Fittan frågar Liv Strömquist

Liv som så ofta träffar mitt i det som är hemskt och komiskt samtidigt. Som illustrerar precis exakt det jag tänker, och det som jag ännu inte hunnit komma på. Som använder fotnoter i sina serier för att understryka att det är fler som upptäckt den bisarrhet som hon beskriver. Den där bisarrheten som vi blir vana att tänka på som vardaglig men som är så jäkla girig och sexistisk. Hon eldar på den feministiska ilskan och får mig att hånskratta åt alla rövhattar. Och det känns som att hon inte väjer. Jag älskar det!

Vilket är ditt favoritord för det kvinnliga könsorganet?
– Pärleporten!

Är det viktigt att snacka fitta?
– Ja, jag tycker framför allt att det är viktigt att hylla fittan, man kan använda den gamla psalmen om Pärleporten  som hyllningssång, bara man byter ut ”han” mot ”hen”:

”Som en härlig gudomskälla,
rik och mäktig, djup och stor…

Hen har öppnat pärleporten
så att jag kan komma in.

Genom blodet har hen frälst mig
och bevarat mig som sin.

Under över alla under,
allt förlat hen mig en gång.
Om hens underbara godhet
glad jag sjunger nu min sång.

Hen har öppnat pärleporten……

När en gång i livets morgon
till den gyline port jag når,
då för Moder Jords stora kärlek
ock för mig den öppen står.”


Berätta gärna om ett härligt eller hemskt fittminne. Eller både och.

– Det bästa är naturligtvis när en kom på hur man kommer, extremt positivt minne. En annan grundpositiv upplevelse av fittan är ju att ha blivit född, något som borde göra att man för alltid vördar fittan.

4 thoughts on “Fittan frågar Liv Strömquist

  1. ”En annan grundpositiv upplevelse av fittan är ju att ha blivit född, något som borde göra att man för alltid vördar fittan.” så himla sant! man kan börja där, och sedan fortsätta med alla andra goa grejer fittan kan.

  2. Mens, mer mens! | fitt for fight

  3. Fittan frågar: Anna Åhlund, illustratör – fitt for fight

Kommentera

