Att leka doktor och hångla med bästisen

Ibland önskar jag att jag var en tonårstjej. Till exempel när jag läser Cirkeln, kollar på Freaks and Geeks, Glee, Mitt så kallade liv, eller när jag varje dag tittar in på Rookiemag.

Jag gillade i och för sig egentligen inte att vara tonårstjej, och jag förfasas över den kallsvettiga mardrömmen att plötsligt börja i sjuan igen. Det var så många första gånger för saker, både bra och dåligt. Att komma in på popklubb på falskleg, gå till skolan i pandakajal, hångla för första gången (jäkligt mycket saliv, urk), sex för första gången. Kanske är det vad jag syftar på. Alla omvälvande känslor som är både utmattande och spännande.  Eller, äsch, jag har gott om starka känslor nu med. Feminist fury till exempel, och en massa kärlek till allt som är fint.

Hur som, jag läste en fin text på Rookiemag om utveckling och äventyr, att sexuella experiment är just experiment. Att de kan få en att förstå vad en gillar, vad en vill göra mer av eller mindre. Texten handlar om att göra det en vill precis just nu, att det som kommer sen kan bli något helt annat. Om att inget är skrivet i sten. Och om att leka doktor, om att:

You could be a girl who says she wants to marry her girl friend at the age of four, who fools around with the neighbor boy at eight, who practices kissing her best friend at 12, who kisses boys at 14, and who develops a totally consuming crush on a cool girl at school at 15, and what are you?

You’re you.

Den är fint skriven i alla fall. Kolla in!

Kommentera

