TOO MUCH PUSSY?

Vi har fått ett gästinlägg från Emma Lundberg om en fantastisk dokumentär, och det bitterljuva mötet med en livmoderhalstapp.

Har ni inte sett dokumentären Too much pussy – feminist sluts, a queer X show så föreslår jag att ni ska göra det omedelbart. Den handlar om sju kvinnor som tillsammans åker runt i en liten buss och uppträder på olika scener runt om i Europa. Som namnet antyder är de queerfeminister och som genom olika erotiska framträdanden bryter diverse tabun kring naket, sex och lust. De blandar friskt mellan att göra olika bondagerollspel, onanera eller strippa på scen. Dokumentären klipper från olika framträdanden till diskussioner och pratstunder i deras lilla buss på resa. I ett spontant infall på Paris gator tar de av sig kläderna vilket bidrar till rabalder och dokumentären visar mycket sexscener både på och utanför deras framträdanden. Sugna ännu?

Men den är som allra mest briljant när de pratar om sig själva, om deras bakgrund som skiljer sig från musiker till sexarbetare och porraktris. Men alla är överens om att det de sysslar med är viktigt och en form av sexualundervisning. Och de är väl medvetna om hur kontroversiella de anses vara i andras ögon. Under ett framträdande bryter plötsligt klubbens ägare showen vilket gör att alla inte får möjlighet att göra sina framträdanden. De blir ledsna och förbannade funderar över varför och kommer fram till att han kanske tyckte att det visades ”too much pussy”.

Men det är framför allt en scen som verkligen fastnat hos mig. Kvinnorna befinner sig på något slags queerfeministiskt camp (paradiset?) där de umgås och pratar om sexarbete och lust. Efter en stund vill en utav kvinnorna visa sin livmoderhalstapp. Hon lägger sig på ett bord och berättar att nästan ingen kvinna har sett hur en sådan ser ut, trots att vi alla har en inom sig. Tyvärr är de flesta som bevittnat en livmoderhalstapp yrkesmän och det vill hon ändra på. Därför meckar hon en stund med gynekologinstrument som gör att hennes fitta öppnar sig och med spegel finner hon slutligen sin egen tapp vilken hon med stolthet visar resten av personerna på campet. Jag inser plötsligt att jag aldrig sett en själv förutom möjligtvis en illustration och blir både ledsen och förtjust på samma gång. Vad spännande att få se en men vad sorgligt att vi fortfarande har så dålig kunskap om hur vår egen fitta ser ut och fungerar där inne.

Dokumentären gjorde mig lycklig och jag blev sugen på att upptäcka mer om min egen kropp, min lust och framför allt om min fitta. Tyvärr finns det människor i min närhet som upplever ordet fitta som förnedrande och provocerande och efter att jag deltog i ett program med Fråga Olle blev dessa oerhört upprörda eftersom jag sagt att jag tycker om att ”slicka fitta” och dessutom visat fittan i tv. Det tog lång tid innan jag och min fitta fick en bra relation, men så här i efterhand har det handlat mycket om att sluta placera fittan på en piedestal eller skapa tystnad kring fittan.

Under min gymnasietid minns jag att jag och tjejkompisar diskuterade sex med andra personer, men aldrig med sig själva och fittan nämndes aldrig. Hur kan det finnas en tystnad kring fittan som är en så central del av njutningen? Jag tror till och med att ordet fitta har bidragit till att kunna tala om vårt kön på ett bättre sätt. I dokumentären säger samma kvinna som visat livmoderhalstappen att hon är jävligt trött på att fittan ses som något fult och tabubelagt, men att den heller inte får ses som något gudomligt. Den ska bara få vara. Det tycker jag är så himla sant. Tänk om fittan bara fick vara neutral, upphovet till både njutning och smärta, men någonting livsviktigt och naturlig del av vår kropp. Men om ordet fortfarande väcker sådan anstöt verkar vi ha lång väg att gå. Jag har i alla fall sett en livmoderhalstapp nu.

Emma har illustrerat. Underbart könshår!

6 thoughts on “TOO MUCH PUSSY?

  1. hej! vill säga tack för en väldigt bra blogg, vill snacka mer fitta generellt och er sida är en bra sida för inspiration. såg också too much pussy, och vill bara säga att den scenen där en av personerna låter folk kolla in livmoderstappen är inspelad på schwarzer kanal, en radical queer vagnplats i berlin där JAG BOR (vill påpeka detta då jag är sjukt lycklig över att bo där och få hänga med alla fantastiska queera människor) och vi såg den här filmen tillsammans på en feministisk porrfilmskväll vi hade där. det enda jag vill kritisera i den filmen är att den utgår väldigt mycket från personer som är ”able-bodied” och även om den är queerare än många filmer i genren så är det väldigt normativa kroppar och sex-uttryck. förutom det en fantastisk film (har även skrivit en recension om den som finns på porrfilmsstället där vi hyrde den) som får en att bli glad!
    kram och tack för att ni finns! go pussies!

  2. Fitt for fight och livmoderhalstappen « thewhoryspirit

Kommentera

