Fittan frågar Robert Jacobsson

Foto: Casia Bromberg

Vi fick nys om Robert Jacobsson i somras när han intervjuade oss för Ligga med P3, det där fantastiska sexualupplysningsprogrammet, ni vet. Ni har troligtvis redan lyssnat på en uppsjö av Roberts programinlägg om allt från fittor till rövar. Om inte så rekommenderar vi er starkt att göra det.

Att inte tycka om Robert är omöjligt. Han är en sexualpolitisk aktivist som förutom att göra inslag i Ligga med P3 eldade på den sexuella revolutionen via twitter med #homoriot. Att han sedan pallade att snacka om det i diverse skräp-sammanhang som Debatt i SVT, och i Efter tio i TV4 gör ju bara att en måste beundra honom ytterligare. Samt gå på den sekulära predikan som han höll på Södra teatern.

Självklart vill vi göra ett Fittan frågar-inlägg med Robert, och titta vilka fina svar vi fick:

Vilket är ditt favoritord för det kvinnliga könsorganet?

– Mitt favoritord är fitta. Men jag använder olika ord beroende på hur de personer med fitta jag möter i mitt arbete talar om sitt kön. Men det är också viktigt att se att ordet fitta behöver brytas ner. Exempelvis klitoris skänklar täcks inte alltid in i folks associationer till ordet fitta.

Låt oss gå in på barns sexualitet samt benämning och relation till sitt könsorgan. En frågeställning jag har till mina fittiga hjältar på bloggen Fitt for fight är det komplexa ordvalet snippa. Jag är dels kluven till ordet i sig (varför var det tvunget att skapas ett så falloslikt ord?). Men återigen tillbaka till frågeställningen. Om vi går med på att benämna flickors könsorgan som snippa. När blir snippan en fitta?

Är det viktigt att snacka fitta?

– Det är nödvändigt! Både utifrån positiva och negativa synsätt.

Kvinnors sexualitet har historiskt, kulturellt och politiskt alltid blivit åsidosatt. Det är både globalt men likaså nationellt. I dagens Sverige så pågår en strukturell diskriminering mot fittor och personer med fitta. Vi lever inte i ett postfeministiskt samhälle. Kvinnors sexualitet beskrivs och kvävs ofta till passivitet alltifrån sexualundervisning till psykologi, från fysiologiska beskrivningar till bemötande i underlivsvården.

Men det är nödvändigt att göra som er: gå ifrån snacket och agera. Att göra motstånd mot ett mansinriktat sexologisk fält – där det saknas orimligt mycket forskning kring kvinnor och sexualitet – ruckar på föreställningar. Det hjälper att göra motstånd. Att ifrågasätta, kritisera och vara fitträttshaverister.

Berätta gärna om ett härligt eller hemskt fittminne. Eller både och.

– Jag skulle vilja dela en sak som inte pratas om så mycket. Bögars förakt mot fittor. Jag har varit en av dessa osolidariska och ohjälpsamma bögarna fram tills jag gick ut gymnasiet och växte upp och blev en ganska mycket tänkande politisk bög.

Under min uppväxt som ung nyinflyttad 16-årig bög i Göteborg var jag okunnig, bögpatriarkal och ganska läskig mot fittor. I homosociala bögkretsar diskuterade vi alltifrån flygande vaginor, rutten fisklukt och hyste allmänt vidriga tankar om fittor.

Kanske var det här ett sätt att distansera sig ifrån heterosexualitet. Kanske var det ett sätt att normalisera ett utanförskap som bög. När ett samhälle och dess invånare tar sig rätten att inskränka allt som avviker från en heterosexuell matris – tar sig minoriteter också rätten att distansera sig. Skapa ett vi- och dom.

Oavsett anledningarna var och är det ett vidrigt sätt att se på kanske halva jordens befolkningars könsorgan.

Nu vill jag avsluta mer positivt och göra ett minihyllningstal till Fitt For fight och fittor. Fittrevolutionen är här! Något som borde vara självklart är inte självklart. Så många kvinnor, flickor och transpersoner med fittor har inte full tillgång till sitt eget könsorgan och dess njutningspotential. Vi äger inte våra kroppar i ett samhälle som diskriminerar, normerar och befäster ideal som hämmar oss. Men med våra kroppar kan vi knulla oss bortom dessa ideal.

Som svar på Roberts mycket relevanta fråga om när övergången sker från snippa till fitta:
Jag tänker att en snippa aldrig behöver bli en fitta. Liksom en mutta aldrig behöver bli ett underliv, eller en framstjärt, eller en mus. En kan inte bestämma vad någon annans könsorgan ska kallas
, men för oss är snippa ett barn-kön och fitta en mer vuxen persons kön. Exakt när övergången äger rum känns svårt att säga. När blir snopp till kuk? Kanske i puberteten (om en vill det)? 
Vad säger ni andra om detta?

2 thoughts on “Fittan frågar Robert Jacobsson

  1. Spännande fråga på slutet! När det gäller snopp/kuk så tänker jag att kuk är det manliga könsorganet i sexuella sammanhang och snopp i icke-sexuella, även hos vuxna män. Fitta för mig är också sexuellt laddat, men jag har lite svårt att tänka snippa om vuxna kvinnor alls. Jag tror dock att det har att göra med att ordet är så nytt. Så jag tror att man kan se det så, att snippan blir en fitta i takt med att ens sexualitet utvecklas allt mer, men att den kan fortsätta vara snippa i icke-sexuella sammanhang.

  2. Bögar som hatar fittor

Kommentera

