Intervju med Max Andersson – personen bakom ”Fem tips för att undvika våldtäkt”

För några veckor sedan fotade vi affischen ”Fem tips för att undvika våldtäkt” när vi var i Göteborg. När vi la upp den på bloggen var det som en explosion. Vi fick fler besök än vi någonsin haft, den dagen var vi den mest lästa bloggen och det mest lästa blogginlägget på wordpress i Sverige. Mäktigt!

Eftersom vi inte kunde lista ut vem/vilka som låg bakom affischen gick vi ut med en efterlysning och vi blev superglada när Max Andersson hörde av sig. Självklart vill vi ju ställa några frågor för att få veta mer om den helt fantastiska affischen.

Hej Max!

Vad vill och hoppas du kunna uppnå genom affischen?
Jag vill informera om mäns ansvar när det gäller våldtäkter. Det kan ju tyckas tjatigt eftersom det redan finns en del debatter kring ämnet. Men jag tänker att jag får likna en tjatig farsa som säger år sin tonårsson att ”du borde nog stanna hemma ikväll, du ska nog inte gå ut och göra något dumt, som att våldta någon.”

Jag vill poängtera att normalt är det tjejer som får tips om hur man undviker en våldtäkt. Det är därför jag vill att man först ska läsa fel och tro att tipsen är riktade till kvinnor och sen ser man att det är riktat till män. Då hamnar fokus på att det är sjukt att sådana tips ska rikta sig till kvinnor.

Själva tipsen är saker som jag själv tänker på eftersom jag tror att jag är i riskzonen för att våldta någon. Dels för att jag har en jävligt svinig könsroll som jag inte har lyckats bli av med trots att jag försökt vara feminist i tio år. Sen har jag en rädsla för att jag ska komma på mig själv med att utöva makt mot andra människor. Och våldtäkter handlar ofta om makt. Den rädslan jag har kräver terapi men eftersom att jag misstänker att min psykolog inte har samma åsikter som mig om könsroller och att alla män är potentiella våldtäktsmän så får jag ta tag i terapin på egen hand. Och en bra terapi var att göra ett projekt av det och att på allvar formulera vad jag tänker kring mitt ansvar när det gäller våldtäkter. Så mitt mål är att andra män sätter sig ner och funderar på saken och att jag själv fortsätter göra det.

Är det du som privatperson som står bakom den?
Ja, jag gjorde den själv. Jag betalade tryckkostnaderna själv och jag sökte inga pengar för projektet. När man söker pengar så måste man bli godkänd av någon annan och det är jag tillräckligt trött på för att helt enkelt strunta i det. Men jag har hittat ett ganska billigt tryckeri så det är inga gigantiska summor som jag har lagt ut.

Vill du berätta något om vem du är?
Jag är konstnär och 26 år och jag går på timmar inom vården.

Har du fått några reaktioner på affischen?
Ja det dök upp jättemycket reaktioner på nätet och så har jag fått respons från vänner och bekanta.

Vilka reaktioner har du fått?
En reaktion är om jag har tänkt på vad våldtäktsoffren själva tycker och om det finns våldtäktsoffer som kan ta illa upp?

Men våldtäktsoffer är inte en homogen grupp där alla har samma åsikter. Vissa kanske tycker att affischen är jätteupprörande och vissa kanske tycker det är bra eller befriande.
Samtidigt kan jag tänka mig att när en händelse som påverkat ens liv på ett så negativt sätt
som en våldtäkt, när den händelsen kommer i centrum för en debatt och så dyker det plötsligt upp en jobbig kille med en affisch som ska hålla på och provocera och påstå en sak för att sedan påstå det motsatta i nästa sekund. Det måste kännas jobbigt för en del och det borde jag kanske haft mer respekt för men min intention var trots allt inte att provocera.

Sen har jag sett en del debatter på nätet kring vem affischen riktar sig till men det känns som att de flesta förstår att den riktar sig till män.

En annan reaktion som var skrivet i kommentarerna på fitt for fight bloggen var att personen på bilden ser bredaxlad ut och att det är ju inte bara bredaxlade män som våldtar? Men jag håller helt enkelt inte med om att personen ser särskilt bredaxlad ut, jag stal just den bilden på nätet för att jag tyckte att det såg ut som en helt normal kille. Senare har jag kommit att tänka på att hur vet man att det är en kille? Det kan ju vara en tjej med kort hår? Men vi är så matade med bilden av manligt och kvinnligt så vi läser ju direkt in att det är en kille på bilden bara för att man ser lite muskler och en halvkort frisyr. Det blir ofta ett problem för mig när jag arbetat med könsroller och manlighet tidigare att jag reproducerar den stereotypa bild som finns.

Blev du överraskad över spridningen på nätet? (Tex. har inlägget haft 55 000 besök bara på fitt for fight)
Ja jätteöverraskad! Det var en kompis till mig som googlade på affischen och så hittade vi sida upp och sida ner med inlägg. Jag hade inte kommit på det själv ens att söka på affischen på nätet.

Det känns ironiskt på ett sätt för att det var skönt att kunna vara helt anonym när jag satte upp affischer. När jag arbetar som konstnär så får jag förhålla mig till att ett konstverk alltid förknippas med ens eget namn och ofta blir det antingen självutlämnande eller egocentriskt. Så det jag gjorde var att jag gick upp tidigt på morgonen bland alla trötta människor som var på väg till jobbet och satte upp affischer. Och det kändes gött att ingen brydde sig. Trodde jag. Sen slutar det med att jag pratar en massa om mig själv och skriver att jag har en svinig könsroll, är rädd för att jag ska utöva makt och att jag är i riskzonen för att våldta. Inte alls självutlämnande eller egocentriskt. Men jag gillar ironi. Sen är det jättekul att affischen fick spridning och jag kan inte tacka fitt for fight tillräckligt många gånger för att ni la upp fotot.

Planerar du fler affischer eller något annat?
Ja jag har precis fått hem en ny affisch som jag har tryckt upp. Den föreställer en person och man kan inte avgöra om det är en man eller kvinna, det är egentligen ansikten från två modeller som jag har satt ihop. Sen är det lite mönster som fungerar ungefär som ett tapetmönster, så när man sätter ihop flera affischer så hamnar mönstret i mitten och då kan man tapetsera på stan. Det är väldigt photoshopat alltihop men idén är ungefär att stereotypa könstillhörigheter är ute, bort med det. Det är mycket finare med könsneutrala personer.

Finns det något mer du vill berätta om eller något du vill tipsa andra om?
Katarina Wennstams böcker och Feministing.com kan jag tipsa om.

6 thoughts on “Intervju med Max Andersson – personen bakom ”Fem tips för att undvika våldtäkt”

  1. Hur MAN undviker våldtäkt… « Drama Online

  2. Fem tips för att undvika en våldtäkt « skapnad

  3. Att undvika våldtäkt | Den vassaste kniven

Kommentera

