”Det är stort avstånd mellan mannens penis och barnet”

Att det här med sex är förbehållet man och kvinna med penis i vagina går inte att undkomma ens på Vårdguiden, Stockholms läns landstings sajt för sjukvårdsupplysning. I deras artikel om sex under graviditeten som uppmanar havande kvinnor att inte oroa sig för att sex skulle kunna vara farligt skriver de: ”Det är stort avstånd mellan mannens penis och barnet.”. Jag vet inte om det bara är jag, men med den luddiga beskrivningen går min hjärna igång med pedofiltolkningar, vet inte om det är för att jag sällan hör ”mannens penis” och ”barnet” i samma mening. Jag hajjar ju ändå att de vill att jag ska förstå att jag kan omsluta en mans penis även när jag är gravid, utan risk för fostrets hälsa. Men varför envisas de med att fortsätta på det heteropenetrerande samlagsspåret utan att benämna det ordentligt utan bara sådär implicit förutsätta att sex=PIF (min nya förkortning för ”penis i fitta”) som här:

”Det kan vara svårare att hitta bra ställningar när magen är i vägen. Det bästa rådet är helt enkelt att experimentera tills man hittar en ställning som fungerar. Det kan fungera bra om kvinnan ligger ner på sidan, om hon står på alla fyra eller på knä i sängen och hänger på sängkarmen. Att ha sex i vatten kan underlätta för kvinnan, eftersom kroppen blir lättare.”

”Kvinnan” i singular bestämd form här antyder ju att det för Guds skull inte kan finnas någon annan kvinna inblandad i denna sexakt. Nej, bevare oss väl, inte kan väl lesbiska par få barn och dessutom vilja ha sex under graviditetet. Hur skulle världen se ut då? Skämt åsido: ett ”skärp er Vårdguiden” är på sin plats och då är ändå den sajten den minst heteronormativa jag hittat för upplysning om graviditet.

När ska barnalstringsbranschen fatta att det finns många föräldrar därute som skriker efter info om sjukvård, hälsa och sex som inte utgår från penis i fitta heeeela tiden?

Har ni några bra exempel på hälso- och sjukvård (och dito upplysning) som inte fatsnar i heterofällan? Eller skräckexempel?


3 thoughts on “”Det är stort avstånd mellan mannens penis och barnet”

  1. SAMLAG heter det för helvete! Själv funderar jag inte så mycket på saker som heteronormativitet och problematiserar heller därför inte utifrån den vinkeln, men jag stör mig oerhört mycket på att ordet ”sex” används där ordet samlag eller penetration borde användas. Sex är nämligen jävligt mycket mer än kuken-i-fittan, och genom att hela tiden använda ordet sex istället för ordet samlag befäster man bara att sex = kuk i fitta. Och därmed lever hela föreställningen kvar om sexualakten som något där kuken i fittan är det viktiga, och allt annat är ”förspel”.

  2. Hej! Vi på Vårdguiden redaktion läser också bloggar och hittade ditt inlägg om vår artikel. Vi jobbar aktivt med att försöka undvika heteronormativitet, och det är olyckligt att du uppfattar vår artikel på detta vis. I samband med kommande granskning kommer vi att gå igenom denna artikel och tar då en särskild titt på hur vi formulerar oss. Tack för att du uppmärksammade oss på detta.
    /Emmali, webbredaktör på Vårdguiden

    • Hej Emmali, tack för din kommentar och vad kul att ni finns där ute och kanske framför allt här, på fittbloggen. Kul att ni arbetar mer med texterna, för att komma bort ett heteronormativt textskapande. Hoppas också att ni finner våra kritiska, och ibland upprörda, ögon användbara i det förändringarbete som vi alla en del av. Ni är viktiga! / fff-redaktionen

Kommentera

