Jag blev kär i K, och det blev D också

Vi har ju tidigare pratat lite om att välja bort tvåsamhetsnormen. Nu har fått ett inlägg om polyamori och tackar och bockar för denna fina delning!

Jag har nog alltid känt att jag haft förmågan att vara kär i flera personer samtidigt. Jag har försökt leva i monogami eftersom det är det ”man ska göra” och stundtals mått väldigt dåligt av det. För sex år sen träffade jag D och vi blev tillsammans. Vi levde som mono i fyra år och jag tror inte någon av oss mådde speciellt bra av det. För två år sedan kom vi fram till att det nog inte skulle kännas så himla illa om någon av oss hånglade med någon annan. Lite tid gick och vi öppnade upp mer och mer. Idag är det mesta tillåtet – kärlek, sex, bdsm-lekkamrater och förhållanden med andra är inte något hinder i min och D:s relation.

Jag har fått uppleva mer de två åren än jag någonsin gjort tidigare. Till exempel så hände något fantastiskt vackert för några månader sedan. Jag blev kär i K, och det blev D också. Nu träffar vi båda henom, ibland tillsammans, ibland var för sig.

”Blir ni inte svartsjuka?” undrar en del och jo, det är klart de känslorna dyker upp ibland. Men det är inget som inte går att hantera och det mesta går vi stärkta ur. En del minnen har varit fantastiska (som när jag en nyårsafton satt i en av mina partners knä och samtidigt hånglade med min andra partner), en del minnen har varit jobbigare (som när jag via telefon fick trösta en partner för att denne var olyckligt kär i en annan) men jag har ändå lärt mig så mycket om mig själv och mina nära och kära. Jag känner mig stabilare och starkare som person och det är ett av de bästa besluten jag tagit att lämna relationsnormerna bakom mig för att istället ägna mig åt att umgås och komma nära mina vänner och älsklingar på ett sätt som är anpassat efter oss, våra liv och våra känslor.

Dessutom är sexet så sjukt mycket bättre! Jag lever i relationer jag vill ha, för att jag valt själv (och de jag har relationerna med så klart) hur de ska utformas och inte efter hur samhället tycker. Det har gjort det lättare att slappna av och även gett mig chansen att leva ut olika sidor av min sexualitet med olika personer.

/B

4 thoughts on “Jag blev kär i K, och det blev D också

  1. Tack för att ni tog upp det här ämnet, det kanske öppnar upp ögonen för någon mer – liksom jag själv – som inte har känt sig bekväm i mono(hetero)normen. Jag har levt som hetero i monogama förhållanden hela mitt liv (hann även få barn, skaffa radhus, planera äktenskap osv) och alltid gjort våld på det jag verkligen har velat innerst inne, men aldrig kunnat sätta ord på riktigt.

    Sedan tre månader tillbaka har jag inte bara kommit ut, utan även fått upp ögonen för polyamori och det är verkligen en helt ny värld. Har aldrig känt mig så levande eller mått så bra i mig själv som nu. Så, återigen, tack för en oerhört bra och viktig blogg, samt för att ni åskådliggör alternativa sätt att leva på i ett allt för enkelspårigt samhälle.

    • tack så hemskt mycket för berömmet K! Det låter som att du lever ett fantastiskt liv! Vi har fått denna texten av en fantastisk person som jag hoppas läser denna fina kommentar.

  2. Åh, va glad jag blir över detta inlägg! Jag har själv också känt mig obekväm i mononormen i många år och försökt anpassa mig men nu när jag hittat en partner som också vill leva öppet och flersamt så är min lycka gjord. Glad att ämnet lyfts!

Kommentera

