Det här med härskartekniker alltså*

Är inte det så jävla ute? Att använda alltså. En kunde tänka sig att det vore så men jag har under de senaste två åren deltagit i en studie av härskartekniker på nära håll. Inte en uttalad studie, utan mer en slags inofficiell observationsstudie genomförd av mig själv på helt eget bevåg. Studien har jag gjort genom att gå till min arbetsplats och jobba. Inte svårare än så.

För två år sen fick jag en ny chef. Det började sådär. Redan från början kändes han rätt ointresserad både av verksamheten jag bedriver och av mig som person men jag tänkte att det säkert var för att han var ny på arbetsplatsen och för att det är mycket att ta in. Men ointresset fortsatte och blandades med olika varianter av härskartekniker. De tre vanligaste han använder är osynliggörande, förlöjligande och undanhållande av information. Jag vet inte vilken som är allra vanligast, jag vet bara att de sker varje gång jag har kontakt med honom.

Ett av de tydligaste mönster som jag kunnat observera är att chefen behandlar kategorin ”visstidsanställda kvinnor, yngre än honom samt starka, driftiga och raka” sämre än många andra medarbetare. Jag råkar också vara en av dem. Jag vet att härskartekniker inte bara kan kopplas till kön som maktstruktur men i det här fallet är det så enormt uppenbart. Han ser inte vad vi gör. När han ser det passar han på att förlöjliga det. Han svarar i princip aldrig på våra kommunikationsförsök via mail, sms eller telefon. Att ha möte med honom är som att gå in i ett rum, andas extra djupt och ständigt upprepa mantrat ”Det är inte mig det är fel på, det är inte mig det är fel på” och sen hålla tummarna för att komma ut utan ont i magen och en jag-är-dum-känsla.

Det allra svåraste med denna situation, och det som gör att jag inte vet vad jag ska göra av min studie, är hur jag ska agera. Ofta drömmer jag om att bara skaffa mig en löskuk, daska den i bordet och kräva respekt.

Kan detta vara en lösning? (Bilden är lånad från qx.se)

Hur ska jag synliggöra hans härskartekniker? Hur ska jag lyfta frågan om hans ledarskap vidare så att min arbetssituation kan bli ok? Hur ska jag berätta om de här subtila men ständigt återkommande sakerna? Hur ska jag förhålla mig till att han är chef och jag visstidsanställd med en önskan om en fortsatt inkomst? Har någon tips på motstrategier?

*Det här med härskartekniker känns kanske inte direkt fittigt. Men härskartekniker har såklart med fitta att göra. Det har att göra med maktstrukturer och orättvis behandling av människor i allra högsta grad. Därmed fittigt i mina ögon och jag tar mig friheten att blogga om det och förhoppningsvis få bra tips.

6 thoughts on “Det här med härskartekniker alltså*

  1. Jättetråkigt att höra om din situation, och jag håller med att det beror mest på att du är tjej, det som känns jobbigast är att även tjejer använder härskartekniker mot varandra vilket är riktigt synd för jag tycker att vi borde stöta vandra istället för att frysa ut. och jag undrar varför vi gör det, vi vet ju att män använder sig av härskartekniker på grund av de maktstrukturer som finns i samhället men varför i hela världen ska vi tjejer gör det mot varandra??
    Hoppas du hittar en lösning på din situation för det låter inget kul, samtidigt förstår jag att du vill ha jobbet kanske och då vågar man kanske inte gör nåt åt saken.
    S

  2. Bilda en sammanslutning med de andra drabbade och sedan med några utan för den drabbade gruppen. Eller få tips av något fack?

  3. Instämmer med ovanstående. Du kanske sedan kan ta det vidare till hans chef om hen är vettig. Det bästa är väl att skriva ner situationerna när de inträffar så att du har det svart på vitt. Ännu bättre om det finns vittnen. Du och de andra drabbade kan ju vara varandras vittnen. Hur är det med de andra på jobbet som inte är visstidsanställda tjejer? Är de på er sida? Kan vara bra att ha som stöd om det finns. Lycka till!

  4. om det finns någon chefens-chef, ta upp problemet med hen. om du får kalla handen där (eller får känslan att ”allmänna” härskartekniker inte verkar väcka intresse nog därifrån), tryck extra hårt på undanhållandet av information. oavsett om en chef kan (bort)förklara mycket psykosocialt med att en är ”lite känslig” etc, så är informationsundanhållande jävligt konkret.
    tycker även att ni drabbade ska gå ihop och se om ni vågar backa upp varann. ju fler ni är, desto hårdare kan ni driva det!

    hoppas att du/ni får det bättre. håll huvudet högt och tack för en bra blogg!

Kommentera

