Trosskydd på onsdagar?

Sommaren 2011. Jag är och hälsar på hos min syster. Min treåriga systerdotter och jag hänger på övervåningen och hon gör sin dåvarande favoritgrej, hon går igenom min necessär och frågar vad de olika sakerna är. Vi går igenom kräm att smörja när huden kliar, lypsyl och linser.

Så hittar hon  mina trosskydd och frågar ”Moster, vad är det här”. Jag blir helt ställd, kommer inte på vad jag ska säga så jag försöker finta bort henne genom att ta fram min lukta-gott-kräm som jag vet att hon alltid vill lukta på. Det funkar. Trosskydden kan pillas ner i necessären igen. Jag går och borstar tänderna. Då kommer hon in. Med trosskydden. Frågar: ”Moster, vad är det här?”

Jag tänker att vafan, jag måste ju kunna förklara trosskydd för henne. Men hur ska jag förklara det? Vet hon vad mens är? Hur mycket har hennes föräldrar förklarat för henne? Ska jag säga att ibland kommer det blod ur snippan och då använder jag dessa? Tänk om hon blir rädd av att snippan blöder? Tänk om de har förklarat det på något annat sätt? Om jag säger att det är en slags blöja kanske? Men då kanske hon kan bli förvirrad eftersom hon ska sluta med blöjor?

Jag: Eh, det är något som vuxna har på sig ibland.
Systerdotter: Ska du ha på den nu?
Jag: Nej, idag behöver jag den inte.
Systerdotter: Varför inte det?
Jag: För att …. den har jag på mig på onsdagar.
Systerdotter: Vad är det för dag idag?
Jag: Söndag.

Jag har nu presenterat trosskyddet som ett slags onsdagsplagg för vuxna, utan att förklara varken hur, var eller varför den används. Vad hände med min frigjorda inställning? Min medvetenhet? Mitt vuxna ansvar för att ge henne ord för kroppens olika delar och det som händer i kroppen?

Hon verkar nöjd med svaret och jag skäller ut min skamsna hjärna.

Ett oerhört välförklarat trosskydd.

4 thoughts on “Trosskydd på onsdagar?

  1. Det är svårare med andras barn tror jag. Det är ju onödigt då man inte vet föräldrarnas inställning. Mina två tjejer vet att mamma blöder ibland och har binda. Inget konstigt alls. Men jag skulle ha svårt att prata med tex min systers dotter om det. Hon kommer förr eller senare på sanningen 🙂

  2. Min systerdotter frågade mig en gång om varför snippan dreglar. Det begreppet tycker jag är underbart så kanske det går att berätta om att ibland så dreglar snippan lite och då är det bra med ett skydd i trosorna…

  3. Jag bestämde från när min dotter var liten att vara fullständigt ärlig och öppen om såna saker. För jag fick min mens när jag var 10år gammal och blev helt förskräckt! Det var blod överallt och jag sprang runt med trosorna i handen för att visa alla. Jag trodde att jag skulle dö! Där jag kommer ifrån (Östafrika) pratar man inte om såna saker, det ska liksom falla på plats av sig självt. Usch!

    Om min dotter som nu är 4år råkar vara med när jag ska antigen byta binda eller tampong så jagar jag inte iväg henne. Nu frågar hon till och med om ”vi kan bada tillsammans ikväll mamma, eller om du blöder”?

  4. Jag har förklarat för min son också. Om mens och flytningar och trosskydd och bindor. Fast jag har hormonspiral nu, så jag har ju inte mens, men jag använder trosskydd emellanåt ändå, för jag har rätt mycket flytningar istället. Han tycker det är lite skämmigt på nåt vis, han vet inte riktigt vad han ska kalla det. Nu är det ”ett sånt där ….skydd”. Lillflickan som är två tycker det är helfestligt att jag också har blöja 😉 ”Mammas!”, pekar hon, och så pekar hon på sin egen ”Minas!” När jag inte har något trosskydd vänder hon ut och in på trosorna och kollar på flytningarna när jag sitter på toa – det tycker jag mindre om 😉

Kommentera

