Om Er, del 2

Här kommer några fler fina kommentarer som ni skrivit när vi frågat vilka ni är och hur ni hittat oss. En sak som är himla fin är att ni är så olika och lika på samma gång.

({*})

Jag har fått för mig att jag läste om fitt for fight i OTTAR alldeles när ni startade, men det kan också ha kommit till mig någon annanstans ifrån. Oavsett så har jag följt er sedan tidernas begynnelse, tipsat oändligt antal andra personer om er, varav en del skrivit i bloggen efteråt. Jag är en del av Göteborgs stora och brokiga queerfeministiska skara, pluggar sexologi på GU och tycker att RFSU är grymma. Jag använder fitta eller ibland underliv, om jag befinner mig i sammanhang där fitt-ordet skulle blockera mina samtalspartners för vad jag egentligen försöker säga.
Jag är intresserad av frågor som varför queerfeministisk porr ofta innehåller bdsm, varför RFSU AB är så heteronormativa i sin marknadsföring, och varför sexologi-kurserna på Göteborgs universitet varken tar upp frågor om vestibulit, intersex eller sexleksaker, men grundar majoriteten av sina föreläsningar på forskning om mäns erektionsproblem vid diverse åkommor.

({*})

({*})

Och jag är en 18-åring från Göteborg som mycket snart tar studenten. Har på senare tid blivit allt mer intresserad av genus, jämställdhet och sexualitet, mest på grund av min mycket frispråkiga bästa vän tror jag. Hur jag hittade hit kommer jag inte längre ihåg, men jag är allmänt bra på att läsa inlägg och fruktansvärt dålig på att kommentera dem. Förutom genus är jag också otroligt intresserad av amning och graviditet (sammankopplat med sexualitet…) vilket är anledningen till att jag i framtiden planerar att bli barnmorska. Kroppen är så otroligt häftig. Vissa tycker att jag är konstig som tänker så mycket på sånt här eftersom jag är kristen, men det tycker inte jag. Gud har ju skapat kroppen också liksom!
Mina favoritord på det kvinnliga könsorganet är Natalia (kommer av genitalia och ett missförstånd) men eftersom de flesta inte kan det använder jag helst fitta. För det manliga har jag ännu inte hittat något bra ord utan tycker de flesta är fula. Öppen för förslag dock. Tack för en bra blogg.

({*})

Oj. Ja hur hittade jag hit? Genom någon av alla feminist-bloggar jag läser. Detta är en av de bloggar jag kollar in på dagligen. Älskar upplägget och har fått en massa bra länkar och tips. Tack för det!
30 år och lärare. Jag har två döttrar som är 3 och 4 med dem så använder jag slida. Har aldrig riktigt kunnat med ordet snippa, det passar sig inte i min mun riktigt. Själv är det slida eller fitta. Har haft svårt för att använda ordet fitta, men jag tror det är en vanesak. Jag tror det kan bero på att ordet har under så lång tid använts nedsättande. Antar att det är dags att ta tillbaka det på skarpen :)
Tack för en helt suverän blogg!!!

({*})

({*})

Jag är 29 år och mamma till en flicka på snart fyra år. Det var i och med hennes födelse som jag gick från att störa mig på könsmaktstrukturer i största allmänhet till att känna att jag också har ansvar för att förändra världen där våra barn växer upp. Min unge är stolt och glad över sin snippa (så säger jag när jag pratar med/om barn) och det vill jag att hon ska fortsätta vara. Jag hoppas kunna förmedla till henne att snippan (och resten av hennes person) ska respekteras och tas omhand och att det alltid är hon som har sista ordet om allt som rör henne.

Något jag skulle vilja läsa mer om är fittor och lukt. Hur mycket och vad är det “ok” att en fitta luktar? Hur ser en på det på andra platser på jorden? Jag började tänka på det när jag lyssnade på Kropp och Själ i p1 häromveckan. De lät en person utmana sig själv att inte duscha på några dagar, men i övrigt fortsätta leva som vanligt. En forskare sa då att för bara femtio år sedan luktade människor mycket mer och få skulle då ha bekymrat sig över fett hår eller svettlukt. Själv har jag sedan ungefär ett halvår slutat använda tvål (annat än till händerna) och shampo sedan drygt ett halvår och upplever inte (utom under en kort övergångsperiod) att jag luktar mer än tidigare. Men jag vet ju inte vad min omgivning tycker :)

När jag inte hänger här har jag såklart ett “vanligt” liv. Fyra dagar i veckan jobbar jag som kock på en förskola och en dag i veckan försöker jag skriva något vettigt. Utöver det är jag hjälpmamma i Amningshjälpen, en ideell förening som stöttar kvinnor i alla amningsrelaterade frågor (även då det handlar om att välja bort amning). Som så mycket annat som rör kvinnor är det lågprioriterat från vårdens sida och samhällets norm är snäv: alla ska amma minst sex, men högst tolv, månader. Både flaskmatande och långtidsammande familjer stöter på mycket fördomar och blir motarbetade i sina val. Själv nämner jag i de flesta sammanhang inte att jag fortfarande ammar mitt knappt fyraåriga barn (trots att människan har en biologisk amningslängd på 2-5 år).

Innan jag hittade fittforfight-bloggen hade jag inget vettigt ord på mitt könsorgan, idag säger jag i allmänhet fitta. Det är vackert ord som behöver reclaimas. När jag pratar med eller om barn använder jag dock konsekvent ordet snippa och jag önskar att ett så allmänt spritt ord hade funnits när jag själv var liten.

({*})

Hej, jag har ett vagt minne av att hittade hit via LadyDahmers blogg förra våren. Jag är en 23-årig student från Finland (får min kandidatexamen till våren) med ett nyvaknat intresse för feminism. Jag hade en hel del fördomar om feminism och ville lära mig mera och i denna veva hittade jag er blogg.

Jag har egentligen aldrig haft ett namn på mitt könsorgan. Vilket jag tycker är konstigt för mina småbröder har redan som små haft flera namn på sitt. Idag använder jag fitta, det känns mest naturligt.

({*})

Kommentera

