Mens och sex – hur var det nu igen?

Jag har inte fått min mens ännu, men den kommer nog ikväll”.

Så sa jag idag för att få min partners uppmärksamhet. Lite som att ”nu är det dags att ha sex för snart går det inte”. Ok, det går inte för att jag åker bort imorgon men det var inte det jag tänkte på när jag sa sådär. Jag tänkte mer på att det inte går för att med mens kan en ju inte ha sex. Eller?

Jag gick på toa. Det kändes i magen som att mensen hade börjat. Kollade på toapappret. Såg först inget. Sen. Där var lite blod. Mensen. Tänkte ”åh nej, nu blir det inget ligga” och sen slog det mig hur jävla dumt det är att jag tänker att mens = inget sex utifrån att:

  1. Jag är ofta väldigt kåt under mensen.
  2. Jag använder menskopp = att bli smekt går helt utan problem med blod (jag är inte så förtjust i blod som kladdar)
  3. Jag njuter av andra sex-former än kuk-i-fittan-ligget.

Varför skulle mens utesluta sex för mig när den generellt sett bästa sex-grejen jag vet är att få ytterdelarna av min fitta smekt eller slickad så jag kommer? Ok, om en partner inte vill slicka mig pga mens så har jag respekt för det men att bli smekt på fittans yttre delar är ju ingen skillnad med eller utan mens.

Vad är det för njutning jag tänker på? Vad sätter mensen stopp för?

Den här satans heterosex-penetrations-normen. Vad jag är trött på den.

Ungefär såhär känns det i min hjärna.

15 thoughts on “Mens och sex – hur var det nu igen?

  1. Jag gillar inte att ha med konsistensen på mensblod när jag blir smekt eller penetrerad, men jag är å andra sidan helt hooked på glidmedelsglid. Det blir inte lika skön friktion med mensblod, det är för tunt och strävt liksom? Kan tipsa om att ett pessar håller emot mensblodet rätt bra, funkar även vid penetration.

  2. Jag vill inte få oralsex när jag har mens, för jag vill helst inte blöda i någons mun, men alla andra former av sex tycker jag fungerar utmärkt. Smeksex är som du skriver inget problem, men inte penetrerande sex heller, skulle jag vilja påstå. Blöder man inte jättemycket går det bara att göra som vanligt, och tänka att lite blodfläckar på lakanen dör man inte av. Är det mer rejält (så att det inte blir blodfläckar bara på lakanen utan blöder igenom på madrassen) får man vara någon annanstans, förslagsvis i badrummet.

    • Vill bara inflika, en annan viktig poäng i din text är såklart slutsatsen att sex inte måste innebära penetrerande sex, och jag tycker den är viktig. Oavsett mens eller inte. Jag menar inte att gömma undan den tanken, men tycker ändå att den mesta form av begränsning som kvinnor upplever av att vara kvinnor är dålig. (Däribland att ha mens och vilken typ av sex man kan ha då.

  3. Blir alltid lite förvånad när jag hör kvinnor säga typ ”nej, vi låg inte för jag hade mens”. Givetvis upp till var och en men jag har precis lika mycket sex när jag har mens som annars! Oftast icke-penetrerande sex med menskoppen i, vilket dessutom gör det hela skönare eftersom menskoppen liksom trycker lite mot g-punkten när jag rör mig (upplever jag).

  4. Nu har jag inte haft mens på typ 4 år tack vare minipiller, men när jag började ta dem (också precis i början av mitt nuvarande förhållande) så hade jag mycket oregelbundna blödningar och sådär. Nykär och askåt och totalt ovetandes om att det fanns män som inte har problem med menssex så trodde jag att det inte skulle bli så mycket ligga. Så en kväll när vi gosade som vanligt och alla kläder hade åkt av utom mina trosor, då pep jag fram ”jag har mens!”. Och han sa ”Jaha. Vadådå? Jag hämtar en handduk. Om du vill alltså?”. Och ja, det ville jag! 🙂 Mitt enda problem med menssex var att han skulle tycka det var äckligt, och när han inte gjorde det så var det inga problem. Vi hade massa bra menssex! Sen kan det ju vara så att man inte gillar att ha sex när man har mens av helt andra skäl än oro över vad partnern tycker, men det jag vill ha sagt är väl att man ska våga pröva, och inte anta att alla tycker att menssex är äckligt.

  5. älskar menskoppen och hur enkelt den gör det att ha smek- och oralsex under mensen! själv brukar jag vänta till typ dag tre av mensen innan jag kör omslutande sex.. då har blodflödet lugnat ner sig lite och märks oftast ingenting..

  6. Och jag som har det bästa sexet under mensen! Inga kondomer och hjärnan funkar som den ska (ingen pmdd som viskar hur ful/dålig jag är). ”Planerar” jag att ha sex sätter jag bara in en tampong ett par timmar innan så blir det inte så kladdigt, använder menskopp normalt.

  7. Har också för det mesta sex under mensen, i regel penetrerande (eller omslutande om man så vill) eftersom det är det jag gillar bäst. Varken jag eller min partner tycker att det är något problem, och vad vi brukar göra är att ta ett gammalt trasigt lakan, vikt flera gånger, och ligga på det så räddar man de ordinarie lakanen och madrassen också. Eller som sagt kan duschen funka utmärkt också. Livet är för kort för att man ska avstå från härliga saker bara för att man har mens!

  8. Ja va fan! Klart en kan ligga lite fastän en har mens. Jag brukar dok avstå den dagen då det bara tokforsar, men annars är det ju lugnt.

  9. Jag minns när jag var typ elva år och läste på Internet att folk hade sex trots mens. Tanken hade aldrig slagit mig att folk skulle kunna vilja ha sex under mens och jag minns att jag tänkte irriterat att det där kunde väl ingen tjej vilja egentligen utan det måste vara männen som alltid skulle ha sex. Jag kan säga att min bild av sex och mens har förändrats en del sedan jag var elva år och inte hade erfarenhet av något av det.

    Ända sedan jag blev sexuellt aktiv har jag haft sex under mens. Jag minns hur jag fläckade ner ett helt lakan med blod under en av mina härliga första sexnätter för att jag visst blödde lite mer än jag trodde. Pojkvännen fick höra efteråt av sin mamma att vi kanske skulle ta det lite lugnare.

    Numera har jag hormonspiral och menstruerar så lite att jag inte behöver tänka på att skydda lakan eller annat. Oralsex har varit något jag aldrig frågat efter under mens men sedan jag började använda menskopp är det ju oproblematiskt även om jag blöder. Och så har jag insett att det inte är totalt osannolikt att träffa på någon som tycker det är okej att slicka även om det är blodigt. Själv sög jag av misstag en mensblodig kuk en gång och tyckte det smakade bra mycket bättre än min vanliga fittsaft.

  10. Min första pojkvän brukade föra undan tampongsnöret innan han gick ner på mig. Jag var alldeles uppskakad de första gångerna och vi hade ett snack om vad som egentligen kändes okej för mig och för honom. Det visade sig att hans ex hade tyckt att det lindrade menssmärtor om hon fick orgasm under lingonveckan. Jag gillade det inte i början men upptäckte att det där med smärtlindrande orgasmer inte var tomt snack. Skulle dock aldrig be någon pojkvän eller älskare om detta idag. Det var nog en rätt speciell inställning från hans sida tror jag.

  11. Lisa: Varför inte ens fråga?
    I mitt fall så har alla pojkvänner haft noll problem med mens.
    Tror nog inte att det är en särskilt speciell inställning och man kan ju aldrig få reda på nått om man inte frågar vad personen känner inför sånt.

  12. Hade nyligen en trekant ”trots” mens, vilket jag inte trodde innan skulle vara en bra grej. Men med menskoppen är allt möjligt ❤

  13. Oavsett på vilket sätt man vill ha sex under mens, så är det en stor fördel ( när nån sen tvättar) att ha pessar som fångar upp blodet. Då slipper man i alla fall de röda fläckarna. Och sen kan man ju bara ta ut pessaret,efteråt tömma och tvätta och ersätta med menskopp om man blöder mycket. Milex-pessaret rymmer en hel del, FemCap lite mindre. Pessar är liksom menskopp, innan man hade kommit på menskopp. Är man inne på omslutande sex är det smart att ha tömt pessaret innan.

Kommentera

