P-piller, slemhinnor och urinvägsproblem

Min urinrör. Det håller på att göra mig stundtals galen. Sen i början av hösten har jag haft problem med det. I början trodde jag det var urinvägsinfektioner och gick till vårdcentralen som utan odling gav mig antibiotika två gånger. Min ovilja att ta antibiotika förlorade mot smärtan i urinvägarna så jag tog behandlingen och det blev bättre men inte bra. Ofta kändes det som att det blev lite för torrt i urinvägarna (urinröret?) efter att jag hade kissat, särskilt om jag kissade under natten eller på morgonen.

Har varit hos en uro-gynekolog som tyckte att det verkade som att jag hade ett inflammerat urinrör. Var ett bra läkarbesök men helt utan den utlovade uppföljningen tyvärr. Jag vet inte riktigt vad ett inflammerat urinrör innebär, hur jag kan bli bättre och om det går att behandla eller bota.

Jag har fortfarande problem, nästan varje dag. Oftast genom att det svider efter att jag har kissat och att det tar väldigt lång tid för mig att kissa eftersom det går så sakta. Nästan alltid när jag har omslutande vaginalt sex känner jag mig sjukt kissnödig (även fast jag kissat precis innan), vilket har en jävligt tråkig effekt på min njutning.

Jag tänkte undvika att bli galen och är rejält orolig för att ha drabbats av ett slags kroniskt tillstånd som vården inte kan sådär jättemycket om. (Redan testat på vestibulit, ingen hit). Nu funderar jag på om det vore bra att sluta äta p-piller. Har läst att p-piller kan påverka slemhinnorna i urinvägarna och det känns inte bra att chansa.

Är det någon som har erfarenhet av liknande urinrörsproblem och som slutat med p-piller? Vad har det haft för effekt?

8 thoughts on “P-piller, slemhinnor och urinvägsproblem

  1. Har själv pissproblem… Ingen urinvägsinfektion eller dyligt. Och varför vet jag inte. Haft mina teorier. Men nyligen testade jag att käka en kur med tranbärspiller, finns på apotek eller i hälsokost affärer. Tranbärssaft sägs ju kunna lindra vid urinvägsinfektioner så jag testade. För mig lugnade urinrörsproblematiken ned sig i några veckor iaf. Kolla även upp dina hormonnivåer. Har man brist eller så kan det påverka slemhinnorna! Stå på dej och tjata på vårdencentralen.

  2. Jag har inte varit med om exakt samma sak som du, däremot fick jag någon slags svampliknande symptom för ett tag sen. Testade alla möjliga hemmakurer utan resultat, och gick till vårdcentralen och kollade upp det. Himla irriterande var att symptomen gick i perioder, och just när jag fick min tid hade jag typ inga symptom. De konstaterade iaf att jag inte hade svamp, och inte något annat heller. Inte så charmigt eftersom fittan kliade som fan och var full av vitt gegga. Min egen teori, efter lite googling, var att symptomen berodde på p-ringarna jag använde då, men barnmorskan tyckte absolut inte att jag skulle sluta med dem. Jag gjorde det ändå, och på typ två veckor försvann problemen och har varit borta sen dess. Jag är alltså sjukt skeptisk mot hormonpreventivmedel. Har aldrig

  3. Oj, råkade skicka innan jag var klar.

    Har iaf aldrig varit med om något hormonp-medel som inte påverkat kroppen negativt på nåt sätt. Och de är ju liksom inte livsnödvändiga, så jag tänker nog skippa dem framöver också.

    Lycka till för dig!

    • Barnmorskor är nog den värsta sortens ”läkare”. Fan vad de prackade på mig en massa p-medel, även fast jag testat nästintill ALLT och inget fungerade, och bad om att få en kopparspiral istället. Efter mycket skepticism från deras sida så fick jag en (satte in den när jag var 17, är nu 18, har ej fött barn). P-ringen var nog det värsta p-medlet. Fick svamp och allt annat trevligt man kunde få. Allt användande av p-medel slutade dessutom i Vestibulit för min del (efter en pevarylbehandling pga svamp från p-medlen). Fuck hormoner!

      Hur som helst, för att kommentera inlägget: Du har inte hört om talas om ”kronisk uretrit”? Du kan ju söka på det i alla fall. Hoppas dock att det inte är vad du har..

      Lycka till!

  4. Min första tanke, usch jävla krongel läkare. Har haft en massa problem med fittan, både urinrör och livmoder/äggstockar. Det finns en massa saker det kan beror på men p-pillerna hjälper ju knappast, ger en jäkla obalans i både kropp och knopp. Jag är ju ingen läkare men av erfarenhet kan det möjligtvis vara någon av anledningarna.
    1. Det kan ha varit urinvägsinfektion som blev botad med antibiotika men de flesta inte känner till e att antibiotika kan ge svamp. Och nu har du svampinfektion på grund av antibiotika kuren.
    2.Ibland om en har ny sexparter kan det bli så att en inte tål den andras normala bakterier och det skapar obalans, testa att ha kondom vid omslutande vaginalt sex ett tag?
    3. Cyster i livmodern eller/och på äggstockarna gör allting inflammerat och ”trycker” på urinblåsan/urinröret om en e byggt med en livmoder lutad mot urindelarna, du borde dock ha ont i nedre delarna av magen då också och det kanske borde ha hjälp med antibiotika om de inte är väldigt stora.
    4. I värsta fall, vill inte skrämma dig, njurproblem kan ge kissproblem.

    Hoppas det löser sig för dig! Va lite hårdare mot läkarna att nu fan vill du veta var det e!! Min mammas gamla tips e annars att dricka litervis med pressad citron med lite vatten(och socker i om en känner för det) Pepp och kärlek!

  5. Sluta med p-piller. Helt klart. Jag har bara skit att säga om de där förbannade jävla pillren. Min sexlust är som bortblåst efter år av vidrig smärta vid penetrerande sex(slemhinnorna tog total-stryk) och jag har även börjat få svamp(har aldrig haft svamp i hela mitt liv innan) och andra små konstigheter som min kropp börjat hitta på. Jag skulle slutat för länge sedan om det inte vore för att slippa mensvärken från helvetet samt tillhörande blödning i femtioelvatusen år i månaden. Men inte ens det väger snart upp längre, biverkningarna på kroppen är helt sjuka.

  6. Hej då p-piller. Jag saknar er inte. | fitt for fight

  7. har haft problem under ett år med kommande urinvägsinfektioner, men har varit fri från p pillret anastrella i två veckor och allt bara försvann. men blev rekommenderad p pillret ”yas”. och vet inte om det kommer blir bra.

Kommentera

