”Kvinnor med endometrios får ingen hjälp – läkarna kan för lite”

Fick en länk skickad till mig av en vän. Det stod, kan det här vara något för dig? Och en länk till Ulrika Westerlunds viktiga artikel på RFSU hemsida.

Jag fastnade särskilt för orden: ”Så är det att ha mens”. 

Jag blir inte ens förvånad bara arga och ledsen över raderna om läkares okunskap:

”– Okunskapen hos läkarna. Allmänläkarna känner ofta inte ens till sjukdomen, vilket leder till att det är väldigt vanligt att kvinnor sökt hjälp i många år utan att få någon hjälp alls. Också bland gynekologer är kunskapen bristande, många hinner inte uppdatera sig på ny forskning som finns om sjukdomen och ger därför inte sina patienter den bästa behandlingen.

– Attityden till endometrios hänger ihop med attityden till andra smärttillstånd hos kvinnor, som till exempel vestibulit. Kvinnornas smärtupplevelser respekteras inte.

– Det här leder till att det är mycket vanligt att kvinnor går med sjukdomen i upp till tio år innan de får en diagnos och därmed behandling. Det är väldigt problematiskt eftersom risken för verkligt handikappande symtom ökar ju längre man väntar. En patient med svår mensvärk i tonåren kan i tjugoårsåldern börja få värk också vid ägglossning och ännu några år senare ha närmast konstant smärta, säger Margita Gustafsson.”

5 thoughts on “”Kvinnor med endometrios får ingen hjälp – läkarna kan för lite”

  1. Allt annat finns det värktabletter för, eftersom man ska inte ha ont. Men allt som rör kvinnans kropp, framför allt underlivet, är så naturligt. Det är naturligt med mens alltså helt naturligt med smärta. Det är bara att stå ut gumman, det är din biologi. Lite smärta vid samlag, jamen det är så fittan är konstruerad ibland, helt naturligt. Det kan göra lite ont. Ta en alvedon kanske? Foglossningar? Haha, jamen det får man när man är gravid. Det hade de även på stenåldern och inte klagade de. Stå ut gumman. För det är ju naaaaaaturligt, varav vi är inte så intresserade att hitta en lösning på problemet. Alla andra naturliga saker som att man inte får upp kuken när man blir över en viss ålder, det har vi lösning på. Eller en vanlig huvudvärk. Eller förkylning. Naturligtvis.

  2. Gick till läkare efter läkare i flera år och fick endast kommentaren ”det gör ont med mens, det måste du väl förstå”. Trots att jag svimmade av den huggande smärtan ansåg läkarna att det var onödigt av mig att ”klaga”. Jag var även tvungen att ständigt avbryta sex på grund av smärtan – men det skulle jag öva bort. Tydligen var det bara att se till att ha sex så ofta som möjligt ”och fortsätta även när det gör ont”, så skulle kroppen vänja sig. Detta var ett råd som jag gjorde det stora misstaget att nämna för min dåvarande pojkvän som praktiskt taget våldtog mig – utifrån läkarens ordination. Fantastiskt nog lyckades jag dock efter ett bra tag få en telefontid med en läkare som efter 10 minuter (!) ställde diagnosen endometrios. Till råga på allt var han bärare av kuk… Detta var väldigt förvånande enligt mig – men kanske hade mina tidigare kvinnliga läkare svårt att lägga bort sina egna fittproblem och fokusera på mina. Numera äter jag medicin som gör vardagen bättre. 🙂

    • Det låter ju helt sjukt att du blev rådd att ha samlag fast det gjorde ont, hur fasen ska en då få nån lust att knulla igen om en bara förknippar det med smärta? Fy fasen vilken idiot som rådde dig till det!

  3. Jag hade väldiga problem med menssmärtor i tonåren och åt p-piller ett tag för det, men det kom tillbaka när jag slutade. Sen började jag med p-piller igen när jag blev ihop med min kille, och nu när jag slutat igen, 8 år senare, så känner jag knappt att jag har mens längre, särskilt när jag har min menskopp. Funderar på om det kan ha varit endometrios jag hade, och råkade behandla mig för det.

  4. Till ett orelaterat problem där mens blev relevant; Jag gick till läkaren i Lund och hade grova magsmärtor (som jag på senare år har fått veta är glutenallergi som jag inte då blev testad för) fick av en ung manlig läkare skrivet på näsan att det troligtvis var så att jag hade mensvärk.

    När jag dock meddelade om att jag inte skulle ha/ hade mens så tittade han på mig och uttryckte att det var nog ändå så fallet var, med i det paketet var såklart ”lilla gumman, jag vet bäst”-blicken.

    Jag var 23 år och hade haft mens i 12 år vid tidpunkten så man kan kanske nästa förutsäga (utan en läkarutbildning) att jag var mer kompetent än honom på området.

    Pinsamt.

Kommentera

