SCUM

Nu har vi äntligen sett Turteaterns fantastiska uppsättning av Valerie Solanas SCUM med Andrea Edwars. Så jävla fantastiskt bra!

Jag var tjugo år när jag fick Sara Stridsbergs översättning av SCUM manifest i mina händer. Hon skriver i förordet:

Jag har aldrig älskat en text som jag älskar Valeries text. Ingen text har förändrat mig så. Ingen händelse eller företeelse. Den har förändrat mitt sätt att tänka, mitt hjärta & fitta, mitt sätt att röra mig genom staden, den har lärt mig allt jag behöver veta.

Och precis så var det även för mig. Mitt vältummade och slitna exemplar är fullt av lila bläckpenneunderstryckningar och utropstecken i marginalen och det gjorde något med mig. Jag gick lite stoltare och jag började min långa resa att respektera och älska min fitta.

Foto från DN, fotograf Jonas Jörneberg

Föreställningen är ett skummande, forsande ordraseri gestaltat på ett magiskt sätt som får mig att aldrig släppa Andrea med blicken. I ett genialiskt skapat teaterrum/scen, enkelt men ändå minutiöst utstuderat ner till de broderade orden KRIG. Varje ord bränner, varje blick från andra sidan känns. Men det är jag som iakttar dem, dem där bakom. Dem de oftast inte talas till, inte i den här stunden. Det är min blick som glöder. För den här stunden är min. Min och guldkudden, min och vindruvorna, min och skrattet, min och hjärtat som bultar så hårt för att varje ord uppfyller ett tomrum. Just den här stunden är min och den kan inga antifeminister ta ifrån mig, för jag kommer vårda den ömt. Jag kommer bära den i min fitta, i min kropp. Jag kommer komma ihåg stunden som bara var min. När orden var riktade mot mig, för mig, om mig.

Se den! Läs manifestet!

Om ni vill läsa mer om uppsättningen,

När en kvinna tar befälet – DN

Recension av Ingegärd Waaranperää – DN

Hur är det med ditt fittavund? – krönika i SVD

Smällar man får ta i patriarkatet – DN

Kommentera

