Vad var det där för vagina dentator?

Vi fick ju bilder på de här superfina vagina dentatorna förut. Vi blev så nyfikna på huggtändsfittorna så vi bad Malwina Kleparska berätta lite mer om det hela:

Jag gjorde dem i våras på Nyckelviksskolan. Jag gick på inriktningen keramisk form. Vi hade en uppgift att göra ett eget projekt som att typ fördjupa sig i något som vi gått igenom tidigare, kanske utveckla sig mer när det gäller dreja eller ta fram egna glasyrer.

Jag bestämde mig redan innan projektet startade för att göra huggtandsfittor. Jag är alltid förbannad på samhället och hur kvinnor behandlas. Min huvudsakliga tanke var att genom dessa visa att kvinnor ska behandlas med respekt. Men det finns såklart många fler aspekter så som våldtäkter, övergrepp, förtryck, könsstympning osv.

Innan jag gjorde dem sökte jag lite om betandade vaginor, vagina dentata, för jag visste att det typ fanns en film och lite annat som folk tidigare gjort. Jag hittade även väldigt mycket om just våldtäkter. En läkare från Sydafrika beskrivs i en artikel och en kvinna som kom in till sjukhuset efter att ha blivit våldtagen som sa att hon önskat att hon hade haft tänder i fittan. (Det tog den här läkaren med sig och utvecklade senare en slags kondom med taggar (tänder) på insidan som kvinnor för in i fittan. Om en man penetrerar kvinnan fastnar han i taggarna och det enda sättet att få bort kondomen är att söka vård  och det i sin tur leder till en större chans att han senare kan straffas.) Men det är bara en parentes. Det som inspirerade mig var just kvinnans önskan om att ha tänder i fittan, att kunna bita ifrån och stoppa det hemska som väntar när ens röst eller fysiska styrka inte räcker till. Egentligen skulle en önska att en inte skulle behöva ”bita ifrån” utan att kvinnan och fittan behandlades med sådan respekt att våldtäkt inte förekom.

Personligen har jag aldrig blivit våldtagen men jag kan aldrig känna mig helt fri och respekterad för den henniska jag är för att jag har en fitta. Och på en massa olika sätt hålls jag tillsammans med alla andra kvinnor på mattan. Jag är nyfiken på hur en genom konst visa och lyfta fram detta.

Just nu är de fem stycken gjorda i stengodslera. De är typ 25 cm långa. De har väckt väldigt blandade reaktioner men de finns ganska många som vill köpa! Men jag funderar på att behålla de här fem första och ta emot beställningar istället! Så är ni sugna på att köpa en utav mig så är det bara säga till! Då kan jag även göra önskad form, storlek och färg!

Samtliga bilder är tagna av Molly Bergström

7 thoughts on “Vad var det där för vagina dentator?

  1. Hej finaste fittforfight och skillade Malwina. GRYMMA fittor!! Vilka gobittar! Mäkta imponerande men jag kan inte låta bli att reagera på ett stycke i texten jag inte riktigt kan låta passera okommenterat.

    Att du läst om en läkare som jobbat ”i Afrika någonstans” och att det ”stackars kvinnorna” våldtas oavbrutet och ”att männen där bara tar för sig och ser det som sin rätt att förgripa sig”. Det jag reagerar så starkt på är den totala bristen på analys och reflektion i ditt sätt att beskriva, det som självklart är en fruktansvärd verklighet, men som med dina ord får en rasistisk och totalt onyanserad framtoning.

    Beskrivningen dryper av postkoloniala stereotyper och reproducerar allt det som ’den andra’ är, vilket ligger till grund för en hel rasistisk diskurs. I den beskrivningen du gör blir alla afrikanska kvinnor offer och alla afrikanska män förövare. Jag tror att få människor som lever i den verkligheten du beskriver skulle hålla med om din beskrivning.

    Det är en typisk västerlänsk och rasistisk diskurs du rör dig i, där du förminskar de ”stackars” kvinnorna och där du med ett ofantlig onyanserat sätt beskriver att männen ”där” (vad menar du? I hela Afrika? Alla afrikanska män?) ”bara tar för sig”. Textstycket genomsyras av en reproduktion av Afrika som den ociviliserade kontinenten. Jag blir förbannad. Fantastisk konst, men jag skulle önska att människor (du verkar ju vara fantastisk) som ändå jobbar med och rör sig inom detta ämne kunde vara en aning mer reflekterande över sin egen position i förhållande till resterande världen.

    Med kärlek!
    Eliina

    • Hej Eliina!
      Tack för komplimangen och tack även för invändningen. Jag kan inget annat säga än att jag håller med att det var klumpigt uttryckt. Detta var ett svar på ett mail som jag slängde ihop ganska slarvigt och sedan när fitforfight sa att de ville lägga upp den orkade jag ärligt talat inte ändra något. Men jag håller helt klart med.

      Typiskt mig att fucka upp saker bara för att jag inte lägger ner lika mycket omsorg och anstränger mig lika mycket med alla delar. Men fint att du reagerar så att jag kan rätta mig!

      Jag tänker att jag ska ge mig själv en bakläxa och omformulera den biten!

      Hälsningar,
      Malwina

  2. Hej!
    Om det blir så att Malwina kommer att ta emot beställningar; kan man få några slags kontaktuppgifter eller har konstnären en egen hemsida kanske?

  3. Våldtäkt finns väl i alla samhällen, (?eller har nån kunskap om det finns nån plats på jorden som är en våldtäktsfri zon) men just i Sydafrika så är det så enligt studier att det första samlaget för 60% av alla kvinnor, var en våldtäkt. Jag gissar på fler. Problemet med tandkondomen vid gruppvåldtäkt. Då ligger kvinnan ännu värre till.

Kommentera

