Johanna gör slut med den eviga tvåsamhetshysterin

Hej tvåsamhetshysterin.

För ett tag sedan skrev jag ett brev till din kompis normal och gjorde slut. Det kändes bra. Nu har tiden kommit för ännu ett uppbrott, det mellan dig och mig.

Jag skriver till dig, tvåsamhetshysterin, för att jag är så trött. Jag är så galet trött på att du dyker upp överallt. Ibland känns det nästan som att du förföljer mig men jag vet att det inte är något personligt mot just mig. Du är såhär mot de allra flesta. Många bryr sig kanske inte alls. Jag blir vansinnig.

Kanske har du problem med gränserna, med att känna när du blir för på. Som igår. Då var du alldeles för på. Först dök du upp på facebook, i statusuppdateringar från en person som skrev att hon skulle sakna sin sambo under heeeeeeela långa dagen även fast de setts vid frukost. Buhu tänkte jag. Inte. Jag tänkte ”hjälp”. Missförstå mig rätt, att sakna någon är fint, men den här personen skriver liknande statusar varje dag och det börjar kännas snudd på hysteriskt. Och hon är inte den enda.

Efter ditt facebook-påträngande kom du tillbaka igen när jag lyssnade på musik igår. Satt på tåget mellan Stockholm och Göteborg och lyssnade när det slog mig hur sjukt många låttexter som handlar om att hitta honom med stort H (självklart ska ju en fitt-person åtrå/älska/vilja leva med en person utan fitta), vinna hans kärlek och aldrig sluta ösa kärlek över honom. Där och då börjar livet på riktigt och det sägs att det inte finns något starkare. (Eh?)

För en kvinna och en man,
som lever i varann, det finns inget starkare
En kvinna och en man,
som vill och vet att dom kan, det finns inget starkare
Än en kvinna o en man

Du är inte bara påträngande, du har många försvarare också som snabbt sluter upp bakom dig vid minsta kritik. Det här är nästan det allra äckligaste med dig. Att du har marknadsfört dig själv så hysteriskt att du på riktigt framstår som det enda riktiga alternativet. Din effektivitetet och envishet är enorm.

Jag tycker att kärlek kan vara helt fantastiskt. Jag älskar att vara tillsammans med personer som är betydelsefulla för mig. Jag praktiserar tvåsamhet genom att ha en kärleksrelation med en person som också är den enda jag har sex med. Jag hoppas att vi kommer att ha en kärleksrelation så länge jag bara kan tänka mig. Jag vill leva med honom och bilda en familj. Jag vill ha en tvåsam relation med honom på vårt sätt.

Men han är inte det enda i mitt liv. Vissa dagar saknar jag honom. Andra dagar saknar jag vänner som bor på andra orter. Just nu saknar jag mina syskonbarn enormt. Kärlek och saknad är för mig så mycket bredare än något som bara riktas mot en person. Jag skulle dö själsligen om jag bara hade en betydelsefull person för mig. Det finns så oerhört mycket starkare än tvåsamma heteronormativa relationer. Det är ju en skitbräcklig konstruktion!

Så nu vill jag allra ödmjukast be dig, tvåsamhetshysterin, att dämpa dig och att börja känna av gränser. Kanske kan du ibland låta bli att dyka upp i filmer, i låtar, på bilder och på fejjan. Kanske kan du låta andra relationsformer synas. Jag förstår om det känns läskigt men grejen är att jag tror att du överlever ändå. Inte minst med hjälp av Niklas Strömstedt.

Många bedjande hälsningar från
Johanna

6 thoughts on “Johanna gör slut med den eviga tvåsamhetshysterin

  1. Jag lever i tvåsamheten (fyrasamheten 2 ungar o en katt) i ”idealet” ”idyllen” det är inte det bästa alternativet, (nog för att jag trivs väldigt bra) och FRAMFÖR ALLT inte det enda! En kan inte räkna med att hitta EN person som ska fylla upp en med allt vad en kräver, önskar och längtar efter. Vi har olika behov och olika känslor och därav behöver vi olika människor. Vänner är lika viktiga som en partner, och att lägga all sin energi på en person är ohållbart i relationen till sig själv och med sin partner. Jag har många olika vänner, en diskuterar jag genus med, en diskuterar jag barn, en diskuterar jag psykologi, en djur och hem, en festar jag med en bara är jag med. Ja vi har ju många olika kvaliteter och behov och bidrar med olika delar, om en lägger alla äggen i en korg blir det inte roligt om den korgen går sönder, brukar jag tänka.

Kommentera

