Gravida killar med snippor – varför göra det krångligare än vad det är!

I Januari så släpptes ännu en fantastiskt och efterlängtad bok från OLIKA förlag, Kivi och Monsterhund av Jesper Lundqvist som har könspronomet hen istället för att ständigt visa på den binära hon/han. Men, som en får lära i den hårda skolan så möts ju sällan ett sådant här samhällsframsteg med samma jublande glädje. Så klart kommer pekpinnarna upp och pessimismen stormar från vissa håll. I debatt (ett program som jag för övrigt ogillar starkt) så menade Domenika Peczynski (vem gav henne kompetensen att delta i en sådan debatt?!) att hen är ett vuxenpåhitt och att vi behöver inte förvirra barnen med det. Mjo, så att. Han och hon, inte det vuxenhittepå?! Nåja, jag skall inte spilla mer tid på något så meningslöst och bakåtsträvande som hennes åsikter utan just visa på hur lätta och fantastiska barn tar till sig av vad ”vi vuxna” kan ”lära” dem.

Hemma hos oss pratas fittor, snippor, snoppar och transpersoner, hons, hans och hens. Häromdagen satt min unge på 6 år med sin jämnåriga kompis och pratade i väntan på mat:

I: Jag vill inte ha barn, det verkar läskigt. Men killar kan ju få barn. Det verkar bra. Erica (hon frågar mig), kan man operera in det där så killar med snopp kan bära barn?

Jag: Nej, det går inte att operera in, inte än i alla fall. Personer som är födda med snoppar kan inte bära barn i sin egen mage.

I’s kompis: Vadå, killar kan väl inte vara gravida?

I: JO! Om en person som är född med snippa, men vill vara en kille och kan bli det, men ha kvar sin snippa. Och då, då kan de bära barn i magen. Fast det är en kille! För det, det har jag sett på TV (refererar till Thomas Beatie) och sett i bok.

I’s kompis: Jaha!

Så! Fram med mer hens, dens, hons och hans. Mappor, Pammor och annat trans. Barn gör det inte krångligare än vad vi gör det till, för dem är logikel glasklar bara de får grunden att gödas i – och den är vi alla skyldiga dem att ge. Kivi och Monsterhund bjuder på en fin läsning oavsett hur barnets egen könsidentitet må vara, det är trots allt en fin saga för och om ett barn. Men I’s konversation döljer den dunkla, och unkna, politiska (och fysiska) misshandeln av fortsatt tvångssterilisering (JAG VILL BARA SKRIKA RAKT UT – FY FAN).

Jag vill för övrigt tips om Pipi, Pupu & Rosmari på SVTPlay, en tecknad serie om tre vänner: en tvättbjörn, en fågel och en kanin. De letar efter sin Mapa, en figur som är lite som mamma och lite som pappa.

 

 

 

3 thoughts on “Gravida killar med snippor – varför göra det krångligare än vad det är!

  1. Tack för boktipset, den ska jag genast köpa till mina flickor och läsa. Ska bli spännande att se vad äldsta säger som är i en ”dela upp allt i flickor och pojk” fas. Undra om det är dagis, för jag dementerar hela tiden och säger att Pojkar kan visst ha smink och flickor jagar visst! Det behövs mer könsneutrala böcker.

  2. Queers kommer inte beröva cis-personers könsidentitet med en slö kniv | Intersektionell Solidaritet – Där det finns makt finns det motstånd

Kommentera

