Frustration och ett oerhört märkligt läkarbesök

Jaha. Urinvägsproblem igen. Började igen i fredags med att det sved. Försökte dricka mycket och surt, svedan försvann men har sen kommit tillbaka varje dag. I morse kom den stora svid-attacken, med 1 minut mellan toabesöken och en eld i urinröret. PEST. Alltså tog jag mig i kragen och ringde min vårdcentral.

Vårdcentralen ställde den här gången några få frågor (förra gången ställde de symptomfrågor i ca 10 minuter, samma vårdcentral) och gav mig sen en tid idag för att träffa en läkare. Sjuksköterskan bad mig att inte kissa innan besöket för att jag skulle kunna lämna urinprov.

Sagt och gjort, kissnödig som ett helvete tog jag mig till vårdcentralen. Lämnade urinprovet innan läkarbesöket på eget initiativ och fick sen komma in till läkaren. Min närvaro inne hos läkaren varade ca 54 sekunder. Nej, jag skojar inte. Vi pratar om SEKUNDER. Jag hann fan inte sätta mig förrän Herr Läkare hade tagit symptom och skrivit ut antibiotika. Urinprovet kom aldrig ens på tal, jag tror inte att läkaren visste om det och labbet visste ju inte varför urinprovet kom in så de hade inte gjort några tester/odlingar är min gissning. Hur den här läkaren kunde säkerställa att det var bakterier i urinet vet jag inte, och vad jag har hört sedan tidigare så finns det problem med multiresistenta bakterier just vid urinvägsinfektion pga överanvändning av antibiotika.

Det kändes som att läkarens mål var att få mig ut ur rummet inom en minut, och när allt gick så jävla fort kände jag inte att jag vågade/orkade börja fråga om han inte skulle ta en odling osv. Jag känner mig ofta så himla underlägsen hos en läkare, vad vet jag liksom? Kom mig för att fråga om det fanns något att göra ifall besvären återkom eftersom det här är andra gången sen i september. Fick svaret ”Drick mycket och kissa mycket”. Inget att jag kunde höra av mig igen. Inget om hiprex. Hans avslutningsord var att ”man måste ta reda på orsaken till problemen”. Sen tack och hej. Borde inte ta reda på orsaken varit just det vi skulle göra?

Jag önskar att jag hade varit envis och stått på mig. Istället fick jag ett feldoserat recept (som apoteket upptäckte) och en fortsatt oro över om det verkligen är bra att jag käkar antibiotika igen för det här. Jag kommer äta min dos, för jag vill så jävla gärna bli av med besvären. Men tänk om jag pajar för mig själv?

Hur fint vore det inte med en sjukvård som kunde ge mig rätt vård för mina fittrelaterade besvär?

11 thoughts on “Frustration och ett oerhört märkligt läkarbesök

  1. Att testa urinen vid urinvägsinfektion har jag för mig bara är att doppa en sticka ner i och se en färgförändring. Så det kan dom mycket väl ha hunnit göra innan du kom in till läkaren. Att göra en odling på urinen (för att få veta exakt vilka stammar av vilka bakterier som finns) är kostsamt och görs nog mycket sällan. Urinvägsinfektioner är nog en av dom vanligaste sjukdomarna en allmänläkare kommer i kontakt med, så det skulle kunna bero på att det är 100% rutin, att det gick så snabbt. Å andra sidan tycker jag alla patienter har rätt att få känna sig sedda och bemötta med respekt. Jag hatar när läkaren bara försöker fösa ut en genom dörren. Man är ju inte där för skojs skull själv heller.
    Sen tänker jag att du måste ha hört rådet att man alltid ska kissa efter sex (helst även också onani) – för detta (att tjejer inte vet att dom ska kissa efteråt) är den allra vanligaste anledningen till återkommande urinvägsinfektioner. Själv hade jag urinvägsinfektioner flera gånger varje år första åren efter jag börjat med sex, tills en vänlig läkare upplyste mig om detta. Det gör mig skitförbannad att detta inte är en allmän visdom som lärs ut i skolorna och tjatas om överallt, ungefär som att man ska ha varmt på sig när man går ut annars blir man förkyld. Kvinnors korta urinrör blir lätt fullt av bakterier när man gnider osv. runt öppningen, och när man kissar, så sköljs bakterierna ut innan dom hinner föröka sig och få fäste och bilda infektion. Så är det. Men som sagt, du vet säkert detta redan.

  2. Jätteintressant, det hade jag faktiskt ingen aning om! Men å andra sidan tycker jag att det brukar ske naturligt, jag blir nästan alltid kissnödig efteråt.

  3. Jag har ihållande underlivsproblem som är bland annat förlagda till urinblåsan i form av interstitiell cystit. Kronisk blåskatarr, asså. Partyparty. Under tiden det tog tre länders samlade vård att hitta en uppenbar inflammation rekommenderade många att dricka surt, gärna tranbär. Tänk er min irritation när jag hade fått diagnos, började kolla runt internet för dietrekommendationer och insåg att surt är typ det sista man ska dricka.

    Eller såhär. Vid urinvägsinfektion kan det eventuellt vara bra att dricka surt/tranbär för bakterierna inte trivs i surt kiss. Men sur urin är också irriterande för blåsan och urinröret. Vid UVI blir de positiva effekterna kanske större, men sådär generellt så verkar surt som standardlösning på urinvägsproblem vara fail.

    Och som en person som gått genom många av vårdhelvetets kretsar – gå och begär ut journalerna. Det har du all rätt till, och då får du veta om de hade kollat eller ej. Och står det inte antecknat – raise hell.

  4. Jag har såna otroliga problem med detta också. Jag har varit hos läkare fem-sex gånger på bara fem månader för samma besvär. Urinproverna har varit på odling också, men läkarna säger hela tiden att det bara är UVI. Nu är jag inne på åttonde månaden och det börjar kännas väldigt oroligt nu. Anledningen till att jag inte har hört av mig till läkare osv är just att det inte verkar som att jag kan få hjälp. Känner mig jättedum som inte kan stå på mig. Jag vet ju att jag lider av det.

  5. Jag har inte klamydia! | fitt for fight

  6. P-piller, slemhinnor och urinvägsproblem | fitt for fight

Kommentera

