Brustna förhoppningar om att få ligga

Att vilja ligga och inte få göra det kan ju göra en sur. Kanske är du jättesugen och trodde att allt var klart. Kanske hade du bara en svag förhoppning utan att egentligen ha fått några tydliga tecken från den du vill ligga med. Oavsett kanske liggandet uteblir. Då kan du bli sur. Besviken. Trött. Frustrerad.

Om du har sex med någon annan än dig själv tänker jag att det finns kanske en gräns för hur mycket den surheten ska märkas?

Ett ganska banalt och troligen vardagligt exempel på det. En helgnatt i mitt liv. Kl. 00.26. Jag var ut med några kompisar. De skulle gå hem. Jag ville hänga kvar en stund. Sms:ade en kille jag träffat några gånger under våren och kollade om han var på samma ställe. Vi var på hans stamställe. Jag och snubben träffades inte längre då, mest eftersom han ville ligga när vi sågs och jag inte ville det. Men jag gillade honom verkligen som person och tänkte (kanske naivt) att det vore kul att säga hej om han ändå var ute.

Sådär. Sms skickat och svar kommer. Han svarade att han var hemma och att jag gärna fick komma dit. Jag svarade att jag bara ville säga hej om han var ute, och att det nog inte var någon bra idé att jag kom hem till honom. Han tyckte att det visst var en bra idé.

Här började jag tänka lite. Alltså, jag hade varit helt ärlig mot honom och sagt att jag gillar honom som person men att jag inte kan ha sex med honom. Jag visste att han inte skulle tacka nej till att ligga med mig, och där insåg jag att det mest troligt skulle bli problem om jag gick hem till honom. Att mitt besök där kunde tolkas som ett medgivande till sex. Så jag svarade honom att jag bara ville säga hej om han var ute men att jag var på hemväg istället.

Då får jag ett sms tillbaka där han är sur och visar det rätt tydligt. Han skriver att ”Missförstod dig nog. Normalt när jag får sms mitt i natten brukar det betyda något annat än att säga hej”. Och jag bara blev så jävla less. När fick han rätt att bestämma vad som är det normala, eller att bli sur på mig, eller att meddela sina brustna förväntningar till mig? Vad gav honom rätten att förvänta sig sex från mig, baserat på ett sketet sms om att säga hej?

Visst kan jag fatta att det är lite surt att tro att ligga ska bli av och sen blir det inte det, men håll dina brustna förväntningar för dig själv. Ge inte mig dåligt samvete. Normalt i mitt liv kan säga hej faktiskt betyda säga hej, det kan också vara olika från situation till situation och beroende på person. Normalt för mig är ”säga hej” inte kodordet för ”kom och ha sjukt hett sex hela natten med mig”. (Då hade jag nog skrivit det istället, alltså kom och ha sex med mig.)

Tillfällen som dessa får mig att tacka min lyckliga stjärna för att jag är feminist och för att jag inte lät hans surhet ge mig så dåligt samvete att jag hade åkt dit och haft sex med honom bara för att vara snäll. Tröstligg för sårade (i det här fallet) manliga egon är inte normalt för mig längre. Undra vad kodordet för det är i ett sms?

(I normernas värld/till mitt försvar så vet jag hur det som kallas för spelet brukar gå till. Jag vet att jag säkert borde ha förstått att mitt sms skulle uppfattas som ett förslag på att snuska och jag vet att jag ses som 100 % naiv som inte räknade med hans reaktion. Men fy i helvetet så less jag är på snubbar som ska meddela mig att de lackar ur på att jag inte ligger med dom. The story of my heterokarriär.)

2 thoughts on “Brustna förhoppningar om att få ligga

  1. Sorgligt, patetiskt och alldeles för vanligt med såna män/killar. Vi är några iaf som inte är på det viset. 🙂

  2. Kan inte minnas när jag fick ett sånt sms senast 😥
    Skulle vara kul att få lite SMS som kan feltolkas.

    Några som skulle vara kul att få:
    ”Hej! Är du ute? Vill du träffas på något kul ställe? Vad säg om [valfritt kul ställe]?”
    eller
    ”Vill du komma hit och slicka lite?”
    eller
    ”Kom snälla, jag brinner upp!”

    inte säker på om de är lämpliga.

    Lycka till med framtida heterorelationer!

Kommentera

