En upphetsad fitta – sån jävla stor skillnad!

I vintras fick jag ännu en fittrelaterad aha-upplevelse. Jag älskar när jag får dessa. Efter år med fittsmärtor (som gjorde att jag tvingades till att lära mig mer om fittan och hur den/jag blir kåt) och sedan år med fittaktivism i olika former så finns det fortfarande massor som jag inte kan om fittan.

Aha-upplevelsen kom när jag var på träff med min Fittan i fokus-studiecirkel och Renita Sörensdotter berättade om sin forskning på temat När könet gör ont. Hur kvinnor med vulvasmärtor hanterar sex”.

Efter en stund visar Renita den här bilden:

(Den stora bilden visar detaljer av yttre könsorgan med klitoris, yttre och inre blygdläppar som visar den erektila vävnaden, dvs de yttre delar som blodfylls vid sexuell stimulering. Bilden uppe till vänster visar efter blodfyllnad, alltså vid erektion.)

Och jag bara:

Insikt 1: Vaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa? Det är alltså en så stor skillnad på när slidan är svullen eller inte. Det förklarar så mycket.

Insikt 2: DET ÄR INTE SÅ BRA ATT SÄTTA PÅ GLIDMEDEL OCH SÅ BARA OMSLUTA KUKEN, FITTAN MÅSTE VARA REDO FÖRST OCH SVULLEN. SÅ JÄVLA STOR SKILLNAD.

Det krävs versaler för detta. För jag har verkligen ofta kört på något märkligt ”fittan ska alltid vara redo”-tema där jag och min partner har gjort just så. På med glidmedel och in med kuk. Även fast jag egentligen vetat om att min fitta måste få tid på sig för att bli upphetsad, svullen och klar för att omsluta och att andra former sexuella praktiker behöver komma före en eventuell omslutning. Jag har varit okunnig och behandlat min fitta med dålig respekt.

Sen jag såg bilden har jag pratat med min partner om detta. Hen berättade då att hen ofta har velat ha omslutande sex innan jag kommit eftersom jag ofta blir ganska hetsig efter att jag har kommit och vill knulla ganska intensivt vilket gör att hen kommer fortare än hen vill. Och det är ju inte så bra. Numera försöker vi att inte ha omslutande sex på det sättet.

Jag omsluter inte utan att känna att jag och fittan är redo för det och jag försöker förlänga njutningen för både min partner och mig själv genom smeksex, oralsex och annat gnid innan min fitta omsluter kuken (om det ska ske). Om min partner föreslår omslutning med hjälp av glidmedel (det händer) innan jag känner mig redo brukar jag helt enkelt säga att det inte går, vilket känns rätt odramatiskt. Det här mönstret har varit mycket enklare att ändra på än jag trodde innan jag pratade med min partner om det.

Slutsats: kommunikation och kunskap is the shit. Tack för den aha-upplevelsen.

(P.S. Snart kommer ett blogginlägg som berättar mer om vad som händer när fittan får erektion)

Bilderna kommer ifrån ”Den lilla boken om sex – och problemen som kan lösas” som Karolinska sjukhuset har gett ut och som går att läsa här.

6 thoughts on “En upphetsad fitta – sån jävla stor skillnad!

  1. Haha, fint! Jag tycker att det är fascinerande hur mkt fittan ändras när man blir mer upphetsad, och när man kommit. Upptäckte det på egen hand innan jag började trycka in andras kroppsdelar i den dock ;3 love and respect your pussy, girl xD

    Tack för en kanonbra blogg!

  2. Alltså, det här är nästan det bästa med den här bloggen. Historierna om det som varit så fel men som blivit bättre! Jag tänker att jag på många sätt har fått en fantastisk genväg till skönt sex genom att jag har läst rätt mycket om andras upplevelser. Ibland har det nästan slagit över åt ”sådär är i alla fall inte jag”-stolthet. Då är det skönt med någon som tar ner en på jorden genom att på ett odramatiskt sätt dela med sig av ny kunskap. Det får mig att inse att även om jag inte gjort just såhär har jag naturligtvis mycket att lära också. För även om jag läst mycket om sex så kan jag helt klart för lite om fittan.

  3. Knullkåt. En kvinnas fitta är inte lika stor eller trång varje gång. Men det är jobbigt när det kan ta fem min att komm in med kuken. Men det är också eggande att höra blaskande från en STOR VÅT FITTA. Omväxling gör knullande intressant. Men bäst med kvinnor över 45 år.

    • Hej Billy!

      Ja fittor kan ju verkligen vara olika – från gång till gång och person till person.

      En sak jag tänker är särskilt jobbig kring om det tar 5 minuter för ”kuken att komma in i fittan” är att fittan helt enkelt inte är tillräckligt upphetsad för att omsluta, och att omslutandet kanske sker ändå -t.ex. för att en vill ställa upp, eller för att det ”hör till”. Då är det ju jävligt jobbigt för fittan och personen med fittan. I andra fall kan det ju vara så att fittan har svårt att lubricera och bli våt och kanske behöver extra glidmedel fastän den är väldigt upphetsad. Men om det är så att fittan egentligen inte vill/är redo för att omsluta så är det bästa ju att låta bli. Att strunta i vad som ”hör till”. Och om kuken är sugen på att bli omsluten får den bara låta bli. Det är mina spontanta tankar utifrån din kommentar.

      Jag håller med om att ljudet från en våt fitta kan vara jävligt upphetsande att höra. Hänger dock inte med på ålderspreferensen.

  4. Jag är man och älskar fitta, men tycker inte ordet passar, kan vi inte kalla den snippan istället? eller Hen’s lem?

Kommentera

