Vardag med vestibulit-boken

Hej Karin!

Vi fick ett tips på vår facebooksida om din bok. Skulle du vilja berätta lite mer om den? Den verkar spännande! Som; hur kommer det sig att ni gjorde en bok om just vestibulit? Vilka är ni som gjort boken? Och om du skulle vilja ge ett tips på vad en ska göra för att bli av med vestibuliten? Som jag förstått det är inte alltid helt lätt att få fungerande vård och hjälp med detta. Vore kul att skriva ett inlägg om boken helt enkelt!

Med vänliga hälsningar

Fitt for fight

Hej!

Ja, visst kan jag det!

Jag fick idén till en bok om vestibulit när jag själv fick det för ca 5 år sedan. Vården var mycket frågande först och det tog ca 1/2 år innan jag fick diagnos. Jag hade sen tur och bodde i Malmö där de har en speciell vulvamottagning. Där fick jag mycket bra hjälp. Jag läste också en del på nätet, men det står mycket olika och det är ibland förvirrande. Det finns också en hel del forum med intressanta diskussioner, särskilt förstår man att många får vänta väldigt länge på hjälp och det inte är ovanligt (som för mig själv) att det faktiskt
gör ont HELA tiden. (Man är inte så kul med konstant fittvärk.)

Eftersom jag jobbar som redaktör/serietecknare/layoutare så tänkte jag sedan att det vore fint om det hade funnits en bok om vestibulit, med fakta och intervjuer som både vård och drabbade kunde ha glädje av. Den skulle finnas på kvinnokliniker och ungdomsmottagningar etc. Den skulle ligga i väntrummet … och vänta på rätt personer att läsa! Jag tänkte också att den skulle finnas på Apotek.

Jag började leta folk att intervjua främst från vestibulit.com, där fick jag också bra tips av Ellen Sundh som driver sajten. Sedan har jag samlat fakta från olika håll, bland annat genom MAS i Malmö (Ulrika Johnsson) och Danderyds sjukhus (Nina Bohm Starke) i Stockholm.

Jag gjorde svartvita illustrationer till texterna och började sedan sätta ihop allt. I slutet har jag fått hjälp av Lisa Sjöblom med formgivning och av Helena Jäderbeg med en text om sex och normer. Slutkorrektur har Jesper Didring läst.

Det är svårt att bli av med vestibulit, jag har det själv fortfarande (delvis på grund av att jag flyttade från Malmö och på den nya orten tog det väl lång tid inna jag orkade/lyckades hitta hjälp.)

Jag har fått bäst resultat med akupunktur. Andra behandlingar/tips är (förutom stort tålamod):

BOTOX. Man injicerar botox i området för att få musklerna att slappna av. Omtvistat om det ger något resultat.

olika mjukgörande SALVOR. Smörjer slemhinnan och hindrar friktion, skav och irritation. Välj en sort utan parfym och mineraloljor.

TERAPI/SAMTAL. För att kunna hantera sin livssituation och smärtan –
och för att öka den sexuella lusten eller att ha njutningsfull sex.
Kan också bättra på självförtroendet.

ANTIDEPRESSIVA i låg dos, främst de äldre tricykliska medicinerna. Ger
sällan biverkningar mer än trötthet. Har dock bara effekt för dem som
har svår vestibulit och har ständig smärta.

BEDÖVNINGSSALVA. Tar bort symtomen och låter området vila.

BIOFEEDBACK. Bygger på att man långsamt vänjer slemhinnorna vid beröring. Man kan börja med lätt massage för att sedan gå vidare till att exempelvis föra in ett finger och sedan en stav av något slag. På detta sätt lär man kroppen att beröringen inte är farlig och att det inte måste göra ont.

OPERATION. En sista utväg när inget annat hjälper. Man tar bort den del av slemhinnan som är känslig för smärta och lägger över en bit ny slemhinna från slidans nedre del.

FÖDA BARN. För många som har vestibulit går smärtan över efter att de fött barn, dock inte för alla.

KNIPÖVNINGAR, SJUKGYMNASTIK. Övningar och massage avsedda för att slappna av i musklerna i underlivet.

AVSLAPPNING. Mindfulness, yoga eller meditation, hjälper mot stress och kan vara effektiva för att lösa upp spänningar.

AKUPUNKTUR. Hjälper vissa att slappna av i underlivet och att stressa ner och lindra smärtan. Man skulle kunna tänka sig att även andra terapier kan hjälpa, t ex naprapati, osteopati eller något liknande.

OXAALATFRI KOST. En kost utan oxalsyra som finns i olika livsmedel, bland annat spenat, kiwi, soja och mandlar. Är dock tveksamt om det verkligen har effekt.

BYTA MENSKYDD till t ex menskopp, tyg- eller ekologiska bindor.

SLUTA MED P-PILLER. P-piller kan göra slemhinnor sköra och området mer smärtkänsligt.

KOSTTILLSKOTT (t ex omega 3, havtornsextrakt). Stärker slemhinnorna och gör dem mindre torra och sköra.

LUFTIGA KLÄDER. Skav är inte bra! Bär gärna trosor i bomull och tvätta dem i minst 60 grader  med ett hudvänligt tvättmedel. Tvättnötter kan vara ett alternativ.

TABLETT MOT SVAMP. Endast om man konstaterat en svampinfektion, annars inte.

Boken hittar ni här

4 thoughts on “Vardag med vestibulit-boken

  1. Jag har fått remiss dit igen. Gick där för några år sedan men smärtan kommer tillbaka i vissa perioder behöver hjälp igen. Jag kommer ihåg att jag frågade ulrika om hon haft patient som jag då sa hon ja , men hon har flyttat. Förmodar att det var du då. Hoppas du mår bra?

    • Det här inlägget har några år på nacken och redaktionsmedlemmen som skrev är inte med i nuvarande Fitt For Fight-gäng, men vi hoppas också att det gick bra! Och att du får bra hjälp!

Kommentera

