varit för trång, och att kuken inte kunde komma in samtidigt som jag påstod att vi hade haft sex. Tänk om Matti hade berättat för någon.

Såhär 17 år senare finns det mycket i denna story som förundrar mig och som gör mig förbannad:

  1. Att oskuld är ett begrepp som räknas (Nu är jag alltså skuld.) och alla sätt som oskuldsbegreppet används på i syfte att kontrollera kvinnors sexualitet.
  2. Att ”förlora oskuld” bara räknades som att knulla med en snubbe.
  3. Att jag inte vågade/kunde/fixade att kommunicera vad jag ville och inte ville göra med min kropp.
  4. Att jag tänkte att det var typ självklart att vi skulle ligga om Matti ville det.
  5. Att jag inte ens visste hur min fitta såg ut eller funkade innan jag lät någon annan vara där och krafsa runt.
  6. Att jag skämdes över att jag var för trång.
  7. Att jag var rädd för att bli avslöjad när jag inte visste om kuken passerat den magiska gränsen i fittan eller inte.
  8. Att min sexualitet inte fick utrymme alls.
  9. Att jag inte fattade att jag själv bestämde över min kropp.
  10. Att ingen sa det till mig.
4 thoughts on “Tänk om jag blir avslöjad

  1. Får en märklig känsla av det är jag själv som skrivit det här… Året var 1985, jag var t 13, han 18.
    Vi har många samma historia. Vilka historier kommer min nu 13 åriga dotter och hennes jämnåriga bära på? Hoppas hon sexar med en tjej första gången!

  2. Jag minns första gången jag hade vaginalsex. Vi var våda typ livrädda för att göra den andra illa, men jag minns att jag var rätt nöjd efteråt. Jag var 17, han var 18, vilket idag anses som sen sexdebut, men jag är verkligen glad att det inte skedde tidigare. Nu hade jag iofs inte sån stor koll på min egen fitta och kropp och hur de reagerar vid sex, men hade det skett tidigare så hade jag haft ännu mindre koll. Det jag tycker är synd är dock att jag då inte visste vad som egentligen är sex. Jag trodde på fullaste allvar att det enda sättet att ha sex på i ett heteroförhållande var att penis skulle vara i vaginan. Jag är glad att jag vet bättre idag, att jag kan säga ifrån om jag inte vill ha vaginalsex, om jag vill ha en annan form av sex. Jag önskar dock att samhället kunde ta in denna information: Heterosexuellt vaginalsex är inte den enda formen av sex.

Kommentera

