En födelsedag mycket värd att fira!

Idag är ingen vanlig dag, för idag är det CELs självsexualitets födelsedag! Hurra för den och grattis CEL! Vi är så himla glada att du ville dela den här texten med oss!

Min självsexualitet firar ett år i dagarna. Det har jag tänkt fira med tårta bland annat, och en gästtext här på FFF-bloggen. Det är ett år sen jag började onanera, ett år sen som jag fick mina första orgasmer, först små och sedan större. Jag var trettio år och hade dittills mest tyckt att allt som hade att göra med sex verkade läskigt, smärtsamt och jobbigt. Jag visste inte hur min fitta såg ut och vilka delar som var vilka, jag visste inte var klitoris egentligen satt eller vad jag skulle med den till.

Det jag vill fira är att jag är i kontakt med min fitta nuförtiden, jag vet vad alla delar heter och hur de känns och mycket om hur de funkar, vilket betyder att jag är i bättre kontakt med min kropp. Vilket betyder att jag är i bättre kontakt med mig själv. Vilket i sin tur betyder att jag kan älska mig själv bättre. Jag äger min sexualitet. Jag har inte lämnat bort berättelsen om den till något eller någon utomstående, jag vänder inte längre bort huvudet.

Fram tills jag var trettio hade jag inte riktigt befunnit mig i situationer där jag blev tvungen att deala med sex. Folk runtomkring antog att jag hade haft sex, de tilltalade mig som om jag var en sexuell person, och jag skämdes över att sakna erfarenheter och språk. Jag är en väldigt verbal person med stort politiskt engagemang, feminist och flat-bi-queer-identifierad, jag kunde prata om det mesta, men inte om sex. Aldrig om sex. När jag började titta närmre på hur jag tänkte och kände blev det ganska tydligt att det satt mycket självhat och rädsla i centrum för min ovilja. Jag var rädd för att möta okända känslor, rädd för att misslyckas, rädd för att vara en sån som inte kan få orgasm och för att vara en sån som kan få orgasm. En orgasm skulle tydligen kännas som någonting alldeles alldeles, och hur skulle jag kunna vara beredd på det? Alldeles vad? Pressen jag kände när jag tänkte på att jag ”låg efter” brann i pannan. Jag borde redan kunna det här, jag borde vara en person som njuter av att ha sex med mig själv. Jag borde veta vad jag gillar. Hela projektet kändes hotfullt och som ett jobb.

Sen tog nyfikenheten över och jag tror att det hänger samman med att jag kom i kontakt med ett tonfall och ett perspektiv som passade mig. Av nyfikenhet började jag läsa några sexbloggar efter att ha hört talas om dem i samband med #prataomdet (jag tänkte att den kampanjen inte var för mig, men flera vänner sa att den hade betytt mycket för dem och jag ville gärna dela det). Det personliga tilltalet, såhär-är-det-för-mig-fokuset gjorde att jag blev intresserad i stället för skrämd.

Det ena klicket ledde till det andra och snart läste jag inlägg efter inlägg på Betty Dodsons och Carlin Ross sexualupplysningssite D&R. Jag tittade på deras youtubevideor och lyssnade på podcasts. Jag märkte hur jag blev rakare i ryggen. Skammen började upplösas. Utgångspunkten för D&R är den feministiska strategin att dela det förmodat privata, att öppet berätta om egna erfarenheter. Betty och Carlin berättar om hur just deras fittor ser ut, om var de tycker om att placera vibratorn, om sina favoritdildos, de visar hur de förstärker sina orgasmer genom en viss sorts andning, och de pratar inte i metaforer, de skämtar inte nedsättande om sina kroppar eller upplevelser, de är tydliga och seriösa och roliga. De vet att det inte är hemligheter som de hyschande i nervöst förtroende delar med sig av till någon väninna, utan helt vanliga, viktiga fitt-erfarenheter. Och när Betty och Carlin äger sina erfarenheter på det sättet visar de hur jag kan äga mina.

Såhär var det alltså: En natt för ganska precis ett år sen hade jag svårt att somna. Jag tände och släckte lampan. I hela mitt liv har jag tagit på min fitta, men det har inte varit sexuellt, och den här gången var det som vanligt, jag kände runt kring könshåret och blygdläpparna. Plötsligt hade jag stuckit in mitt finger i slidan. Tidigare hade jag bara känt efter med fingret vid slidmynningen, men nu gled fingret hela vägen in i slidan. Jag kände mig förvånad. Var det bara så! Jag drog tillbaka fingret och luktade på det. Och jag började jag tänka på sexuella saker. Jag la mig på magen och kom ihåg att jag hade läst nånstans om att pressa ihop låren, så jag gjorde det. Samtidigt cirklade jag kring klitoris utanpå trosorna med pek- och långfingret och min andning blev tyngre. Jag avbröt mig när jag började bli högljuddare eftersom jag inte ville höras ut i lägenheten. Så paff! Här låg jag och onanerade! Jag! Skitglad och trött dagen därpå. Och efter det var jag hooked.

Under året som har gått har jag lärt mig att komma både på rygg och på magen och med dildos och vibratorer och fingrar och partners fingrar och jag har blivit starkare i armar, handleder, lår och rumpa. (De första veckorna hade jag ständig träningsvärk. Men det var det värt!) Jag har ett rikt språk för sex och fittor. När jag var yngre fattade jag aldrig att sex kunde vara kul. På tv såg det alltid så dödsseriöst och jobbigt ut. Nu vet jag att jag kan ha sex på det sätt som passar mig och det sättet är som regel fyllt av prat och skratt och feedback och ibland pruttar. Jag vet att sex är något att träna på, experimentera med, lära sig om – det är inget som vi kan när vi föds. Och jag har tittat mycket på min fitta i spegel. Nu vet jag hur den ser ut och jag tycker att den är fin och jag har förstått att mina blygdläppar är konstruerade så att jag inte så lätt får urinvägsinfektion (vilken tur!).

Jag har lärt mig att fittan är varken skäms eller skämt. Jag tar alla tillfällen att prata om den. Och till min förvåning visar det sig att de tillfällena inte är så många! Här hade jag väntat två evigheter (som det kändes!) på att kunna delta i samtal om självsex och partnersex och fittor, och så visar det sig att folk inte alls är så pigga på det! Jag längtar till dess att fler är pigga på det. Jag tror att det blir mer och mer så. Jag tänker hur som helst fortsätta prata om det här roliga, viktiga, vanliga och roliga området. Och i morgon blir det tårta! Grattis till mig och min fitta, till hela mitt älskade jag.

/CEL

4 thoughts on “En födelsedag mycket värd att fira!

Kommentera

