Ligg med mig

Hej Fittälskare!

Jag vill tipsa om den norska filmen ”Ligg med mig”  som jag var och såg för några veckor sedan och som fick mig att göra något jag aldrig gjort förut.

Jag tyckte spontant att det var en av de bästa ungdomsfilmer jag sett. Men jag kanske skall förtydliga att jag brukar tycka ungdomsfilmer håller väldigt låg nivå så förväntningarna var inte höga alls, kanske var en stark bidragande faktor till min entusiasm. Det var mestadels de vanliga ungdomstemana med kärlek och sex men med ett mycket tydligare fokus på hur jobbigt det kan vara att vara tonårstjej och jävligt kåt. Och framförallt skammen som förmedlas av samhället om du nu skulle råka visa att du är väldigt kåt som tjej. Tycker den var filmad i ett fint tempo, fina miljöer och med mycket igenkännelsehumor för mig.

Det sexuella tabu jag kämpade mot som tonåring lyftes och plötsligt kände jag mig ganska normal i dess positiva bemärkelse. Jag gick ut från biosalongen med en skön känsla av revansch och upprättelse. Jag kände mig upprymd och tänkte ”haha, jag var jättekåt som tonåring och det var visst inget fel med det bara för att jag var tjej!”. Efter filmen gick jag på toaletten på bion och den upprymda frigjordheten fick mig då att göra något jag aldrig gjort förut: onanera på en offentlig toalett. Jag kände mig så busig men samtidigt stolt att känna min lust så närvarande och till skillnad från annars inte alls kvävd. Denna händelse ökade på de redan positiva känslorna och jag gick från bion i ett euroforiskt tillstånd av stolthet och frihet. Jag önskar innerligt att jag sett filmen innan jag blev tonåring.

Kram på er!
/emmie

4 thoughts on “Ligg med mig

  1. Roligt att du gillade den. Har själv inte sett den ännu, men jag tänkte gå på den med mina elever. Är det något du rekommenderar? De går i år 8 . =D

    • Hm… Alltså, jag hade ju som sagt velat se den själv i den åldern och det finns defenitivt flera aspekter som kommer kunna vara bra grund till diskussioner. Jo, jag tycker absolut att ni skall se den!

  2. Hallojsan! Du kanske har sett den här bilden förrut? Men jag tycker att den är så underbart mysig! Så en liten ”present” och ögonfröjd, kanske lite inspiration till kakbaket?

Kommentera

