Vill du vara med i ett reportage om Endometrios?

Väldigt kraftiga menssmärtor, svimma/kräkas i samband med menstruation, rikliga blödningar, ont vid toalettbesök, djup smärta vid samlag, infertilitet, kort menscykel. De sakerna är inte normala bieffekter av att vara kvinna och att ha mens. Det är verkligheten för många kvinnor som lider av endometrios.

Tänker du endometrios, vad är det?  Jag ska förklara lite kort.

När en kropp har mens – ska mensblodet åka genom livmoderhalsen ut till slidan och på så sätt lämna kroppen. Men med endometrios gör kroppen lite fel, allt blod åker inte ut genom den vanliga utgången utan istället blöder mensblodet ut till bukhålan via äggledarna. Mensblod för med sig livmodersslemhinna. Man kan säga att små partiklar av livmodern hamnar fel och börjar växa till på nya ställen. Vanligt fäster den på äggstockarna, urinblåsan, tarmen eller på bukväggen.

Alla är vi olika och endometrios yttrar sig olika hos personer och symptomen kan variera. Några kan vara helt symptomfria men de allra flesta har problem med smärtor som hänger ihop med menstruationscykeln. I början av sjukdomen vid mens, senare även vid ägglossing. Sen kan det göra ont att knulla, bajsa eller bara att ha ont i magen.

Nu ska jag berätta det mest upprörande. Var tionde kvinna i fertil ålder beräknas ha endometrios. Det är omkring 200.000 kvinnor. Samtidigt tar det i snitt 8 år för en att få diagnosen endometrios. Läkare säger att det beror på att de är så svårdiagnostiserade. För att symptomen liknar menssmärtor.

Det är nu ni kommer in i bilden:
Hjälp mig att ta tillbaka begreppet ”en normal menstruation”, hjälp mig att upplysa kvinnor om vad som är för mycket smärta, hjälp mig att få kvinnor att våga prata om problemen i sin kropp. Hjälp mig att berätta om den här dolda folksjukdomen!

Jag heter Lotta Rydén, är journaliststuderande, och ska göra ett längre radioreportage om endometrios. Jag är på jakt efter kvinnor som har endometrios, eller du som kanske misstänker att du har det. Om någon skulle vilja hjälpa mig och berätta om sin sjukdomsbild, historia eller oro. Tar gärna emot tips på allt som rör det här. Jag är rätt mobil men är oftast i Göteborg eller Stockholm.

Om ni känner att ni inte vill prata med mig men ändå upplever liknande symptom. Snälla ta kontakt med svenska endometriosföreningen, gynekolog eller bara prata med en kompis. Berätta om dina besvär i samband med menstruation. Allt är faktiskt inte normalt!

Tack på förhand, ha en fittig dag!
Lotta Rydén
lotta.ryden@gmail.com
0737-43 66 75

Kommentera

