No silence

På söndag tycker vi att alla som finns i närheten av Stockholmsområdet ska gå på detta viktiga:

No silence är ett ideellt arrangemang där alla biljettintäkter oavkortat går till Panzisjukhuset i östra Kongo. Initiativtagaren Asha Ali säger:

‘Jag funderar ofta på min egen roll som artist och hur jag kan använda mig av det jag har för att belysa frågor som engagerar mig. För ett halvår sen såg jag en film om hur våldtäkt används som militär strategi för att splittra samhällen i krig och konflikt. Systematiskt och medvetet. Jag grät, alla omkring mig grät, ändå blev det aldrig någon stor sak efteråt. Det var bara helt tyst.

Ofta ignoreras viktiga frågor, kanske för att de är för jobbiga eller för komplexa. Kanske för att vi inte vet hur vi ska våga prata om dem när vi inte vet vad vi själva har att bidra med. Tankarna just den här kvällen går till de människor som drabbas av våldtäkt i samband med krig och konflikt. Men det blir också en hyllning till de som aktivt jobbar för att synliggöra eller göra livet bättre för dessa människor.

Biljetter och mer information hittar ni här.

One thought on “No silence

  1. Här finns ju en hel del intressant att läsa.
    Inte lätt att hitta en blogg som är bra. Denna är det även om språket är
    en aning ”måstevänjamigförst”!
    Tack. Skall följa dig här!

Kommentera

