Vad är det som är så äckligt Ansiktet?

Vet inte om ni har hört låten ”Äckligt” med Ansiktet? En ganska så klatschig låt som får mig att dansa och mima framför spegeln. Men vad är det de sjunger? Och om vad? Vad är det som är så äckligt?

När det kommer till sex, så tänker jag att det inte finns något äckligt så länge det känns bra i magen och alla är med på det.

Refrängen tyder ju ändå på att han tycker det som hon och han gör är okej:

Du och jag under täcket, baby
Det har gått flera veckor, baby
Sen vi låg där hos dig och du frågade mig,
Ska vi göra något äckligt, baby
Jag blev tagen på sängen, baby
Jag låg där naken och ängslig, baby
Men det kändes okej, när du visade mig
Hur man gör nånting äckligt, baby

För mig luktar det trist och tröttsam heteronormativitet och inställningen om att vaniljsex är det enda som är ”normalt” och därav inte ”äckligt”.

Sen gör vi det där som är uteslutet för de flesta
De dom tycker är överkurs
Men jag vill ha mer än en körlektion
Och jag, och jag tror faktiskt jag är redo
Så uppkörning är vad hon föreslog
Och jag, jag lägger inte in något veto

Samtidigt verkar de/han inte ens tycka att det är äckligt. Stör mig på ordet äckligt, varför ska en bidra till hierarkisera olika sexuella göranden genom att kategorisera något som äckligt? Så himla trist.

Men, faktum kvarstår att jag vill lära mig dansa som den långa snubben i videon.

8 thoughts on “Vad är det som är så äckligt Ansiktet?

  1. Jag tolkade låten som att de går emot heteronormativiteten; de sjunger om det dom heteronormativiteten tycker är äckligt, men det visar sig för killen i låten att han gillade det och det var inte äckligt.

  2. Min partner tolkar texten som att de pratar om BDSM sex (eller liknande), dels i detaljerna om bundna, och att det skall hämtas något (tillbehör?). De refererar de även något som ”överkurs”, då tänker jag mig att det är en sexpraktik som är synlig i allmänhet men som ses om överkurs.

    ”Plötsligt låg jag bakbunden naken i sängen
    Hon sa: ‘Nu tar jag dig till himlen’
    Ska bara upp och hämta en och annan sak på vinden”

    Read more: http://svenskalyrics.se/ansiktet-ackligt/#ixzz1ksRir8wE

    / fff-redaktionsmedlem + partner

  3. Jag tycker det är viktigt att se videon och lyssna på låten samtidigt, det ger så mer, för att videon känns så ohetro och lite som ”being boring” med Pet shop boys. Jag får för mig att användandet av ordet ”äckligt” kommer ifrån någonting upplevt. Alltså någon hen som skrivit låten läst eller hört utrycka sig om något visst sorts sex. Jag tänker tänker mig absolut stap on sex där tjejen sätter på killen (uppkörningen). Det känns forfarande som om det är förbjuden mark i de flesta heterorelationer, men som ändå börjar söka sig in lite här och där. Säkert någon som uttryckt sig äcklande mot det. Jag måste säga att jag gillar låten för att den fått mig att gå och fundera över allt detta sex 🙂

  4. Jag tolkade det som att ”ansiktet” inte hierkariserar sexuella praktiser utan tar tillbaka det som samhället redan hierkariserat lågt, det som är äckligt. Lite som med ordet queer, att reclaima det från de som trycker ner det. Så för mig är denna låten tillsammans med videon en positiv utveckling i sexualitetsnormerna!

  5. Jag instämmer med Lola, och så tror jag att ”äckligt” är ett översättningslån från engelskans ”dirty” som ju har fått en lite positiv klang på senare år, som någonting som är lite förbjudet och styggt men just därför extra härligt.

  6. Jag har också tolkat den som att hon sätter på honom med en strap-on, och känt mig lite irriterad över att den känns så banal, men efter att ha läst den länkade krönikan (tack!) känner jag mig mycket mer positiv. Yeyy! 🙂

  7. hahhahaha reagera på det, för mig blev genast låten osexig när han sa ”äckligt”, tänkte på bajssex eller något och bara öhh spydde.

Kommentera

