En handbok i Vestibulit – boken jag önskar att mitt 16-åriga jag hade fått tag på

Har precis läst igenom ”En handbok i vestibulit” som finns att ladda ner som pdf gratis på vestibulit.com. Boken är skriven av två brudar som själva har erfarenhet av vestibulit och vulvodyni, och innehåller:

  • Beskrivningar av vad vestibulit, vulvodyni och vaginism är.
  • Framgångshistorier,
  • Beskrivningar av olika behandlingar (och tipslista till mottagningar).
  • Kapitel om lust och sex.
  • … samt ett gäng tips på sånt som är bra att tänka på i kontakten med vården.

Handboken är enkel att ta till sig. Den är tydlig och den lyckas balansera mellan allvar och hopp. Det blir inte en nattsvart beskrivning av ett smärttillstånd som förstör ens sexliv, utan de har valt att lyfta fram exempel från personer som har kunnat bli bättre, utan att på något sätt bagatellisera vad fitt-smärtor kan innebära.

Ett minus med handboken är att jag upplever boken som heteronormativ. Tyvärr. Texten utgår i de allra flesta fall ifrån att jag som läsare har en pojkvän/har heterosexuellt sex vilket är synd. Om boken kommer att omarbetas i framtiden skulle det vara himla bra om författarna jobbade bort det heteronormativa.

I slutändan är det en väldigt viktig bok, och en bok jag önskar att jag hade kunnat ge till mig själv när jag var 16 år och det kändes som att min fitta brann.

One thought on “En handbok i Vestibulit – boken jag önskar att mitt 16-åriga jag hade fått tag på

  1. Hej!
    Jag tycker att tjejers problem med fittan borde tas på större allvar och lyftas fram lite mer.
    Synd att dessa problem inte syns så mycket i media från ett neutralt perspektiv och inte enbart heteronormativt.
    Alla gånger jag hört om t.ex. vaginism har det varit en kuk med i bilden som tjejen kanske påstås vara rädd för eller måste vänjas vid. Visst kan tjejer lida av vaginism oavsett om de är singlar eller i något form av förhållande?
    Om en tjej lider av vaginism, kan hon öva bort det då genom att penetrera fittan (jag har hört lite påståenden)? Låter skumt.

    Tidigt i mitt förhållande med min flickvän så brukade hon klaga på att det gjorde ont när vi knullade och jag tror att det beror på att jag gav henne för lite oralsex/uppvärmning. Sedan jag började gå ner på henne oftare, längre och ivrigare har vi haft underbart sex.
    Jag brukar alltid slicka och mumsa på min flickvän i över en timma innan vi knullar (om vi nu gör det). För jag låter alltid henne bestämma. Hon brukar säga: ”Jag vill ha Robin” (hon är kines) och då blir jag helt knäsvag och vill bara ”mysa”. Men hon brukar få som hon vill tillslut iaf.
    En del i pusslet är att vi båda övar våra knipmuskler ofta, som gör att jag kan hålla mig längre, och hon får starkare orgasmer. Jag kan t.o.m. komma utan att spruta nu när jag gör över 200 knipningar per dag 🙂
    Tips för er som vill få skönare orgasmer, börja knip! Om ni redan gör det, börja göra det oftare!
    Jag är ingen expert, men det har funkat för oss.

    Ha det bra allihop!
    Hoppas ni får ordning på fittan tillslut.
    /Robin

Kommentera

