Ont i fittan när en rider, vad göra?

Hej!

Jag hittade er blogg för nån månad sen via min kompis Forskarfeministen (tror jag i alla fall) och tycker såklart att den är hur bra som helst. Det slog mig idag att nån av er kanske kan svara på en fråga jag har: Jag har ridit sen jag var liten och får i perioder ont i fittan efter ett ridpass. Det verkar som att det blir som skavsår på blydläpparna eller så, och det svider rejält nån dag efteråt. Jag såg att åtminstone en av er är en stallperson, så jag undrar om ni vet hur jag kan undvika detta framöver. Jag har för mig att jag för flera år sen såg en annons om speciella trosor utan sömmar på insidan, men har inte hittat det sen dess.

Hoppas ni har nåt bra tips, och keep up the good job på bloggen!

Fittiga kramar
Caroline

Tips till Caroline kan ni antingen lägga upp som kommentar eller skicka till oss på mejl. Vi vet att ni sitter inne på en massa kunskap kära underbara grymma läsare! /fff

10 thoughts on “Ont i fittan när en rider, vad göra?

  1. Vad jag tänker spontant är ju att en bör sitta mer på sittbenen än på fittan när en rider, men det kanske du redan gör och att det är en annan typ av friktion som uppstår när själva trosan rör sig inne i ridbyxorna?
    Ifall det är lika illa vilken sorts trosor/byxor du än bär så kanske det finns något annat knep? Att smörja in fittan t.ex. så att det inte blir ”torrskav”?

  2. Hallå Caroline! Jag såg din fråga.
    Jag älskar fitta och tycker inte om när någon får ont i sin.
    Jag har ridit 3 gånger i mitt liv men hörde aldrig om problem med sånt här förutom ryggont (provade i och för sig bara skritt, trav, galopp och inte fyrsprång).
    Men efter att ha googlat om ämnet så förstår jag att tjejer kan få problem med sånt här lite beroende på hur er fittanatomi är.
    En del har långa inre blygdläppar som skaver mot någonting.
    Nötning av huden på övre / inre låret och yttre / inre blygdläpparna kan uppstå när svettig hud gnids mot kläder eller sadeln. Ibland upplevs friktionen som en obehaglig känsla av värme, och ibland kan det faktiskt orsaka råa (elaka) sår där det översta lagret av huden har gnidits bort.

    Efter att ha läst flera tips så hittade jag detta som lät vettigt (på engelska):
    http://www.wikihow.com/Avoid-Soreness-During-Your-Horse-Riding-Training

    Kortfattat skulle du kunna testa följande:
    – En typ av Gelpad som man fäster ovanpå sadeln som både blir mjukare för fittan, rumpan och skonsamt för ryggen. Finns massor av sorter, bäst är nog att fråga personal i någon ridbutik som är insatta.
    – Fårskin. Alternativ till Gelpad. Kanske inte lika dyrt, men kanske glider runt en del (jag inbillar mig).
    – Cykelbyxor med vaddering i grenen och sömmar som är placerade för att undvika skavsår. Hittade en sida som har detta: http://www.maxpuls.se/product_info.php?products_id=5149 men det finns säkert fler.

    Hatar när tjejer får ont i fittan, så man ställer väl upp och gör lite forskning =)
    Glöm inte: ”Google is your best friend”
    Ha det bra och lycka till!
    Vänliga hälsningar från Göteborg

  3. Hej! Känner igen ditt problem, har själv fått nästan blåsor av skavsår efter ridning. Mitt bästa tips är också att investera i nån form av sadelöverdrag som minskar friktionen. Mitt näst bästa tips är att köpa underlivsfuktkräm på apoteket och smörja in fittan med innan, då halkar man runt i trosorna utan skav under ridpasset. Mitt näst-näst bästa tips är att knipa lite extra med skinkorna när du rider så att du lyfter upp fittan lite från sadeln. Alla tre tips i kombination är ju nästan 100 % skavsäkert!

  4. ibland när jag får ont av ridning handlar det om att jag inte suttit på sittbenen ordentligt, inte minst i galoppen, men också som Robins kommentar belyser, att mina inre blygdläppar ”tittat ut” och skavts mot sadeln. Jag brukar tänka på att ”packa in dom” innan ridning så går allt mycket bättre 🙂

  5. Tack så hemskt mycket alla ni för bra tips! Min ridlärare anser att jag bör svanka ordentligt för att sitta rätt i sadeln, vilket väl bidrar till att fittan trycks mer mot sadeln. Sen är det nog så att jag har rätt långa inre blygdläppar som gnids mot sadeln, och just i de senaste fallen så har jag fått ”ofrivillig string” som jag kallar det, som har ökat friktionen än mer. Jag ska testa lite att ”packa in dem” och kombinera med underlivsfuktkräm, annars får jag ta till tyngre artilleri och köpa ett gelpad.
    Tack igen!

  6. Tack alla ni för jättebra tips. Min ridlärare tycker att jag ska svanka mer när jag sitter i sadeln, vilket väl gör att fittan vinklas ner mer. Sen har jag ganska långa inre blygdläppar, och de senaste gångerna jag har fått skav så har jag fått ”ofrivillig string” under ridpasset, vilket ju ökar friktionen. Jag ska testa att ”packa in” blygdläpparna nästa gång och kombinera med underlivsfuktkräm, och om det inte hjälper så får jag ta till det tunga artilleriet och köpa nån sån där Gelpad.
    Tack igen!

  7. Jag har ett liknande problem, jag rider inte men jag cyklar väldigt mycket och får sjukt ont i fittan av det. Folk jag har frågat (pojkvän samt nära vänner som inte cyklar så ofta… kanske en dålig målgrupp för frågan iofs) har sagt att jag borde sitta mer på rumpan, men det gör jag redan. Har vinklat om sadeln också men det blev ändå inte bättre. Så nu har jag bestämt mig för att införskaffa en ”herrsadel” som går ner på mitten istället för upp. Fattar verkligen inte vem som kom på ”damsadel” nu när jag tänker efter. Känns lite som att de var de första sadlarna och sen kom någon på att killar behövde mer plats men ingen drog slutsatsen att tjejer kan behöva mer plats för de har ju ett hål, typ.

  8. När jag red mycket förr så gjorde slitaget mina inre blygdläppar lite grövre i huden och väldigt stryktåliga, efter ett tag. Jag menar inte att det är en lösning, ont ska man ju inte ha, men det kan vara något trevligt att se fram emot, kanske. På tal om cyklar. För två år sedan hade jag en föreläsare(industridesigner) som berättade att hans senaste projekt var en cykelsadel för kvinnor. Han hade varit i kontakt med gynekologer, barnmorskor och cyklande kvinnor och enligt honom var det ett väldigt vanligt problem med skavsår på grund av friktion mot sadeln. Många kvinnor kunde inte cykla alls på grund av det! Tydligen fans det många problem att ta hänsyn till, både inre och yttre blygdläppar kunde komma i kläm, så fans det känsliga körtlar och hårsäckar, det behövdes lite luft men inte drag och så tror jag det var något kissrelaterat också. Jag vet dock inte vad som hände med den där cykelsadeln.

  9. Superficialragdoll: Jag tror att det var exakt såna trosor jag såg då för några år sen, men sen när jag har varit inne i olika ridsportaffärer och frågat så har de kollat på mig som om jag var dum i huvudet. Tack, ska genast beställa!
    Och till kvällens ridpass tänkte jag välja trosor med bättre resår runt benen så de inte åker in i röven, och prova att rätta till blygdläpparna innan. Vi lär höras igen!
    (P.s. Ursäkta dubbelpostningen ovanför, råkade logga in med mitt gamla konto och då syntes inte första kommentaren, så jag provade igen. Jaja, vi lär väl överleva det.)

Kommentera

