Jag gjorde det – jag pressade ut ett huvud genom fittan

Hur många gånger vi här på bloggen har upprepat hur cool kroppsdelen fittan är vet jag inte. Men det tål att upprepas och denna gång måste jag bara hylla dess funktion att kunna föda fram ett barn, precis som min medbloggare gjorde för några veckor sen här. Vi brukar ju annars fokusera på de sexuella dimensionerna för att reproduktionsaspekten känns lite uttjatad och ofta skymmer sikten för aspekter med mer sprängkraft, både bokstavligt (klitorserektionen!) och politiskt (om vem som hålls ansvarig för våldtäkt). Vad som däremot inte pratas tillräckligt om är hur fittan känns under och efter en vaginal förlossning, det brukar mest vara fokus på barn, barn, barn och lite amning. Inte många ord yttras om fittans väl och ve och hur sexet påverkas av graviditet, förlossning och eventuell amning. Det som finns att läsa är ofta av mycket dålig kvalitet (läs heteronormativt och allt annat än feministiskt medvetet). Jag hoppas att vi tillsammans kan ändra på det genom att ställa krav på fittmedveten vård och genom att dela våra erfarenheter kring barnafödande.

Jag gjorde det alltså – jag pressade ut ett huvud genom fittan. Vad som förvånade mig var hur förhållandevis lite det gjorde ont i själva uttöjningen för huvudets passage genom vaginalöppningen. Visst sved det nåt djävulskt men det var värkarna timmarna innan som var värst. Barnmorskan sydde några stygn i mellangården och för att laga ett sprucket blodkärl i vaginan. Hon kallade in en läkare som fick titta innan hon började och i mitt omtöcknade tillstånd när mitt barn kommit ut minns jag att hon sa att det var ju bra att sfinktern bara var blottad och inte trasig. Efter denna korta information talades det inte mer om min fitta, varken i förlossningssalen eller på BB. När jag något dygn senare uttryckte lite oro över hur det skulle gå att bajsa med stygnen i mellangården blev svaret bara att ”det är ingen fara, det kommer inte att spricka”. Jag var skeptisk och höll mig lite innan jag vågade. Och visst gick det bra, men jag hade nog gärna fått lite mer stöd och info om vad som egentligen hänt mellan benen.

Tiden efter förlossningen har jag upplevt att jag får lära känna min fitta på nytt eftersom den förändrats. Stygnen läkte fint men sexlusten har det gått trögare med. Fick tipset från barnmorskan på efterkontrollen att använda mycket glidmedel vid sex för att slemhinnorna är sköra ett tag. Men bäst var ändå att hon uppmuntrade mig att fokusera på att få sova hyfsat till att börja med och sen ägna mig åt sexet, inte hetsa fram nåt. På många andra ställen kan en nämligen läsa att det är viktigt att snabbt ”komma tillbaka” så att sexlivet inte helt går i stå. Men om du lider av konstant sömnbrist och brösten spränger och läcker (läs sprutar) över hela hemmet kanske du inte ska pressa fram ett så kallat ”samliv” bara för att. Vad är den inställningen om egentligen? Det här påkallar ett till inlägg om sex efter förlossning helt klart.  Nu måste jag ta hand om mitt skrikande barn, tjillevippen!

7 thoughts on “Jag gjorde det – jag pressade ut ett huvud genom fittan

  1. Grattis! Och kul att jag har fler morsa-förlossning-fitt-inlägg att se fram emot. Tycker tyvärr att det när det väl snackas fitta så är det i allmänhet ur helt andra perspektiv. Det är liksom mest tuffa (unga) tjejer som inte har några planer på att skaffa barn som bara är i vägen för den feministiska kampen som har ordet. (Grov generalisering, ja.)

  2. Bra jobbat! Jag känner att jag håller med Jonna. Det var barnafödandet som fick mig att inse hur fantastiska fittor är och vilka multiverktyg de är! Fittan börjar liksom att kräva uppmärksamhet när en fött barn, den behöver vård och omsorg och jag ville liksom titta och känna på den hela tiden och se vad som hände. Undersöka, utvärdera, söka kunskap.

Kommentera

