Om Er, del 1

Här kommer några av de första kommentarerna som ni skrev om hur ni hittat till oss, och hur ni känner inför bloggen. Obs! Vi dör lite av glädje och stolthet när vi läser era kommentarer.

({‘})

Jag är en femtonårig tjej som hittade till eran underbara blogg ungefär för ett år sen, jag minns inte hur jag fann den men det var nog när jag sökte efter någon bra feministisk blogg på internet och så hamnade jag här och fastnade på direkten;)
Det var runt den tiden jag fick upp ögonen för feminismen och sen dess har jag läst mycket böcker om det och följt eran blogg. Jag tycker att Allt ni skriver är intressant och jag har lärt mig så mycket av er! Jag har blivit mycket mer frispråkig om fittiga saker och tack vare er har jag lärt känna min kropp bättre. Alla borde läsa er blogg för det har gett mig så mycket!
Tack för att ni finns, ni är fantastiska!

Jag tycker att fitta är ett awesome ord för det kvinnliga könsorganet, det känns häftigt att säga det, mycket power i ordet. Kuk använder jag oftast för det manliga.
Annars så går jag i skolan, i nian, och i höst ska jag börja på teater på gymnasiet.
Tack och hej och kram:)

({‘})

Jag är en tjugoåring universitetsstudent med ett relativt nyvaknat (ca 1 år gammalt) intresse för feminism. Tidigare tänkte jag mycket på orättvisor men hade inte fått upp ögonen för de strukturer som fanns i mitt liv och begränsade, nej begränsar, mig på så många sätt. Eftersom det finns väldigt lite utrymme att tala om feminism i mitt vardagliga liv och min umgängeskrets är internet och bloggar som den här blivit min stora räddning. Men jag lär mig och jag växer, jag vågar leva mer och mer som jag vill. Tack för att ni finns!

({‘})

({‘})

Hej hopp! Intersexorwhat här. Ja, det är inte mitt riktiga namn, det är mitt alias på min anonyma blogg. Jag pluggar bioteknik i Uppsala och ser mig själv som någon form av feminist fast föredrar att kalla mig för jämställdhetskämpe pga att många tyvärr missförstår ordet feminist som något dåligt. Jag minns inte hur jag hittade er, men jag gissar att det var via någon annan blogg, kanske det var http://www.onewaycommunication.co/, är inte helt säker dock. Jag följer den här bloggen för att jag tycker det är en viktig fråga att våga stå för sig själv, vilket ni gör när ni snackar fitta. Mina favoritord för könsorganen är fitta och kuk, när det gäller barn är det snippa och snopp. Använder mig också mycket av penis, vulva och vagina i mina bloggtexter. Jag tycker det är viktigt att alla har rätt till sin egen kropp och att varje individ ska känna sig hemma i sin kropp, därför har jag valt att läsa er blogg.

({‘})

({‘})

Jag försöker komma på hur jag hittade bloggen nu i januari, nosar runt på de andra feministiska bloggarna jag läser men kan inte hitta något spår tillbaka. Kan inte komma på det! Kanske googlade jag fram er eller så länkade någon genom Varför apor aldrig bär rosa klänning på FB.

Hur som haver, jag är en 23-årig student (tar socionomexamen om ett par månader) som varit intresserad av feminism sedan mina tidiga tonår. Det senaste året känner jag att jag verkligen fördjupat min ideologiska analys och intresse. Detta förmodligen pga jag blev vegan och lyssnade på mycket anarchopunk och hittade bra bloggar och FB-grupper. Jag söker att fördjupa mina perspektiv i frågor som ibland kan kännas avlägsna för mig som är en heterosexuell ciskvinna och lever i ett monogamt förhållande sedan många år med en man. Jag tycker att det är mycket givande att läsa om trans, intersex, homorelaterat och intersektionella perspektiv. Genus, identitet, normativitet och dylikt intresserar mig. Jag upptäcker hur enorma kunskapsluckorna är hos folk generellt i sådana här frågor och jag blir pepp att upplysa folk typ “visste du att människan har minst fem st olika typer av biologiska kön?”. Jag gillar er blogg för att den medvetandegör läsaren om en viktig dimension av patriarkatet: osynliggörandet av fittan. Dessutom är den rolig. Jag garvar varje gång jag ser bilden på Pikachus fitta.

({‘})

Hej.
Minns inte heller hur jag hittade er, men det var för något år sedan…blev helt kär i upplägget och diskussionsämnena. Fittan är ju underbar, men också “problematisk”, då menar jag mer omgivningens syn på fitta och dess ägare, samt hur en del ägare ser på sin egen. Känns jätteviktigt att lyfta fram allt det bra med denna fantastiska kroppsdel samt att återta det fina ordet. Därtill gör ni ett lysande jobb med att belysa hur sjukt jävla snedvridet samhället kan vara ibland, där den som inte har snopp inte räknas lika mycket, eller där den som har snopp tror att den kan ta för sig och bestämma över den som har fitta. Heja er!

Jag är en 30-årig sjuksköterska som jobbar på gynavdelningen på ett av Stockholms sjukhus. Möter dagligen den okunskap, osäkerhet och skam som många kvinnor känner för sitt kön. Trist är vad det är.

({‘})

 

One thought on “Om Er, del 1

  1. Fett som fan!! Men hörrni, vad är detta om fem biologiska kön? Snacka om kunskapslucka, jag har aldrig hört detta nämnas. Berätta mer!! Är döintresserad.

Kommentera

